برجام زنده می‌ماند؟

پالس‌های رسیده از وین حاکی از روند رو به جلو و مثبت مذاکرات است و به نظر می‌رسد تیم مذاکره کننده ایرانی موفق شده راهی برای احیا و حفظ برجام پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیر جدید گفت‌وگوهای ایران و ۱+۴ در قالب کمیسیون مشترک برجام آغاز شده و از بدو شکل‌گیری با چالش‌های متعددی مواجه شده است.

خرابکاری رژیم صهیونیستی در تأسیسات هسته‌ای نطنز و پاسخ غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم توسط ایران، از مهمترین چالش‌های این روزها بود، اما با تمام این احوال به نظر می‌رسد روند گفت‌وگوهای وین از دید مقامات آمریکایی نیز مثبت ارزیابی می‌شود.

به نظر می‌رسد طرفین برجام در صدد هستند تا با مذاکراتی که در نشست وین انجام می‌شود، توافقاتی حاصل کنند که درنتیجه آن بتوانند برجام را احیا کرده و تحریم‌های ایران را لغو کنند تا در نهایت آمریکا را به برجام بازگردانند.

در دولت قبلی ایالات متحده، ترامپ علاوه بر اینکه تحریم‌های هسته‌ای که طبق قطعنامه‌های شورای امنیت در برجام رفع شده بود، بازگرداند که البته تحت بهانه‌های دیگری از جمله مبارزه با تروریسم و حقوق بشر، دوباره ایران را در لیست‌های جداگانه تحریم‌ها  قرار داد.

رئیس جمهور سابق ایالات متحده دشمنی خود با ایران را به جایی رساند که بانک مرکزی را هم تحریم کرد و تحریم‌های شدید نفتی اعمال کرد. به همین دلیل نباید تصور کرد می‌شد برجام را همان گونه که در سال ۲۰۱۵ اجرا شد، عملی کرد. این تفکر کاملاً اشتباه و برخلاف منافع ملی است. آنچه آمریکا باید برای بازگشت به برجام انجام دهد، بسیار بیشتر از اقداماتی است که تهران باید در قبال بازگشت این کشور به برجام انجام دهد.

راستی‌آزمایی احتمالی اقدامات هسته‌ای ایران آنقدر زیاد است که راستی آزمایی از رفع تحریم‌ها زمان می‌برد و کار بسیار سختی است. در هر حال این دور از مذاکرات، با فشار کار برای آمریکایی‌ها به نظر بیشتر است چرا که باید چندین برابر تحریم‌هایی که در ۲۰۱۵ برداشتند را رفع کنند.

در مذاکرات در وین قدم‌ها کوچک اما امیدواری‌ها بسیار است و همه طرف‌ها معتقدند که روند مذاکرات رو به جلو است. کارشناسان نیز آینده خوبی را برای مذاکرات قائل‌اند بنابراین تنها کار لازم منتظر ماندن برای سرانجام مذاکرات است.

در هفته‌های آینده شاهد بازگشت آمریکا به برجام خواهیم بود

علی امیدی، کارشناس روابط بین‌الملل دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: آمریکا به خوبی تحولات ایران را زیر نظر دارد و می‌داند تعلل در انعقاد توافق با ایران می‌تواند باعث پیچیده‌تر شدن شرایط برجام شود.

به گفته وی، غنی سازی ۶۰ درصدی ایران توانست روند مذاکرات و رفع تحریم‌ها را تسریع ببخشد و با توجه به اطلاعاتی که از مذاکرات کمیسیون مشترک برجام درز کرده، برای رفع تحریم‌ها علیه ایران توافقات اولیه شده است.

به عقیده این کارشناس روابط بین‌الملل، رفع تحریم‌های نفتی و بانکی از جمله اقدامات اولیه آمریکا در راستای بازگشت به معاهده برجام است. واشنگتن امروز به این نتیجه رسیده که گام اول بازگشت به برجام را باید بردارد، اما انتظار دارد بلافاصله بعد از لغو برخی تحریم‌ها، تهران نیز در راستای بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود گام بردارد.

امیدی می‌گوید که بازگشت آمریکا به برجام کمی پیچیده شده است؛ زیرا جو بایدن، رئیس جمهور این کشور برای بازگشت به برجام با محدودیت‌های داخلی روبه‌رو است همچنین کشورهای عربی_عبری نیز سعی دارند در روند مذاکرات برجام سنگ اندازی کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به پالس‌های مثبتی که از روند مذاکرات وین و مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا دریافت می‌شود، به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده شاهد بازگشت آمریکا به برجام خواهیم بود.

بایدن اصراری برای بازگشت به برجام ندارد

امیر علی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ایالات متحده از روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد از لحاظ به خطر افتادن منافع خود در ایران و منطقه غرب آسیا ترس داشت. این ترس سال به سال افزایش یافت و همانطور که عمر جمهوری اسلامی و قدرت اثرگذاری آن در مسائل داخلی، منطقه و سپس جهان افزایش پیدا کرد، این نگرانی‌ها گسترش یافت. امروز نیز طیف وسیعی از موضوعات وجود دارد که موجب نگرانی آمریکا شده است.

به گفته وی، در داخل آمریکا بسیاری از افراد درباره مذاکرات کمیسیون مشترک برجام معتقدند، باید فرصت بیشتری به سیاست فشار حداکثری داده می‌شد. تحلیل آنها مبتنی بر این اطلاعات است که اقتصاد ایران به شدت تحت فشار بوده و اگر بایدن مقداری صبر پیشه کند، ایران زیر فشار تحریمی به دادن امتیازاتی تن خواهد داد. کلیت جمهوری‌خواهان و مقاماتی که در دولت ترامپ بودند دیدگاه مذکور را دارند.

به گفته این کارشناس مسائل آمریکا، افرادی که معتقدند سیاست فشار حداکثری جواب نداده و آمریکا باید رویکرد خود را تغییر دهد نظرشان این است که اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، باید پله اول مسیری باشد که از دل آن، تجدیدنظر در مفاد برجام و مذاکرات در زمینه‌های غیرهسته‌ای با ایران فراهم شود. بایدن اصراری بر رسیدن به هدف نداشته و تابع همین دیدگاه است.

ابوالفتح در ادامه می‌گوید که بایدن پیش از انتخابات ریاست جمهوری، مقاله‌ای نوشت و گفت که مقامات اطراف وی معتقدند که ایران باید به برجام بازگردد، به تعهدات خود عمل کند و مذاکرات بتواند راه را برای رفع دیگر نگرانی‌ها باز کند. بایدن مخالف رویکردهای طرح شده نیست، اما بحث بر سر این است که آمریکایی‌ها با این هدف وارد مذاکره شدند که این اتفاقات رخ بدهد. به توانمندی ایران بستگی دارد که چالش‌ها با آمریکایی‌ها را رفع کرده و خواسته‌های خود را به طرف مقابل بقبولاند.

وی خاطرنشان می‌کند: هنوز مشخص نیست که تکلیف خواسته‌های ایران در این مذاکرات چه خواهد شد. شاید در نهایت مذاکرات به نتیجه لازم نرسد و آمریکایی‌ها تن به خواسته‌های ایران ندهند و بایدن نیز همان مسیری که اعضای تیم امنیت ملی او مطرح می‌کنند را دنبال کند.

کد خبر 489082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.