۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
ماجرای مبهم یک قتل عام شبانه

ای هواااار ای هوااااار… این ناله دردناک را بگذارید کنار اشک‌های داغی که روی گونه‌های مرد می‌غلتد و ختم می‌شود به پهنه‌ای کوهستانی که با تنه صدها درخت سرسبز پوشانده شده، درختان قتل عام شده که دراز به دراز روی زمین افتاده‌اند...

به گزارش ایمنا، روزنامه جام جم نوشت: درختان گردو، گیلاس و آلبالو که هنوز شکوفه نداده و به بار ننشسته‌اند، تبر به جانشان افتاده و تکه تکه شأن کرده است. آنچه خواندید، صحنه‌ای از یک فیلم جنایی تراژدی نیست، اتفاقی است که در روستای «سو» در شهرستان سنندج استان کردستان روی داده و فیلم سوزناکی از آن اخیراً به فضای مجازی راه یافته است. طنین سنگین زبان کردی که روی فیلم توضیح می‌دهد سوز آن را بیشتر کرده و اگر بدانید از قتل عام یک‌شبه چند هزار درخت میوه روایت می‌کند که قرار بود کوهستان‌های سنندج را سرسبز و آبادتر کند و حال و روز باغدار روستایی را بهتر، دلتان بیشتر می‌گیرد. ما هم دلمان گرفت وقتی متوجه شدیم باغی که باغدار کردستانی با خون دل آبش داده و پرورانده و به محصول دهی رسانده اش، یک شبه به تاراج رفته و نابود شده است، به ویژه که صحبت از یکی دو درخت، ده یا ۲۰ درخت نیست، صحبت از چند هزار درخت است؛ چند هزار جان سبز نافع. حکایت نابودی یک‌شبه باغ روستای سو آنقدر تلخ و غم‌انگیز بود که سراغ باغدار برویم و ماجرا را از زبان خودش بشنویم. سراغ مسؤولان چند نهاد مربوط هم رفتیم و در کمال تعجب با آمار و روایت‌های متفاوتی مواجه شدیم که بر ابهام ماجرا می‌افزاید. درنهایت دادستان سنندج به ما گفت که به ماجرا ورود کرده و به دنبال پیدا کردن مقصر هستند.

در کلیپ چند دقیقه‌ای منتشر شده از این اتفاق خدامراد زارعی، به عنوان صاحب زمین با گریه از مرگ درختانش می‌گوید و در این مصیبت بر خود می‌پیچد، صحنه تلخی که باعث می‌شود از جای جای کشور برای کمک با او تماس بگیرند، اما او می‌گوید هیچکدام از این کمک‌ها را قبول نکرده و تنها خواسته‌اش پیدا شدن مقصران این اتفاق شوم است.

این خواسته را وقتی با او تماس می‌گیریم با ما در میان می‌گذارد و می‌گوید: «دادستان، معاون استاندار، سپاه و پلیس به دنبال مقصران این اتفاق هستند و حتی معاون دادستان چند بار به باغ آمده و از نزدیک قطع درختان را دیده است.

البته روز گذشته فردی با من تماس گرفت و عنوان کرد فردی در ارتباط با این قضیه دستگیر شده، اما زمانی که این مساله را با دادستان مطرح کردم به من گفتند که این کار را به آنها واگذار کنم.»

همه سرمایه‌ام بود

زارعی با بیان اینکه سال ۹۰ حدود ۶ و نیم هکتار زمین توسط جهاد کشاورزی به من واگذار شد، می‌افزاید: «این زمین در ابتدا کوه بود و بولدوزر حدود ۲۰۰۰ ساعت روی آن کار کرد تا توانستم آن را برای کاشت درخت آماده کنم. سال ۹۱ تازه درختکاری آن را شروع کردم و از آنجا که نزدیک به ۴ سال هم قدرت خرید لوله برای آبیاری را نداشتم، با دست به درختان آب می‌دادم تا اینکه در سال ۹۳ با فروش خانه‌ام و کمک ۱۸ میلیون تومانی جهاد کشاورزی توانستم کار آبیاری قطره‌ای زمین را کامل کنم.»

حرف و حدیث‌هایی که می‌گوید باغدار قصد تغییر کاربری داشته و خودش دست به قطع درختان زده، به گوش زارعی هم رسیده است و با کذب خواندن آنها می‌گوید: «شاید این کار از روی دشمنی بوده، البته این را هم بگویم که عده‌ای ادعا می‌کنند زمین برای آنها بوده و در گذشته از منابع طبیعی هم به همین دلیل شکایت کرده بودند اما دادگاه حکم را به نفع منابع طبیعی صادر کرد. هر چند این اتفاق مربوط به قبل از واگذاری زمین به من بوده و پس از آن نیز به مدت ۱۵ سال در اختیار بهزیستی بود اما چون نتوانست آن را آباد کند، زمین به من واگذار شد.»

ابهام ماجرا با روایات متفاوت

مسعود ورمزیار، همان خبرنگار کردستانی است که برای اولین بار فیلم قلع و قمع درختان این زمین را منتشر کرد. او با اشاره به اینکه برای اولین بار است که چنین اتفاقی در کردستان رخ می‌دهد، به جام جم می‌گوید: «این زمین حدود ۱۱ سال قبل بر اساس طرح طوبی و به صورت قانونی از سوی جهاد کشاورزی با هماهنگی منابع طبیعی در ۵/۶ هکتار به آقای زارعی واگذار شده و سند آن هم به نام این فرد خورده است. در اصل این طور نبوده که این زمین تصرف شده باشد، با این حال شایعاتی مبنی بر اینکه قطع درختان توسط خود صاحب زمین و برای تغییر کاربری انجام شده، وجود دارد.»

آنچه بر ابهام ماجرا می‌افزاید روایت متفاوت از تعداد اصله‌های درخت است، چرا که در فیلم منتشر شده این تعداد ۲۳۰۰ اصله درخت بیان می‌شود اما ورمزیار به نقل از معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی می‌گوید که درختان قطع شده ۶۰۰ عدد بوده و در نهایت صاحب زمین معتقد است تنها هزار اصله نهال یک ساله انار داشته است.

جهاد کشاورزی نمی‌تواند دخالت کند

محمدفرید سپری، رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان هم فرد سومی است که در ارتباط با این پرونده به سراغش رفتیم. او به جام جم می‌گوید: «ما به آقای زارعی، زمینی را از اراضی ملی با هدف ایجاد اشتغال پایدار و تولید واگذار کردیم و حتی نهال‌های یارانه دار هم به او دادیم تا بتواند زمین را به باغ تبدیل کند؛ خوشبختانه او توانست باغ را احیا کند. اما یک روز که سر زمین حضور نداشت، تعدادی از درختان قلع و قمع شد و الان دادستان استان و آگاهی پیگیر کار هستند. قطعاً جهاد کشاورزی نمی‌تواند در بحث نظارت وارد شود چرا که ما بیش از ۵۰ هزار هکتار باغ و ۸۰۰ هکتار زراعت کشاورزی در استان داریم و اصلاً نظارت بر آنها در پهنه کردستان ممکن نیست.»

باغدار پیگیری کند

سپری با تاکید بر اینکه در این گونه موارد قطعاً دستگاه قضا با خاطیان برخورد می‌کند، می‌افزاید: «حدود ۶۳۰ درخت قطع شده که درختان گردو، درختان هسته دار و دانه دار را شامل می‌شود و امروز تنها خود زارعی به عنوان شاکی می‌تواند پیگیر این موضوع باشد.» این مقام مسؤول درباره طرح طوبی می‌گوید: «این طرح در تمام ایران و صرفاً در اراضی شیبدار اجرا می‌شود به طوری که اگر زمینی شرایط لازم از جمله خاک مناسب داشته باشد، آبادسازی آن به مردم واگذار می‌شود و در منطقه «سو» هم علاوه بر آقای زارعی به کشاورزان دیگری هم این زمین‌ها تعلق گرفته اما برای اولین بار است که شاهد چنین اتفاقی هستیم.»

امکان تغییر کاربری زمین وجود دارد؟

بعد از بالا گرفتن زمزمه‌ها مبنی بر اینکه صاحب زمین هم به خاطر شایعه تغییر کاربری زمین، جزو مظنونان این اتفاق است، وضعیت این پرونده شکل دیگری به خود گرفته است. فتحی، مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی استان کردستان با تاکید بر اینکه زمین‌ها به افراد اجاره داده و سالانه مبلغی گرفته می‌شود، به ما می‌گوید: «نمی توان این تهمت را اثبات کرد و باید منتظر نتایج تحقیقات آگاهی در این زمینه بمانیم و قطعاً جهاد هم تا تعیین تکلیف پرونده موضعی نخواهد گرفت.»

فتحی با تأیید این نکته که امکان تغییر کاربری زمین‌ها بعد از صدور مجوزهای لازم وجود دارد، می‌گوید: «برای تغییر کاربری باید در وهله اول درخواست این کار ثبت و بعد از بررسی‌ها امکان یا عدم امکان آن مشخص شود. با این حال نظر شخصی‌ام این است که اگر زمینی صرفاً به دلیل تغییر کاربری تخریب و بعد هم با تغییر کاربری آن موافقت شود، قطعاً باب بدی در این زمینه ایجاد خواهد شد. با این حال، بر اساس قوانین می‌توان طرح‌های غیر کشاورزی را در اراضی ملی اجرا کرد، البته این زمین باغ است و با توجه به حاشیه‌های ایجاد شده تغییر کاربری آن چندان ممکن نیست.»

هنوز کسی بازداشت نشده

قطع این درختان و شکایت زارعی و البته فضای ایجاد شده بعد از انتشار این کلیپ که پای رسانه‌های آن سوی آب را هم به قضیه باز کرده، باعث شد تا قوه قضائیه به سرعت وارد عمل شود. محمد جباری، دادستان سنندج در این باره به جام جم می‌گوید: «هنوز مقصر اصلی این اتفاق پیدا نشده و تحقیقات همچنان ادامه دارد. چند نفر به دلیل اختلافاتی که با آقای زارعی داشته‌اند، به عنوان مظنون شناخته شده، اما آنها نیز این مساله را انکار می‌کنند. تاکنون هم هیچ فردی در این زمینه بازداشت نشده است.» جباری به تعداد درختان قطع شده اشاره و تصریح می‌کند: «تعداد درختان قطع شده در رسانه‌ها صحت ندارد، چرا که در روزهای اولیه در خبری از قطع ۲۳۰۰ اصله درخت سخن به میان آمده بود، از سویی بر اساس ادعای شاکی در این زمین بیش از ۱۰ هزار اصله درخت وجود دارد که از این تعداد و پس از شمارش و بررسی کارشناس‌ها مشخص شد فقط ۳۵۰ درخت قطع شده است. البته ۷۰ بوته انگور هم تکان خورده که به ریشه آنها هیچ آسیبی وارد نشده است.»

کد خبر 489180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.