تاکسی هوایی ۱.۵ تریلیون دلاری!

«اتومبیل‌های پرنده» که امروزه به آنها «تاکسی هوایی برقی» می‌گویند، برای مدت طولانی در رؤیاهای ما وجود داشته است. بازار تاکسی هوایی، بازاری است که باید طی این دهه به بلوغ کامل خود برسد و سپس در سطح جهانی رونق گیرد.

به گزارش ایمنا، اگر منگنه‌های علمی و تخیلی مانند «جتسون‌ها» یا «بازگشت به آینده» را تماشا کرده باشید، در پروازهای فانتزی که خواسته شده ترافیک خیابان‌ها را رد کنند یا ابتکارهای خارق‌العاده‌ای به نمایش درآورند، حتماً از این سیستم سفر هوایی استفاده کرده و بیننده را به ذوق آورده‌اند. هم‌اکنون برندهای بزرگی مانند تویوتا، اوبر، هیوندای، ایرباس و بوئینگ، نوید ارائه تاکسی‌های جدید هوایی با آخرین سیستم‌های نوین را می‌دهند، در چنین شرایطی می‌توانیم بگوییم که این رؤیا به واقعیت نزدیک خواهد شد. درواقع، هدف آن است که مراکز شهری یا حومه شهرها با جهش ترافیکی پیوند داده شوند که تاکسی‌های هوایی این وظیفه را به خوبی برعهده خواهند گرفت. تاکسی‌های هوایی می‌توانند با سرعت ۱۸۰ مایل در ساعت در ارتفاع یک‌هزار تا ۲ هزار فوت کروز کنند. در این میان ناسا گزارش داده که این تاکسی‌ها می‌توانند در ارتفاع ۵ هزار فوت نیز بروند. این گزارش را که پیش‌تر در «پانزدهمین شماره مجله الکترونیک شهرگاه» منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

۴۶ درصد؛ نرخ رشد سالانه بازار تاکسی هوایی

بازار تاکسی هوایی، بازاری است که باید طی این دهه به بلوغ کامل خود برسد و سپس در سطح جهانی رونق گیرد. بر اساس تحقیقات مورگان استنلی، بازار خودمختار تاکسی‌های هوایی شهری تا سال ۲۰۴۰ میلادی به ارزش ۱.۵ تریلیون دلار می‌رسد. همچنین یکی دیگر از مطالعات شهری به نام «UAM» می‌گوید که تاکسی‌های هوایی در سال ۲۰۲۲ میلادی در دبی کار خود را آغاز کرده و با نرخ رشد سالانه حدود ۴۶ درصد به بیش از ۴۳۰ هزار واحد تا سال ۲۰۴۰ میلادی خواهند رسید. این در حالی است که فناوری‌ها از جمله وسایل نقلیه خودمختار مانند هواپیماهای بدون سرنشین و اتومبیل‌های خودران، باتری‌های کارآمدتر و تکنیک‌های پیشرفته تولید در بازار تاکسی‌های هوایی نقش بسزایی را ایفا می‌کنند و برندهای جهانی به رونق این سیستم اهمیت بسیار زیادی می‌دهند.

تعجب‌آور نیست که کمپانی‌های بزرگ جهانی از شرکت‌های تازه تأسیس تحت حمایت «اوبِر» گرفته تا شرکت‌های بزرگ اتومبیل‌سازی و هواپیمایی عجله دارند تا جای پای خود را در این بازار نوپا محکم کنند. این تجارت می‌تواند چشم‌انداز توسعه شهری را به طور قابل توجهی تغییر داده و سرمایه‌گذاران بین‌المللی را به‌سوی خود جذب کند. سرمایه‌گذاران بین‌المللی به این واقعیت دست یافته‌اند که تاکسی‌های هوایی برقی امکان کاهش چشمگیر هزینه‌های عملیاتی و نگهداری را بسیار بالا می‌برند.

تاکسی‌های هوایی برقی دارای اشکال و اندازه‌های مختلفی هستند و بسیاری از آنها کاملاً متفاوت از هواپیماهای معمولی با بال ثابت هستند. موتورهای الکتریکی جایگزین موتورهای جت شده‌اند و برخلاف هواپیماهای عمودی که هنگام برخاست و فرود «VTOL» نیاز به باندهای طولانی دارند، تاکسی‌های هوایی به فضای زیادی لازم نخواهند داشت. هم‌اکنون تنها چند برند بزرگ جهانی در حال ساخت وسایل نقلیه‌ای هستند که شبیه اتومبیل‌های بالدار بوده و قابلیت پرواز در آسمان را دارند.

«تویوتا» پیشتاز است

کمپانی بزرگ «تویوتا» در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی اعلام کرد که ۳۹۴ میلیون دلار در «Joby Aviation» سرمایه‌گذاری می‌کند تا بتواند یک تاکسی هوایی کاملاً برقی و با سیستم فرود عمودی «EVTOL» طراحی و تولید کند. این رقم شرکت «تویوتا» بخشی از بودجه ۵۹۰ میلیون دلاری است که «Joby» نیاز دارد تا سال ۲۰۲۳ میلادی سرویس تاکسی هوایی الکتریکی را راه‌اندازی و درنهایت از توانایی «تویوتا» برای تولید، کنترل کیفیت و خدمات‌دهی استفاده نماید.

کمپانی تازه‌تأسیس Joby در حال ساخت نمونه اولیه است که به گفته آن، این تاکسی‌ها باید به هزینه حمل‌ونقل زمینی نزدیک شده و روزانه به یک میلیارد نفر کمک کنند تا بیش از یک ساعت در زمان رفت‌وآمد صرفه‌جویی شود. همچنین این کمپانی فناوری پیشرفته‌ای را توسعه داده و با طراحی متفکرانه، آن را در یک هواپیمای شگفت‌انگیز ادغام کرده که کلید موفقیت‌آمیز ورود این سیستم نوین به بازار جهانی خواهد بود. تاکسی هوایی این کمپانی برای ۴ مسافر به علاوه یک خلبان طراحی شده که با یک‌بار شارژ می‌تواند بیش از ۱۵۰ مایل را طی کند و ۱۰۰ بار ساکت‌تر از هواپیماهای معمولی در هنگام برخاست و فرود است.

مشارکت شرکت‌های آسیایی امریکایی در طرح تاکسی هوایی

شرکت خودروسازی کره‌جنوبی «هیوندای» با مشارکت شرکت امریکایی و اوبِر نیز در نمایشگاه الکترونیکی «Consumer» در لاس‌وگاس از ماکت تاکسی پرنده خود رونمایی کردند؛ این نشان‌دهنده آن است که برندهای بزرگ جهانی در فکر توسعه این سیستم نوین هستند و در نظر دارند از این بازار نوپا جا نمانند. هیوندای در رونمایی از ماکت تاکسی هوایی خود اعلام کرده که این تاکسی می‌تواند ۴ مسافر را حمل کرده، در سفرهای حداکثر ۶۰ مایل با سرعت ۱۸۰ مایل در ساعت حرکت می‌کند و تا ارتفاعات ۲ هزار فوتی نیز سفر خواهد کرد. همچنین این کمپانی اعلام کرده که تاکسی هوایی آن، تنها در چند دقیقه شارژ می‌شود، اما در مورد چگونگی آن هنوز توضیح بیشتری ارائه نداده است.

در این میان، کمپانی اوبر نیز گفته است که در نظر دارد آزمایش فرود عمودی این تاکسی هوایی را به زودی آغاز کند و نخستین سفر رسمی آن در سال ۲۰۲۳ میلادی در وگاس و برلین باشد. نکته جالب توجه اینجاست که این شرکت با هدف ارزان ساختن تاکسی‌های پرنده نسبت به داشتن اتومبیل‌های سواری به این پروژه ورود پیدا کرده است. این در حالی است که ترکیب تولید هیوندای با پلتفرم فناوری اوبر نشان‌دهنده جهش عظیم برای راه‌اندازی شبکه پر جنب‌وجوش تاکسی هوایی در سال‌های آینده است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

رشد بازار با مانع روبرو است

یکی از تحلیلگران مطالعات شهری UAM در این‌باره می‌گوید: «تاکسی‌های هوایی قطعاً مرحله بعدی توسعه حمل‌ونقل در شهرها هستند. مراکز شهری در سراسر جهان در تلاشند تا با افزایش تعداد وسایل نقلیه و ازدحام ناشی از آن به ویژه در ساعات اوج ترافیک کنار بیایند. زمانی که تاکسی‌های هوایی به طور گسترده تجاری شده و توسعه پیدا کنند، به طور حتم بار ترافیکی در خیابان‌های شهر را کاهش خواهند داد. آنها یک فرم ساده از سفرهای بین‌المللی را آغاز کرده و مردم را در کوتاه‌ترین مسیر ممکن بین دو مکان جابجا می‌کنند. در این میان، رشد این بازار با موانعی روبرو است. حوادثی مانند مرگ کوبه برایانت، اسطوره بسکتبال در یک سقوط هلی‌کوپتر، نگرانی‌های ایمنی تاکسی‌های هوایی را برجسته کرده است. درحالی‌که نخستین سرویس‌های تاکسی هوایی ممکن است دارای خلبانان انسانی باشند که بعدها توسط سیستم‌های خودکار کنترل از راه دور یا مجهز به هوش مصنوعی جایگزین می‌شوند. علاوه بر خطرات مسافران و مردم در زمین، تاکسی‌های هوایی می‌توانند خطرات هواپیماهای دیگر را به همراه داشته باشند. توسعه‌دهندگان این سیستم نوین هر روز در حال رفع نواقص و خطرات ناشی از آن، از ایمنی خودرو، قابلیت پرواز و کنترل ترافیک گرفته تا آلودگی صوتی، صدور گواهینامه اپراتور و امنیت نرم‌افزار هستند که چنین اقدامی می‌تواند نویدبخش توسعه زودهنگام بازار تاکسی‌های هوایی در جهان باشد».

کد خبر 489102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.