دواطلبان تزریق واکسن "کونژوگه" ثبت‌نام کنند

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: داوطلبان تزریق واکسن کونژوگه در سایت www.pasteurcovac.ir یا از طریق تماس با شماره ۳۱۱۳ ثبت‌نام خود را انجام دهند که از بین داوطلبان افراد مورد نیاز انتخاب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا فدایی صبح امروز _ شنبه ۴ اردیبهشت_ در نشست خبری با محوریت آغاز ثبت‌نام کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کونژوگه در خصوص رعایت دستورالعمل‌ها، اظهار کرد: در خیز چهارم از نظر آمار مبتلایان و بستری‌شدگان رکوردهای جدیدی را ثبت شده و در وضعیت خوبی قرار نداریم. سوش جدید ویروس بسیار مسری‌تر است و سریع‌تر پیش می‌رود، علاوه بر بهداشت فردی و محدودیت‌های اجتماعی که به منظور کاهش آمار مبتلایان و بستری‌ها انجام می‌شود چاره اصلی کنترل شیوع این بیماری واکسیناسیون است.

وی ادامه داد: اگر واکسیناسیون انجام نشود باید تمام مردم به این بیماری مبتلا شوند تا شاید شیوع این ویروس فروکش کند، اما انجام واکسیناسیون به کنترل مؤثر پاندمی کمک می‌کند. اختراع و تولید واکسن یک فرایند ۱۰ ساله است و به خاطر شیوع این پاندمی در جهان از همان هفته‌های ابتدایی شیوع بیماری، تلاش برای ساخت واکسن شروع شد، در کشور نیز تلاش برای ساخت واکسن شروع شده چرا که اگر کشورهای پیشرفته به واکسن دسترسی پیدا کنند قطعاً واکسیناسیون مردم خود را در اولویت قرار می‌دهند و بسیار زمان می‌برد تا واکسن به کشورهای در حال توسعه برسد، بنابراین باید توانایی تولید داخلی واکسن را داشته باشیم تا بتوانیم واکسیناسیون عمومی را هرچه سریع‌تر شروع کنیم.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: تقریباً دو ابتکار برای ساخت واکسن در کشور وجود دارد؛ یکی از آنها واکسن مشترک ایران و کوبا است که مؤسسه پاستور روند آن را هدایت می‌کند و دیگری توسط بنیاد برکت دنبال می‌شود، کونژوگه که همان واکسن سوبرنای کوبایی است به معنای متصل شده است زیرا این واکسن با قطعه آنتی ژنی که می‌تواند سیستم ایمنی را تحریک کند و وارد واکسن کزاز شده و به علاوه سایر موارد مجاز و مورد نیاز برای تولید واکسن تهیه شده است.

وی با توضیح این که اصفهان برای کارآزمایی بالینی برای هر دو واکسنی که تولید داخل است، جذب داوطلب دارد، تصریح کرد: حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر داوطلب جذب خواهند شد و تمام برنامه‌ریزی‌های لازم برای آزمایش داوطلبان انجام می‌شود، کشور کوبا از نظر سلامت شاخص‌های خوبی دارد و واکسن‌های مشترک دیگری مانند هپاتیت B و مننژیت برای مهار بحران‌ها با همکاری دو کشور ساخته شده است.

سهم اصفهان در کارآزمایی واکسن کونژوگه ۳۵۰۰ نفر

فدایی گفت: از ۲۶ اسفند ۹۹ از وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد نظر ابلاغ شد که در کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای کونژوگه شرکت کنند و جذب داوطلب داشته باشند، در کشور کوبا برخی فاز سه واکسن را نیز دریافت کرده‌اند، حدود ۲۵ هزار نفر برای فاز سوم کارآزمایی نیاز هستند که سهم استان اصفهان از این تعداد حدود سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ نفر است.

وی در خصوص گروه‌های سنی که می‌توانند به عنوان داوطلب در این کارآزمایی شرکت کنند، اظهار کرد: گروه‌های سنی زیر ۶۵ سال و بالای ۶۵ سال انتخاب می‌شوند و برخی باید دارای بیماری زمینه‌ای باشند و تعدادی نیز باید سالم باشند، افراد باید در سایت www.pasteurcovac.ir ثبت‌نام کنند و این ثبت‌نام از چند روز پیش شروع شده است، اگر افراد نمی‌توانند در سایت ثبت‌نام کنند باید با شماره ۳۱۱۳ تماس بگیرند و ثبت‌نام را انجام دهند. از بین داوطلبان افراد مورد نیاز انتخاب می‌شوند و معیارهای متعددی برای واکسیناسیون لازم است.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: بعد از انتخاب داوطلبان بر اساس یک زمان‌بندی آموزش‌های لازم داده می‌شود و در مرکزی جنب بیمارستان الزهرا(س) از افراد منتخب خونگیری انجام می‌شود تا معیارهای پایه در آنها بررسی شود و بعد از آن واکسیناسیون انجام می‌شود افراد باید حدود ۳۰ دقیقه در محل واکسیناسیون بمانند تا اگر عوارضی بروز کرد به سرعت رسیدگی شود و باید هر حالی که بعد از تزریق واکسن دارند را برای مشخص شدن عوارض اطلاع دهند، این افراد باید ۲۸ روز بعد از خونگیری مجدد دوز دوم واکسن کونژوگه را دریافت کنند.

وی با بیان این که افراد بعد از تزریق واکسن باید تا چند ماه از نظر ابتلا به کرونا و شناخت عوارض تزریق واکسن بررسی شوند، اضافه کرد: بعد از جمع آوری اطلاعات شواهد جمع‌بندی می‌شود، همچنین شرکت کنندگان باید بدانند برخی افراد دارونما و برخی واکسن دریافت می‌کنند و بعد از آن عوارض و سایر مشاهدات بین افرادی که دارونما دریافت کرده‌اند و افراد دریافت کننده واکسن بررسی می‌شود تا با انجام این مراحل کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای کونژوگه انجام بگیرد.

فدایی با توضیح این که ایران در تولید واکسن شرکت کرده است تا بتوانیم هرچه سریع‌تر با تولید داخل به واکسیناسیون عموم برسیم، ادامه داد: اگر بخواهیم منتظر ورود واکسن با تمام مشکلات موجود باشیم چندین سال طول می‌کشد تا واکسیناسیون برای همه انجام شود، کشور یک سابقه ۹۰ ساله در ساخت واکسن دارد و بر اساس توانمندی‌ها می‌توانیم به تولید انبوه واکسن دست یابیم همچنین در تلاش هستیم واکسن آنفلوآنزا را نیز به تولید داخلی برسانیم تا از تبعات واردات آن خلاص شویم.

واکسیناسیون ۱۶۰۰ پاکبان در اصفهان

وی با تأکید بر این که یک هزار و ۶۰۰ پاکبان در اصفهان واکسینه شدند، گفت: در خصوص انجام واکسیناسیون افراد باید بدانند واکسن را به کسی تحویل نمی‌دهیم و همکاران معاونت بهداشتی تزریق واکسن‌ها را انجام می‌دهند و احراز هویت افراد بر عهده همان نهادی است که در گروه هدف تزریق واکسن قرار دارند، تخلفات در زمینه تزریق واکسن تبعات قانونی دارد، ثبت، نظارت و مدیریت واکسیناسیون به خوبی انجام می‌شود.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص انتشار اخباری مبنی بر انجام واکسیناسیون شهردار اصفهان، گفت: جلساتی در دانشگاه با حضور حراست، بازرسی و سایر مسئولان دانشگاه برگزار و مشخص شد وی به بیمارستان مورد نظر دعوت و در آنجا حضور یافت، اما پزشک معالج وی اجازه تزریق واکسن را نداده و تاکنون محرز شده که بر اساس دستور پزشک معالج وی واکسنی تزریق نشده است و صحبت‌های ما همان صحبت‌های سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی است.

چه کسانی نمی‌توانند در کارآزمایی بالینی واکسن کونژوگه ثبت‌نام کنند؟

وی با بیان این که برخی واکسن‌ها پنج یا ۱۰ دوزی هستند و باید برای پنج یا ۱۰ نفر استفاده شوند، اضافه کرد: در خصوص واکسن‌های پنج دوزی وقتی آنها را از یخدان منفی ۲۰ درجه بیرون می‌آوریم باید ۲۰ دقیقه صبر کنیم تا یخ آن باز شود و تنها دو ساعت زمان داریم تا تزریق برای پنج نفر انجام شود اگر این تعداد حضور نداشته باشند نمی‌توانیم باقیمانده واکسن را به یخدان بازگردانیم و واکسن فاسد خواهد شد، همچنین برخی واکسن‌های ۱۰ دوزی نیز به اندازه ۱۱ نفر کفایت می‌کند اما آن مقدار اضافی باید دور ریخته شود محموله‌های واکسن از جمله آسترازنکا حدود ۶۰ یا ۷۰ روز زمان تزریق دارد و ممکن است برخی از آنها تزریق نشود و باقی بماند با توجه به انقضای واکسن تصمیم گیری می‌شود که کدام گروه هدف از آن استفاده کنند و اضافه‌های واکسن به افراد خارج از لیست تزریق نمی‌شود و امحا خواهد شد.

فدایی در خصوص افرادی که نمی‌توانند برای شرکت در کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای کونژوگه ثبت‌نام کنند، اظهار کرد: افرادی که قبلاً واکسن دریافت کرده‌اند، زنان باردار و شیرده، زنانی که تا سه ماه آینده تصمیم به بارداری دارند، افرادی که بیماری زمینه‌ای کنترل نشده دارند، افرادی که سیگاری هستند و روزانه ۲۰ نخ سیگار مصرف می‌کنند، افرادی که بیماری حاد دارند نمی‌توانند به عنوان داوطلب در این کارآزمایی شرکت کنند.

کد خبر 488964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهده فتاحی IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 0
    شرکت میکنم
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    0 0
    دارو نما چیه دیگه یعنی چی؟؟؟
  • محمدرصا جعفری IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    0 0
    نظری ندارم