بورس امروز شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۲۲.۷۵۰ میلیارد ریال بود.شاخص کل فرابورس با کاهش ۴۷ واحدی به سطح ۱۷.۶۸۱ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۱.۸۶۱ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۵۱۹ میلیون برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه، را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ثبت کاهش ۷.۷۷۱ واحدی به سطح ۱.۱۹۹.۳۳۵ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱.۰۱۶ واحدی در سطح ۴۲۹.۰۶۱ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۰.۶ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۲۴ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۲۲.۷۵۰ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با کاهش ۴۷ واحدی به سطح ۱۷.۶۸۱ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۱.۸۶۱ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۵۱۹ میلیون برگه سهم بود.

اخبار مالی شرکت‌ها

سبزوا: شرکت سیمان لار سبزوار طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ معادل ۱۷۳,۳۷۷ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۲۳۶ درصد افزایش داشته است. سبزوا با سرمایه ثبت شده ۳,۷۵۷,۷۹۸ میلیون ریال طی عملکرد ۷ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ مبلغ ۱,۱۵۰,۵۹۰ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۱ درصد رشد داشته است.

فخوز: شرکت فولاد خوزستان طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ معادل ۳۳,۹۴۱,۳۷۷ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۹۴% افزایش داشته است. فخوز با سرمایه ثبت شده ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۳۳,۹۴۱,۳۷۷ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۴ درصد رشد داشته است.

پتایر: شرکت تولیدی ایران تایر طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ معادل ۹۶۶,۳۲۰ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۱۳۱ درصد افزایش داشته است. پتایر با سرمایه ثبت شده ۹,۸۸۲,۷۳۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۹۶۶,۳۲۰ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۱ درصد رشد داشته است.

درهاور: شرکت دارویی ره آورد تأمین طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ معادل ۱۲۶,۲۸۴ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۹۱ درصد افزایش داشته است. درهآور با سرمایه ثبت شده ۲۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۲۶,۲۸۴ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۱ درصد رشد داشته است.

ختراک: آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت ریخته گری تراکتور سازی ایران - نماد: ختراک بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۳۹۸/۰۷/۱۷ و صورتجلسه هیئت مدیره مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۵۶۳,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۹۱۳,۰۰۰ میلیون ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۳۵۰,۰۰۰ میلیون ریال،) در تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

ثغرب: شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ از محل واگذاری پروژه‌های خود ۱۷,۴۳۶ میلیون ریال درآمد داشته که نسبت به عملکرد ۱ ماهه مشابه سال قبل ۸۶ درصد افزایش داشته است ثغرب با سرمایه ثبت شده ۱,۲۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۷ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ از محل واگذاری پروژه‌های خود مبلغ ۲۰۳,۶۴۸ میلیون ریال درآمد داشته که نسب به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد افت داشته است.

بانک مرکزی در نهایت شرایط مبادله رمز ارزها در صرافی‌ها را اعلام کرد اما بیشتر موضع خود را در برابر رمز ارزهای استخراج شده بیان کرد و در خصوص معاملات رمز ارزها صحبتی نداشته است و بسیار مهم است که بانک مرکزی در بخش معاملات رمز ارزها وارد شود و صرافی‌های مجاز را مشخص کند زیرا در حال حاضر تعداد زیادی از صرافی‌ها با ایجاد یک وب‌سایت فضای معاملاتی را برای یک فرد ایجاد می‌کنند اما در خصوص مطمئن بودن نمی‌شود به منبعی اکتفا کرد، امیدواریم تجربه تلخ صرافی ترکیه‌ای و کلاهبرداری که در بازار رمز ارزها انجام داده است در ایران تکرار نشود.

به بیان بانک مرکزی صرافی‌های مجاز و بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط یاد شده نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند هیأت عامل بانک مرکزی ضوابط ناظر بر چگونگی استفاده از رمز ارزهای حاصل از استخراج داخلی توسط واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صمت را صرفاً به منظور انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات و با رعایت مجموعه مقررات ارزی تصویب کرد. هیأت عامل این بانک با استناد به ماده (۱۱) قانون پولی و بانکی کشور و در اجرای مصوبات شماره ۵۸۱۴۴/ت/۵۵۶۳۷ ه مورخ ۱۳۹۸.۵.۱۳ و ۸۶۵۷۳/ ت ۵۸۰۷۸ ه مورخ ۱۳۹۹.۷.۳۰ هیأت وزیران، ضوابط ناظر بر چگونگی استفاده از رمز ارزهای حاصل از استخراج داخلی توسط واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت «صنعت، معدن و تجارت» را صرفاً به منظور انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات و با رعایت مجموعه مقررات ارزی تصویب کرد.

دکتر عبده تبریزی در کلاب هاوس می‌گوید: سرمایه گذاران و فعالان بازارها توصیه می‌کنم با دلار ۲۲ هزار تومان تصمیمات خود را بگیرند. بعید است در شش ماه آتی شاهد آزاد سازی منابع ارزی باشیم و حتی در صورت آزادسازی به دلیل نیازهای بالای کشور به ارز، بعید است دلار تغییرات جدی داشته باشد.

رکورد سنگینی در انتظار بازار مسکن است. با استناد به صحبت‌های ایشان که اگر دلار در محدوده ۲۲ هزار تومان قرار بگیرد به زودی بازار سرمایه رشد خوبی را تجربه خواهد کرد زیرا قیمت محصولات جهانی رشد بسیار خوبی داشته است و شرکت‌ها سودهای خوبی را شناسایی خواهند کرد.

همچنان ایشان اضافه کرد وارد یک دوره‌ی رکود سنگین در مسکن می‌شویم. حذف دامنه نوسان در بورس باید در الویت سیاست گذار قرار گیرد. اولویت اول بسط سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. در چنین شرایطی، مدیر بازار باید به طور گسترده‌ای مدیریت غیرمستقیم را برای سازماندهی انبوه سرمایه‌گذاران عام و ناآگاه در بازار توصیه کند و الزامات آن را فراهم سازد.

اولویت بعدی، حذف دامنه نوسان است. فارغ از نقش دامنه نوسان در گذشته، در شرایط بازار سرمایه گسترش یافته امروز، اعمال دامنه نوسان کمتر لازم است؛ این محدودیت باعث مشکلات زیادی شده است و باید به‌تدریج حذف شود. کار را با شرکت‌هایی که درصد سهام شناور بیشتر دارند، باید شروع کرد و به تدریج کل محدودیت‌ها را حذف کرد اما از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق نشده است.

بنا بر گفته آقای عظیمی از اعضای شورای عالی بورس منابعی که قرار بود از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود هنوز صورت نگرفته است. هماهنگی نداشتن دستگاه‌های اجرایی یکی از مشکلات این روزهای بازار سرمایه است، افزود: تصمیماتی که برای سازماندهی شرایط بازار گرفته می‌شود به دلیل تأخیر در اجرای مصوبات، اثری ندارد.

لغو تحریم‌های صنعت خودرو ایران، وال‌استریت ژورنال مدعی شد؛ دولت بایدن، آمادگی خود را برای رفع احتمالی تحریم‌ها علیه بخش خودروسازی، اعلام کرده است. یک دیپلمات ارشد اروپایی خبر داده واشنگتن برای لغو احتمالی تحریم‌ها علیه بخش‌های خودروسازی، کشتی‌رانی، بیمه ابراز داشته است.

در خصوص قیمت گذاری دستوری مهم‌ترین تحریم‌ها را برای صنعت خودرو سازی گذاشته‌ایم، روح‌الله ایزدخواه، رئیس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معدن مجلس: فروش خودرویی که از بورس خریداری می‌شود تا ۲ سال مشمول مالیات ۳۰ درصدی نسبت به قیمت خریداری شده می‌شود.

این کار می‌تواند کمک کند تا جلوی سوداگری و خرید خودور به قصد سود گرفته شود. قیمت پایه عرضه در بورس کالا توسط شورای رقابت بر مبنای قیمت تمام شده بر اساس هزینه‌های همان سال تعیین می‌شود. اولویت تقاضا هم توسط شورای رقابت تعیین می‌شود که بر اساس افراد و خانواده‌های فاقد خودرو است. مابه‌التفاوت قیمت فروخته شده در بورس و قیمت پایه به حسابی در خزانه واریز می‌شود، ۳۰ درصد از آن صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود، ۷۰ درصد هم به عنوان تسهیلات برای توسعه صنعت خودروسازی کشور و توسعه فناوری‌های جدید خودرویی هزینه می‌شود.

بازارهای جهانی

محموله ۳۰ هزار تنی اسلب فولاد خوزستان دوشنبه به قیمت ۷۲۰ دلار فوب ایران، توسط خریدارانی از جنوب شرق آسیا معامله شده است. همچنین بیلت ایران در هفته جاری ۵۹۱ دلار نرخ خورده است.(صنعت معدن)

بهای هر تن آلومینیوم در روزهای گذشته در فراتر از ۲۳۰۰ دلار در تن معامله شد که این محدوده بالاترین میزان خود از ژوئن ۲۰۱۸ می‌باشد که البته ناشی از بهبود تقاضا و البته نگرانی‌ها در مورد پایین آمدن عرضه‌ی چین به دلیل هدف حذف کربن می‌باشد.

نرخ کنسانتره آهن صادراتی ایران در بندرعباس برای عیار ۶۶ درصد به ۱۷۳ دلار در هر تن رسیده که حاکی از رشد هفتگی ۴.۲ درصدی است.

راسل هاردی مدیر عامل شرکت ویتول می‌گوید " در فصل سوم سال جاری میلادی قیمت‌های نفت خام بالاتر از سطح کنونی خود خواهند بود. او همچنین معتقد است که اوپکی‌ها با وجود بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، باز هم باید به فکر افزایش تولید باشند."

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار

بورس امروز شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 488984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.