شروع کارآزمایی بالینی واکسن کونژوگه از روز دوشنبه/واکسیناسیون ۳۵ هزار نفر در استان اصفهان

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: کارآزمایی بالینی واکسن کونژوگه از روز دوشنبه شروع می‌شود و ثبت‌نام آن از روزهای پیش آغاز شده است. مراحل کارآزمایی این واکسن با موفقیت در کشور کوبا انجام شده، مراحل پژوهشی این واکسن در حال تکمیل است که اصفهان نیز یکی از استان‌های منتخب برای فاز سوم کارآزمایی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمال حیدری صبح امروز _شنبه ۴ اردیبهشت_ در نشست خبری با محوریت آغاز ثبت‌نام در مشارکت کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کونژوگه، در خصوص رعایت محدودیت‌ها و دستورالعمل‌ها، اظهار کرد: همراهی مردم برای رعایت محدودیت‌ها مناسب نیست و مهمترین دلیل آن مسائل اقتصادی و معیشتی آن‌هاست. شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی آمار مبتلایان، بستری‌ها و مرگ و میر را افزایش داده و انتظار می‌رفت بعد از اعمال محدودیت‌ها شیب نزولی را شاهد باشیم اما اینگونه نشد.

وی ادامه داد: شعار سازمان بهداشت جهانی «ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر» است اما تنها در حد یک شعار باقیمانده است چرا که برای تحقق این شعار باید مسائل سیاسی کنار برود و تنها حقوق بشر در نظر گرفته شود که در حال حاضر شاهد این موضوع در جهان نیستیم، وزارت بهداشت کشور این شعار را با عنوان همراهی با مدافعان سلامت برای ساخت جهانی سالم‌تر و عادلانه‌تر انتخاب کرده است.

انجام واکسیناسیون برای ۳۵ هزار نفر تاکنون در استان اصفهان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: کارآزمایی بالینی واکسن کونژوگه از روز دوشنبه شروع می‌شود و ثبت‌نام آن از روزهای پیش آغاز شده است. مراحل کارآزمایی این واکسن با موفقیت در کشور کوبا انجام شده، مراحل پژوهشی و کارآزمایی این واکسن در حال تکمیل است که قرار شده در چند استان کشور که اصفهان نیز یکی از آنهاست فاز سوم کارآزمایی آن انجام شود.

وی با بیان این که سه هزار داوطلب در استان اصفهان باید برای فاز سوم کارآزمایی واکسن کونژوگه ثبت‌نام کنند، افزود: از بین این سه هزار نفر داوطلب ۱۰ درصد از آنها باید بالای ۶۵ سال، ۳۰ درصد زیر ۶۵ سال و دارای بیماری زمینه‌ای باشند و ۶۰ درصد بقیه هم باید سالم باشند. تاکنون ۸۵۰ نفر یعنی حدود یک سوم از افرادی که برای داوطلبی نیاز هستند در عرض یک روز برای شرکت در کارآزمایی فاز سوم واکسن کوبایی ثبت‌نام کرده‌اند.

حیدری در خصوص مراحل ثبت‌نام برای شرکت در فاز کارآزمایی واکسن کونژوگه تصریح کرد: ابتدا افراد باید در سایت www.pasteurcovac.ir ثبت‌نام کنند و بعد از انجام مراحل و انتخاب شدن باید در دانشگاه برای طی کردن سایر مراحل حضور یابند، تزریق این واکسن برای داوطلبان منتخب جنب بیمارستان الزهرا(س) انجام خواهد شد.

وی در خصوص انجام واکسیناسیون در استان اصفهان افزود: برای انجام واکسیناسیون که در چهار فاز تعریف شده است حدود ۱۰۰ هزار دوز واکسن به اصفهان اختصاص یافته که تاکنون به ۳۵ هزار نفر تزریق شده است. لازم ذکر است که برخی دوز دوم را نیز دریافت کرده‌اند. فاز اول واکسیناسیون در استان اصفهان تا چند روز آینده به اتمام خواهد رسید. فاز اول برای کادر درمان بود و فاز بعدی برای بیماران خاص انجام خواهد شد.

واکسیناسیون عمومی بر اساس اطلاعات سامانه سیب انجام می‌شود

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: تاکنون انواع مختلفی از واکسن‌های چینی، هندی و روسی به سختی تهیه شده و در پنج قسمت به دست ما رسیده است. تمام این واکسن‌ها مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی کشور بوده است اما نیاز است برای شروع واکسیناسیون همگانی به تولید انبوه داخلی واکسن برسیم که دو واکسن کووبرکت و سوبرنا در مراحل کارآزمایی برای رسیدن به تولید انبوه هستند.

وی با توضیح این که پاکبانان، آسایشگاه سالمندان، جانبازان و پزشکان مطب‌دار نیز در اولویت تزریق هستند، اضافه کرد: برای برخی از این گروه‌ها واکسیناسیون انجام شده و به ترتیب بر اساس گروه‌بندی و برنامه‌ریزی انجام شده واکسیناسیون انجام خواهد شد.

حیدری گفت: کمیته‌ای برای بررسی عوارض واکسن در دانشگاه تشکیل شده تا در کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کونژوگه عوارض را ثبت و بررسی کنند، باید بدانیم به دلایل مختلف تأمین واکسن خارجی راحت نیست و باید تلاش کنیم تا تولید داخل را با تعداد انبوه داشته باشیم و واکسیناسیون مردم را از طریق تولید واکسن داخلی انجام دهیم.

وی با توضیح این که رعایت پروتکل‌ها مورد رضایت نیست، اظهار کرد: با بستن اصناف و مشاغل و ایجاد مشکلات معیشتی و اقتصادی برای مردم در رعایت محدودیت‌ها دچار دوگانگی شدیم و میزان رعایت‌ها کافی نیست، بیشترین همراهی را گروه‌های مذهبی داشته‌اند و مردم برخی دستورالعمل‌ها مانند ماسک زدن را کمتر رعایت می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: برخی بی‌برنامگی‌ها برای توزیع اقلام ضروری، زحمات کادر درمان و اعمال محدودیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، قبل از عید مردم با رعایت دستورالعمل‌ها در حال زندگی بودند اما در ایام نوروز با انجام مسافرت‌ها خیز چهارم شروع شد که کنترل آن بسیار سخت است، اکثر مردم تخلفات تمام ارگان‌ها و نهادها را به ما اعلام می‌کنند و این در حالی است که هر نهادی وظیفه رعایت دستورات را دارد.

وی در خصوص ثبت‌نام در سامانه سیب تصریح کرد: سامانه سیب همان پرونده الکترونیک سلامت است که باید برای افراد تشکیل شود تا مشخص شود که چه تعداد افراد بیماری زمینه‌ای دارند، چه تعداد بالای ۶۵ سال هستند و به طور کلی گروه‌بندی افراد بر اساس بیماری‌های زمینه‌ای و سن آنها در سامانه سیب انجام می‌شود. زمانی که وقت بود برخی افراد ثبت‌نام نکردند و اکنون اکثر افرادی که ثبت‌نام نکرده‌اند می‌خواهند در سامانه سیب ثبت‌نام شوند و نتیجه مشکلاتی است که شاهد آن هستیم، باید با برنامه‌ریزی افراد در سامانه سیب ثبت‌نام شوند تا برای واکسیناسیون عمومی بر اساس اطلاعات موجود در این سامانه واکسینه شوند و مشکلات کمتر شود.

کد خبر 488931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.