خسارت خودروهای نامتعارف چگونه محاسبه می‌شود؟

رئیس پلیس راهور استان اصفهان در خصوص خودروهای نامتعارف گفت: به استناد قانون بیمه مصوب سال ۱۳۹۵ پرداخت همه خسارت وارده به این خودروها بر عهده راننده مقصر نبوده و ملاک و مبنای محاسبه خسارت، قیمت خودرو خواهد بود.

سرهنگ محمدرضا محمدی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حال حاضر در خصوص محدودیت‌های کرونایی مصوبات جدیدی ابلاغ نشده و همان محدودیت‌های قبل برقرار است.

وی در خصوص کلیات محدودیت‌ها، افزود: تردد شبانه از ساعت ۱۰ شب تا ۳ صبح ممنوع است، همچنین طرح زوج و فرد هم از روزهای گذشته لغو شد، پلاک‌های غیربومی حق ورود به استان را ندارند و در شهرهای قرمز و نارنجی هم حق مسافرت به شهرهای همدیگر را ندارند، برای ورود خودروهای غیربومی یک ماه توقیف سیستمی و فیزیکی درنظر گرفته می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان تصریح کرد: برای شب‌های قدر برنامه خاصی به ما ابلاغ نشده و فعلاً منع ترددهای شبانه برقرار است و هنوز مصوبه‌ای از ستاد کرونا دریافت نکردیم.

سرهنگ محمدی در خصوص واژه‌ای تحت عنوان خودروهای نامتعارف در قانون جدید بیمه، اظهار کرد: دانستن اینکه چه خودرویی شامل خودروی غیرمتعارف می‌شود و در تصادفات چه فرآیندی را باید طی کند برای پیشگیری از ضرر و زیان مالکان وسایل نقلیه بسیار مهم است که در واقع اگر قیمت خودرویی بیش از ۳۲۰ میلیون تومان باشد، خودروی نامتعارف محسوب می‌شود.

وی افزود: به استناد تبصره‌های ۳، ۴ و ۵ ماده ۸ قانون بیمه مصوب سال ۱۳۹۵ همه خسارت وارده به خودروها بر عهده راننده مقصر نبوده و ملاک و مبنای محاسبه خسارت، قیمت خودرو خواهد بود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان گفت: این مبلغ بر اساس نرخ دیه و به صورت سالانه محاسبه می‌شود و در سال جاری اگر قیمت خودرویی بیش از ۳۲۰ میلیون تومان باشد، خودروی نامتعارف محسوب می‌شود.

سرهنگ محمدی ادامه داد: به عبارت دیگر هرچه فاصله قیمت خودروی آنان از قیمت تعیین شده برای خودروی نامتعارف بیشتر باشد، میزان زیان آنان در تصادفاتی که غیر مقصر هستند به مراتب بیشتر خواهد بود، مالکان این قبیل خودروها آگاهی داشته باشند در صورت وقوع تصادف، می‌توانند مازاد خسارت وارده به خودرو را از محل بیمه بدنه جبران کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به فرمول جدید خسارت خودروهای نامتعارف، در صورت تصادف یک خودرو نامتعارف (با قیمت زیاد) شرکت‌های بیمه خسارتی در حد یک خودرو متعارف و معمولی را پرداخت می‌نمایند.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان افزود: مالک خودرو نامتعارف نیز یا ناچار است تا هزینه تکمیلی برای تعمیر خودرو خود را از طریق بیمه بدنه خودرو خود پرداخت نماید و یا ناچار به پرداخت هزینه شخصی خواهد بود.

وی در توصیه به شهروندان افزود: بنابراین اگر فردی مالک خودروی گران‌قیمت یا نامتعارف (بیشتر از پنجاه درصد دیه در ماه‌های حرام یا ۳۲۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰) است بیش از مالکان خودروهای ارزان قیمت یا متعارف باید نسبت به خرید بیمه بدنه متناسب با قیمت واقعی خودرو خود بیندیشد چون همچنان بخشی از خسارت‌ها حتی با داشتن مقصر حادثه به عهده مالک خودروی نامتعارف خواهد بود.

کد خبر 489141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.