کمیسیون ماده ۱۰۰ کارایی لازم در برخورد با تخلفات ساختمانی را ندارد

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ کارایی لازم را در برخورد با تخلفات ساختمانی ندارد و باید اصلاح شود.

به گزارش ایمنا، عبدالرضا گلپایگانی اظهار کرد: کمیسیون ماده ۱۰۰ یا قانون ماده ۱۰۰، بازدارندگی لازم برای مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز و تخلف در این روند را ندارد و ارباب رجوع را به سمت جریمه شدن پیش می‌برد.

وی با بیان اینکه تمایل قانونگذار در زمان تنظیم این قانون اغلب به سمت جریمه بوده و این روند باعث برهم خوردن نظم در ساخت و سازها می‌شود، افزود: قانون باید به ابزاری برای پایبند سازی مردم و سازندگان در اجرای پروژه‌ها تبدیل شود و از تخلف جلوگیری کند، اما قانون ماده ۱۰۰ در این زمینه کارایی لازم را ندارد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران گفت: در صورتی که با هر کدام از بخش‌ها در زمان وقوع تخلف، از ابتدا برخورد شود، می‌توان به بازدارندگی قانون امیدوار بود اما در عمل با وقوع تخلفات، فقط مهندس ناظر که توان لازم را برای مقابله ندارد، برخورد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث درآمد ناشی از جرایم ماده ۱۰۰ نسبت به کل درآمد شهرداری به یک درصد نمی‌رسد و ۸۵ درصد آرا منجر به قلع و قمع و بازگشت به وضع مجاز می‌شود و در زمان اجرا اگر بازدارندگی لازم را داشته باشد، حتماً مؤثرتر است.

گلپایگانی ادامه داد: در ماده ۱۰۰ بر نظارت مأمور شهرداری چندان توجهی نشده است، از همین رو شهرداری طرح اصلاحی خود برای این قانون را آماده، تدوین و پیگیری کرد و اکنون در دولت و مجلس در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه رویدادها در بستر محیطی باید منطبق با ارزش‌های محیطی و معماری باشد، تا فضایی دلنشین برای ساکنان آن ایجاد کند، افزود: سعی شده همواره ارتقای کیفیت و رفع مشکلات مردم به ویژه در مناطق جنوبی شهر، تکمیل اسناد توسعه‌ای و ایجاد قلمرو عمومی در پروژه‌ها مد نظر و از اولویت‌های شهری باشد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران اظهار کرد: باید به سمت نظم و انضباط در اجرای پروژه‌ها و تصویب قوانین پیش برویم و اگر تصمیم‌های آنی اساس کار ما را تشکیل دهند حتماً در یک مجموعه بسیار پیچیده که با دارایی، جان و مال مردم ارتباط دارد، دچار خطا می‌شویم و هرچه به استناد قانونی پایبند تر باشیم، کار بادوام‌تری انجام می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران ادامه داد: در همین زمینه شفاف سازی، امکان صدور پروانه‌الکترونیکی شده و تمام فرایند آن در سامانه تهران من قرار دارد و ارباب رجوع فقط باید یک بار مراجعه حضوری برای تطبیق اسناد داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار بحث به‌سازی لحظه‌ای برای کسانی که توان نوسازی ساختمان‌هایشان را ندارند، در دستور کار قرار گرفت، تاکید کرد: این اقدامی برای حفاظت از سلامتی و جان مردم در زمان وقوع زلزله و کاهش خسارت آن در بافت‌های فرسوده و ناایمن است.

گلپایگانی در خصوص مقابله با گودهای پر خطر رها شده نیز اظهار کرد: گودهای پر خطر و رها شده شناسایی شده است و در تلاش هستیم تا با حکم قضائی تعداد این نوع گودها را به صفر برسانیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 488989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.