عملکرد شورای پنجم تهران با وجود ۳ ابرچالش

رئیس شورای شهر تهران گفت: در این دوره که سه ابرچالش، بحران اقتصادی کشور، رکود در صنعت ساختمان و پاندمی کرونا را شاهد بودیم، عملکرد شورای پنجم برای کارشناسان و صاحب نظران قابل بررسی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن هاشمی در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران با اشاره به هفته شوراها اظهار کرد: شوراهای شهر و روستا، نهادی است که با پیشنهاد مرحوم آیت الله طالقانی در قانون اساسی جمهوری اسلامی گنجانده شد و فصل هفتم قانون اساسی با ۷ اصل، به این مردم نهادترین بخش از ساختار جمهوری اسلامی اختصاص یافت.

وی افزود: هرچند شرایط خاص دوران جنگ تحمیلی، فرصت تأسیس نهاد شوراها را فراهم نکرد اما در دولت سازندگی، لایحه تأسیس شوراها به مجلس ارائه و در سال ۱۳۷۵ تبدیل به قانون شد که با تدبیر نظام، اجرای این قانون به دولت بعد سپرده شد و در سال ۱۳۷۷، نخستین انتخابات شوراها برگزار و از نهم اردیبهشت سال ۱۳۷۸، نهاد شوراها توسط رییس دولت اصلاحات رسماً تشکیل شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تاکنون که ۲۲ سال از تشکیل شوراها می‌گذرد، تنها یک سوم اختیارات و ظرفیت قانونی آن واگذار شده است و اگر هر سال یکی از وظایف شوراها توسط دولت و مجلس به آن تفویض می‌شد امسال می‌توانستیم شاهد تحقق ظرفیت کامل شورا باشیم اما از ۲۳ وظیفه قانونی شوراها تنها هشت وظیفه به آن تفویض شده است.

وی تصریح کرد: تفویض وظایف قانونی شوراها، بار وظایف دولت و مجلس را در بسیاری از حوزه‌های تصدیگری و خدماتی نظیر انرژی، آموزش، سلامت، ارتباطات، ترافیک و اقتصاد شهری سبک می‌کند و نوعی انتقال امور به مردم و کاستن از میزان نارضایتی و اعتراضات اجتماعی نسبت به حاکمیت است.

وی گفت: امسال آخرین روز شوراها در دوره پنجم را طی می‌کنیم، با وجود همه مشکلات و چالشهایی به وجود آمده در این دوره که در قالب سه ابر چالش، بحران اقتصادی کشور، رکود در صنعت ساختمان و پاندمی کرونا شاهد بودیم، عملکرد شورای پنجم برای کارشناسان و صاحب نظران قابل بررسی است.

به گفته هاشمی شورای پنجم توانست مطالبات سلبی عمومی در حوزه مدیریت شهری را تا حد زیادی محقق کند.

وی تاکید کرد: کاهش هزینه اداره شهر به کمتر از نصف ابتدای دوره یکی از این دستاوردهاست، بودجه شهرداری تهران در چهار سال قبل دو برابر بودجه شهرداری لندن بود که با احتساب ارزش پول ملی در حال حاضر از دو برابر به یک سوم رسیده است و تعداد کارکنان شهرداری که هر دوره جهش می‌یافت نه تنها افزایش نیافته بلکه طی ۴ سال با مصوبه شورا ۲۰ درصد کاهش هم یافته است.

هاشمی افزود: توقف روند شهر فروشی و قانون فروشی و عدم تجاوز از طرح تفصیلی تهران در بارگذاری، یکی دیگر از دستاوردهای مهم است که در کنار حفظ باغات تهران و لغو مصوبه برج باغ موجب تأمین انتظارات شهروندان شد.

وی گفت: در بخش فرهنگی اجتماعی نیز سیاست فعالیت‌های صرفاً مناسبتی و موازی کاری با سایر دستگاه‌های تبلیغی، تبدیل به تکثر فرهنگی، چندصدایی و رویکرد حمایتی به جای تصدیگری و فعال کردن سمن‌ها و تشکل های مردم نهاد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در بخش حمل و نقل عمومی با وجود افتتاح خطوط و ایستگاههای مترو و بهسازی محدود در ناوگان اتوبوسرانی، نیازهای مردم به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، به دلیل حمایت نکردن  دولت و سیستم بانکی محقق نشده است و از دولت و مجلس انتظار داریم فراتر از وعده و مصوبات کاغذی در عمل مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی تهران را حل کنند.

هاشمی خاطر نشان کرد: در بخش مناسب سازی شهر برای معلولان اقدامات مهمی شد و در موضوع نوسازی بافتهای فرسوده و افزایش تاب آوری نیز با وجود مصوبات شورا و برنامه ریزی شده، بحران اقتصادی کشور و رکود مانع ایجاد جهش در نوسازی بافتهای فرسوده شد.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای شورای پنجم تحقق وعده شفافیت بود، امروز شورای شهر تنها دستگاهی است که آرای آن شفاف در معرض دید مردم است و مجلس، نهادهای نظارتی و دولت با وجود مطالبات عمومی شفافیت را اجرا نکرده‌اند، حذف جلسات غیرعلنی از تصمیم گیری درباره شهر و کاهش قابل توجه رانتها و مفاسد نتیجه وجود شفافیت در این دوره مدیریت شهری است.

هاشمی به دلیل کمبودها و ضعف‌هایی که در اجرا توسط شهرداری و هم عملکرد شورا وجود داشته است از شهروندان تهرانی عذرخواهی کرد و گفت: امیدواریم که مطالبات و انتظارات از دوره آینده شورا به نحوی در انتخابات شکل گیرد که گامی رو به جلو و نه به عقب، در حوزه اصلاح و توسعه مدیریت شهری برداشته شود.

کد خبر 489144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.