جزییات برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری ۹۵ عنوان برنامه در سطح سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان خبر داد و اظهار کرد: ۴۰ درصد برنامه‌های عرصه محور این هفته به دلیل شیوع کرونا لغو شده تا حفظ سلامت شهروندان در ارجحیت باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی امروز _یکشنبه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰_ در یکصد و شصت و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: با ابتکار دوره پنجم شورای شهر دو نقطه عطف در تقویم شهری اصفهان رقم خورد که یکی هفته نکوداشت اصفهان (۲۵ آبان تا یکم آذر) و دیگری هفته فرهنگی اصفهان (سوم تا نهم اردیبهشت ماه) است که می‌توانیم در حد و مناسبت برای بازنمایی جلوه‌های زیبا و هویتی شهر اهتمام داشته باشیم.

وی با بیان این که سال گذشته پس از برگزاری هفته نکوداشت "ستاد هفته فرهنگی اصفهان" تشکیل و برنامه‌ها ارائه شد، افزود: در سال جاری هفته فرهنگی اصفهان با ماه مبارک رمضان تقارن یافته است، در این راستا در برنامه‌ریزی‌های انجام شده آئین هویتی ماه رمضان را در این هفته مورد توجه قرار دادیم؛ البته شیوع کرونا مانع از برگزاری بسیاری از برنامه‌ها به صورت حضوری شده است.

افتتاح نخستین فرهنگسرای مجازی در اصفهان

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: برای نخستین بار در شهر اصفهان فرهنگسرای مجازی را افتتاح کردیم و در این فضا موفق شدیم با برقراری ارتباط با شبکه آپ و فیلیمو مخاطبانی فراتر از مرزهای جغرافیایی اصفهان و ایران داشته باشیم.

عیدی از برگزاری ۹۵ عنوان برنامه در سطح سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان خبر داد و اظهار کرد: ۴۰ درصد برنامه‌های عرصه محور این هفته به دلیل شیوع کرونا لغو شده است تا حفظ سلامت شهروندان در ارجحیت باشد.

وی با بیان این که ویژه برنامه «بهشت اجابت» به مدت ۳۰ شب سحرگاهان در تخت فولاد پخش می‌شود، گفت: این برنامه سال گذشته نیز یکی از برنامه‌های شاخص صدا و سیما بوده است؛ برنامه دیگر «فرمول جاذبه» در ۱۳ قسمت تهیه شده که به معرفی ۱۳ شخصیت ملی آرمیده در تخت فولاد می‌پردازد و از شبکه ملی صدا و سیما پخش می‌شود.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: روز گذشته اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان از آثاری با عنوان «پُل» رونمایی کرد و کلیپ مربوط به اصفهان و ۱۰ کلیپ با موضوع معرفی شهر اصفهان به ۱۰ زبان زنده دنیا را رونمایی کرد.

وی با بیان این که تا قبل از شرایط کرونایی در ماه مبارک رمضان ویژه برنامه جام مولای عرشیان برگزار می‌شد که با تأکید شورای شهر به منظور عدالت محوری و حفظ حقوق شهروندان به «جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان» تبدیل شد و از یک رشته به ۳۸ رشته ورزشی ارتقا یافت، گفت: در سال ۹۸ تحت عنوان این برنامه دو هزار کاپ ورزشی به افراد شرکت کننده در این برنامه اهدا شد و قطعاً با فروکش کردن شیوع کرونا باز هم این جام برگزار می‌شود، اما آنچه در حال حاضر می‌توان در فضای مجازی انجام داد رشته‌های ورزشی همچون شطرنج است که به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان بین شهروندان اصفهان و سن پترزبورگ (خواهرخوانده اصفهان) از طریق فضای مجازی برگزار می‌شود.

برگزاری برنامه «هفت شب، هفت موسیقی»

عیدی با ابراز خرسندی از این که ویژه برنامه تولیدی «شهر قشنگ» به عنوان برنامه ترکیبی با حضور هنرمندان و فرهنگیان و با اجرای مهران رجبی از صداوسیمای مرکز اصفهان در حال پخش است، تصریح کرد: تولیدات حوزه فرهنگی شهرداری اصفهان در فضای مجازی به آن حد از مرغوبیت رسیده که صدا و سیما نیز آنها را مطالبه کرده و تعدادی را در حال پخش دارد همچنین فیلیمو حاضر به خرید این برنامه‌ها شده است.

وی با اشاره به برگزاری برنامه «هفت شب، هفت موسیقی» به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان اظهار کرد: شب نخست این برنامه مصادف با وفات حضرت خدیجه بود از این رو پیش درآمدی از تعزیه را داشتیم چرا که اصفهان در این عرصه پیشگام و صاحب سبک است.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: در برنامه «هفت شب، هفت موسیقی» با توجه به این که اصفهان شهر دوستدار سالمند است گروه کنسرت موسیقیایی سالمندان، با توجه به دوستدار کودک بودن اصفهان، گروهی از کودکان و با توجه به دوستدار معلولان بودن شهر اصفهان، کودکان معلول اجرای برنامه دارند که هر شب از فضای مجازی پخش می‌شود.

وی با اشاره به رونمایی از کتاب‌های حوزه هنری خاطرنشان کرد: سینماتوگراف سه و چهار در این هفته رونمایی می‌شود؛ سینماتوگراف (نوشتن در حرکت) یکی از اقدامات ویژه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است که بعد ملی پیدا کرده و خانه سینما تقاضای برگزاری آن را در تهران دارد.

رونمایی از یادداشت‌های «زاون قوکاسیان»

عیدی ادامه داد: مجموعه مقالات و یادداشت‌های «زاون قوکاسیان» در ۵۰ سال گذشته برای معرفی هرچه بهتر این شخصیت در هفته فرهنگی اصفهان رونمایی می‌شود؛ همچنین از کتاب مرمت خیال، تاریخ تئاتر اصفهان و جلد دوم نمایشنامه نویسان اصفهان رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه آداب مهرازی گفت: پخش هفت پادکست ۳۰ دقیقه‌ای از بهترین معماران ایران با موضوع معرفی ویژگی‌های معماری ایران در قالب برنامه آداب مهرازی انجام می‌شود.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان رونمایی از آلبوم «نوای معظم، دو انیمیشن با موضوع ترویج فرهنگ مطالعه، رونمایی از نشریات جدید و قدیم اصفهان در کتابخانه مرکزی اصفهان را از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان برشمرد و خاطرنشان کرد: پنج هزار نسخه نشریه و بیش از ۲۰۰ هزار صفحه از آن در نسخه دیجیتال بارگذاری می‌شود و امکان دسترسی پژوهشگران به آنها فراهم خواهد شد.

وی با بیان این که کتاب «چه وقتی بود» اصفهان دیروز و امروز را مورد بررسی قرار داده است، گفت: در حوزه فرهنگی با موضوع کودک اثر «جغد انبار» را رونمایی خواهیم کرد که با موضوع کودک خلاق، بازی‌های مهارتی و ارتباطی برای کودکان است.

عیدی با تأکید بر این که در حوزه سلامت غذایی نیز کتاب دیگری رونمایی می‌شود، افزود: رونمایی از سه مستند «احوال شهر» با موضوع پاکبانان، تاکسیرانان و اتوبوسرانان و بسته آموزشی برای والدین دارای فرزندان نوزاد تا چهار ساله با عنوان «پا به پا» در ۱۱۰ قسمت از دیگر آثار قابل ارائه در هفته نکوداشت اصفهان است.

وی اظهار کرد: آخرین شب هفته فرهنگی اصفهان مصادف با ولادت امام حسن مجتبی (ع) است که موسیقی یادمان محصول تولیدی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری با صدای استاد طاهریان پخش خواهد شد.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان این که از بسته‌های آموزشی کارآفرینی در راستای اهداف شورای شهر و شهردار برای ایجاد اکوسیستم کارآفرینی در شهر رونمایی می‌شود، خاطرنشان کرد: چهار بسته آموزشی در حوزه سواد رسانه‌ای نیز در این هفته رونمایی خواهد شد.

تبدیل اصفهان به کانون فرهنگی ایران اسلامی

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره ملی «کار آوا» گفت: یکی از کارهای بسیار بی‌بدیل در اصفهان برگزاری این جشنواره است تا اصفهان را به کانون میان فرهنگی در ایران اسلامی تبدیل کند.

عیدی ادامه داد: در گذشته هر کدام از گروه‌های شغلی کار آوای مخصوص خود را داشتند، اما به دلیل بی توجهی، بسیاری از آنها به فراموشی سپرده شده است.

وی با بیان این که در حال حاضر ۱۷۰ کار آوای بی‌بدیل به دبیرخانه جشنواره ملی کار آوا ارسال شده که در کشور بی نظیر بوده و تمام آنها پادکست شده است، گفت: در اختتامیه این جشنواره مستنداتی از کار آواها داریم و علاوه بر آن تولیدات موسیقیایی مبتنی بر آنها ارائه می‌شود که می‌تواند به ارتقای فرهنگ موسیقی کشور کمک کند.

بازنمایی دقیقی از فضای شهری با تهیه اطلس‌های آمایش

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از رونمایی اطلس‌های آمایش خبر داد و گفت: به منظور انجام برنامه‌ریزی فرهنگی در شهر نیاز به فهم‌پذیری شهر داریم. در واقع هیچ تحلیل واقعی از مسائل و مشکلات شهر نداشتیم و در برنامه‌ریزی‌ها با سلایق مدیریتی رو به رو بودیم از این رو مقرر شد برنامه‌های مستند را به واقعیت‌های شهری تبدیل کنیم که در این راستا تهیه اطلس‌ها در دستور کار قرار گرفت تا بازنمایی دقیقی از فضای شهری داشته باشیم و بر مبنای آن برنامه‌ریزی توسعه شهری و عمرانی را انجام دهیم.

وی با بیان این که امروز ۹۰ اطلس آمایش رونمایی می‌شود، اظهار کرد: با استفاده از این اطلس‌ها وضعیت سلامت شهروندان ۲۰۰ محله به خوبی قابل استحصال است.

عیدی تأکید کرد: نگاه ما همواره بر این است که شهرداری صرفاً نهادی خدماتی نیست، بلکه یک نهاد اجتماعی توان‌افزا است و برای فراهم کردن بسترها نیاز دارد ظرفیت‌های اطلاعاتی سایر دستگاه‌های کنشگر در اصفهان را ارتقا دهند.

وی از رونمایی ۷۰ عنوان کتاب با عنوان کتاب‌های «شهر من» خبر داد و افزود: در اولین جشنواره شهر من، یک هزار و ۴۰۰ اثر از کل کشور به دبیرخانه رسید که حاصل آن ۷۰ اثر از کودکان در زمینه داستان و شعر بود؛ از دومین جشنواره «شهر من» نیز ۵۰ اثر رسیده که با احتساب ۷۰ اثر قبلی، ۱۲۰ اثر اکنون در اختیار سازمان قرار دارد که تا ۱۰ روز آینده این آثار در قالب کتاب رونمایی می‌شود.

کد خبر 489153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.