روحانی: خطر ویروس هندی پیش روی ما است/ ۱۸ استان شرایط مساعدی ندارد

رئیس جمهور با بیان اینکه ۱۸ استان شرایط مساعدی در برابر کرونا ندارند، گفت از قرارگاه می‌خواهیم تیم‌های نظارت ویژه تشکیل دهند و نظارت را چه در اصناف و چه در ادارات تشدید کنند.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: بیشتر استان‌های ما در مسیر پیک این بیماری هستند و به پیک نهایی آن نرسیدند. ۱۸ استان به طور ویژه نام برده شد که شرایط‌شان مساعد نیست و هفت استان از این استان‌ها، شرایط‌شان بدتر است.

وی افزود: ۱۲ استان شرایطی دارند که اگر مراقبت کنند، وضعیت بهتری خواهند داشت. سایر استان‌ها از نظر ابتلاء، بستری‌ها و فوتی‌ها شرایط نگران‌کننده‌ای دارند و باید در این شرایط مراقبت کنیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه راهی نداریم در این هفته و هفته آینده تمام توان خود را به کار گیریم، اظهار داشت: متولیان نظارت باید نظارت خود را تشدید کنند؛ چه در مناطق قرمز و چه در مناطق نارنجی. از قرارگاه می‌خواهیم تیم‌های نظارت ویژه تشکیل دهند و نظارت را چه در اصناف و چه در ادارات تشدید کنند و الا نمی‌توانیم از موج چهارم خلاصی یابیم.

سرجمع رعایت پروتکل‌های بهداشتی زیر ۶۰ درصد است

روحانی با بیان اینکه مردم هم باید مراقبت را بالا ببرند، تصریح کرد: امروز گزارش داده شد که مردم هم مراقبت نمی‌کنند و سرجمع رعایت پروتکل‌های بهداشتی زیر ۶۰ درصد است در حالی که رعایت پروتکل‌ها باید بالای ۸۰ و ۹۰ درصد برسد تا از این موج عبور کنیم.

وی با بیان اینکه مردم رعایت پروتکل‌ها را به عنوان وظیفه دینی، اخلاقی و انسانی بینند، خاطرنشان کرد: آنهایی که بهداشت عمومی را با خطر روبه‌رو می‌سازند، اقدام‌شان علیه بهداشت عمومی است و یک جرم در این زمینه وجود دارد و قوه قضائیه می‌تواند اقدام کند.

به گفته رئیس‌جمهور، آمارها و ارقام‌هایی که می‌گویم نگران‌کننده است، بر این مبنا است که زیرساخت‌های بهداشت و درمان ما نامحدود نیست. نیروی انسانی هم توانمندی‌هایشان نامحدود نیست.

روحانی با بیان اینکه باید با همه توان‌مان مراعات کنیم، گفت: البته مرز تحمل جامعه هم باید مدنظرمان باشد. سطح تحمل مردم هم خاص است. در این زمینه هم دولت و هم مردم وظایفی دارند که باید آنها را به پیش ببرند.

وی با بیان اینکه دولت وظیفه دارد مایحتاج عمومی مردم را تأمین کند، اظهار کرد: در هفته‌های گذشته دیدید وقتی برای تأمین یکی از مایحتاج دشواری ایجاد شده بود، مردم چه دشواری برایشان ایجاد و چه صف‌هایی ایجاد شد. در زیرساخت‌های شهری باید دولت تلاش کند.

رئیس‌جمهور افزود: شرایط آبی و برق ما متفاوت است. مصرف برق نسبت به پارسال بالاتر رفته است. در خشکسالی هستیم و مردم باید مراعات کنند. دولت می‌داند اگر یک روز آب، برق، تلفن و اینترنت نباشد، چه سختی برای مردم ایجاد می‌شود.

روحانی با بیان اینکه تأمین همه وسایل مربوط به بهداشت و درمان جز وظایف دولت است، گفت: اضافه کردن تخت‌ها، اضافه کردن تخت‌های ویژه و وارد کردن دارو و تجهیزاتی که مورد نظر است یا در داخل باید تولید شود و همچنین تأمین ریال و ارز مورد نیاز همه جز وظایف سنگین دولت است. متأسفانه به طور روشن مسائل برای مردم توضیح داده نمی‌شود و عده‌ای هستند که از هر فرصتی می‌خواهند سوءاستفاده کنند.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم از یک واکسن از سبد کواکس که مرجع ما هست، استفاده کنیم، ۱۷۸ میلیون دلار پول می‌خواهد. پول داریم، اما جابه‌جایی آن مشکل است. اینکه ما می‌گوئیم تحریم روی همه زندگی مردم تأثیر می‌گذارد بعضی‌ها باور نمی‌کنند و خبر ندارند که اداره کشور چگونه است. نمی‌دانند که در این کشور برای اینکه مرغ را پرورش دهیم و گوشت آن در اختیار مردم قرار گیرد، چه مراحلی را طی می‌کند. عمدتاً نگهداری و آب آن داخلی است اما تمام نهاده‌های آن مثل کنجاله و جو و ذرت و بخش بزرگی از واکسن‌ها از خارج وارد می‌شود. حتی مرغ هم از خارج وارد می‌شود که آنها در تحریم برای ما مشکل ایجاد کردند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از اولویت‌های بزرگ دولت در این مقطع واکسن است، گفت: به رئیس کل بانک مرکزی دستور دادم که اولویت اول برای تأمین ارز واکسن است. هیچ اولویتی بالاتر از آن نیست و حتی در جلسه قبل دولت به او دستور دادم با هر مشکلی هست، ۱۰۰ میلیون دلار پول آن را کنار بگذارد. اما برای جا به جا کردن این پول‌ها با مشکلات بزرگی مواجه هستیم.

روحانی یادآور شد: واکسن خریداری کردیم و می‌کنیم و پول آن را هم تأمین می‌کنیم، وزارت خارجه و بانک مرکزی، وزیرانی که در کمیسیون مشترک برخی کشورها هستند همه شبانه‌روز تلاش می‌کنند که اگر ۲۴ ساعت یکی از این تلاش‌ها را روی کاغذ بیاوریم تا مردم ببینند که پول واکسن فلان کشور شرقی است یا غربی یا هر کجا که هست می‌خواهیم پرداخت کنیم و جا به جا کنیم واقعاً تحریم یک جنایت بزرگ است که در تاریخ ایران رخ داده است.

عده‌ای به دلیل باند بازی همه مشکلات را روی دوش دولت می‌اندازند

وی ادامه داد: متأسفانه عده‌ای روی باندبازی‌های سیاسی برای اینکه همه مشکلات را به دوش دولت بیندازند حاضر نیستند، مساله را بفهمند. حاضر نیستند بفهمند برای اینکه واکسن وارد کنیم حداقل یک و نیم میلیارد دلار پول می‌خواهیم. جا به جایی و تأمین پول و خرید آنها از کشورهای مختلف آسان نیست. البته الان بخش خصوصی هم آزاد شده که زیر نظر وزارت بهداشت واکسن وارد کند و حتی اگر وزارت بهداشت نیازهایی دارد، باز بخش خصوصی تأمین کند این کار آسان و ساده نیست. حمل و نقل و جابه‌جایی، نظارت، امنیت واکسن‌ها همه مطرح است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: واکسن از زمانی که سفارش داده می‌شود و تا کشور طرف معامله موافقت می‌کند تا قرارداد آماده و خریداری می‌شود تا مقداری که می‌توانند به ما واکسن بدهند. واکسن الان جز کالاهایی نیست که بتوانیم هر مقدار بخواهیم بخریم. بنابراین این کار ساده و آسان نیست و ما این کار بزرگ را داریم انجام می‌دهیم.

روحانی ادامه داد: متأسفانه از روز اول تا امروز ما گرفتار تحریم بودیم. همین امروز هم که داریم پول را جا به جا می‌کنیم گرفتار تحریم هستیم. از کشوری می‌خواهیم به کشور دیگری پول جا به جا کنیم مشکل داریم. حتی در انتقال پول از عراق به سوریه چقدر دردسر داریم تا یک مورد جابجایی انجام شود.

وی تصریح کرد: خرید واکسن یک اولویت است و پول واکسن را ما تأمین خواهیم کرد. واکسن را به اندازه کافی وارد می‌کنیم و شرایط ما در واکسیناسیون حتماً از اواخر ماه اردیبهشت شرایط بهتری خواهد بود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: از وزارت بهداشت و درمان که بار سنگینی بر دوش آنها است می‌خواهم که در بخش واکسن به خوبی برای مردم توضیح دهند که چند دوز واکسن وارد شده است، کجاها این واکسیناسیون انجام گرفته و به چه افرادی تزریق شده است و همه اطلاعات لازم را در اختیار آنها گذاشته شود.

برخی مبتلایان به کرونا، ابتلایشان را به خانواده و محل کارشان خبر نمی‌دهند

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مردم باید در مراعات پروتکل‌ها کنار دولت بیایند، اظهار داشت: از این مهم‌تر، آن است فردی که به این ویروس مبتلا شده، چگونه این ابتلاء رو سریعاً بفهمیم. یک نفر تست داد، چند ساعت بعد می‌فهمیم که این ابتلاء مثبت بوده است یا غیر مثبت؟ ساعات را باید کم کنیم. من نمی‌دانم این موضوع ۴۸ ساعت طول می‌کشد یا ۷۲ ساعت؟ هر چقدر طول می‌کشد این زمان باید کوتاه شود.

وی با بیان اینکه ابتلای فرد به ویروس کرونا را باید به فرد مبتلا، محل کار و خانواده‌اش اطلاع داد، تصریح کرد: من چندین بار این مسئله را در ستاد کرونا مطرح کرده‌ام و دیگر خسته شده‌ام. هنوز هم این کار انجام نمی‌شود یعنی فرد تست می‌دهد، به زور به خودش بعد از ۷۲ ساعت می‌گویند، تست مثبت بوده است اما باز هم این موضوع را به خانواده و محل کارش اطلاع نمی‌دهند.

به گفته رئیس‌جمهور، یکی از نظارت‌هایی که باید به صورت جدی انجام شود، همین مسئله است. بعضی‌ها که تست‌شان مثبت بوده، این موضوع را به اداره و خانواده‌شان و دوستان‌شان نمی‌گویند. حداقل اینکه هر کس تستش مثبت است، باید به خود او، سرپرست خانواده و محل کارش بلافاصله اطلاع داده شود.

روحانی با تاکید بر لزوم کوتاه شدن زمان تست و مشخص شدن ابتلای افراد به ویروس کرونا خاطرنشان کرد: فرد تست می‌دهد ولی به قرنطینه نمی‌رود بلکه به اداره و جمع خانواده می‌رود. تازه بعد از ۴۸ ساعت اطلاع داده می‌شود که تستش مثبت و در تمام این ۴۸ ساعت، او اطرافیانش را آلوده کرده است. سرعت عمل یکی از ضرورت‌هایی است که باید انجام شود.

وی با اشاره به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ گفت: متأسفانه افرادی که تست‌شان مثبت می‌شوند، عده‌ای مراعات در قرنطینه را رعایت نمی‌کنند و به خیابان و فروشگاه می‌روند. برخورد با این افراد از ضرورت‌ها است. باید به آنها برخورد شدید شود چون این افراد کل جامعه را آلوده می‌کنند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز با مسئله جدیدی مواجه هستیم که در جلسه ستاد هم بحث شد. تا اواخر سال ۹۹ گرفتار ویروس ووهان بودیم. از اواخر ۹۹ گرفتار ویروس جدیدی شدیم به نام کرونای انگلیسی که نوع جهش‌یافته همان ویروس ووهان است. این ویروس از یک استان شروع شد و بعدش تمام کشور گرفتار شدند.

ویروس هندی از ویروس انگلیسی، برزیلی، آفریقای جنوبی و… بدتر است

روحانی با بیان اینکه امروز یک خطر دیگر در پیش‌روی ماست و آن، ویروس هندی است، اظهار کرد: ویروس هندی از ویروس انگلیسی، برزیلی، آفریقای جنوبی و… بدتر است. اگر این ویروس دومرتبه وارد کشور شود، ما مشکل بزرگ پیدا می‌کنیم. از استاندارهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و حتی استان‌های جنوبی مانند کرمان و هرمزگان می‌خواهم مراعات کنند و بدانند تکلیف بزرگی برعهده‌شان است که این ویروس خطرناک وارد کشور نشود.

وی ادامه داد: نیروهای مسلح، مرزبانی، استانداری‌ها، هلال احمر، وزارت بهداشت، وزارت راه و همه دستگاه‌ها امروز بعد از ظهر قرارگاه در این زمینه تشکیل جلسه می‌دهد و چارچوبی برای همه دستگاه‌ها تصویب می‌شود. ان‌شاالله نیروهای مسلح هم کمک کنند تا مردم دچار گرفتاری مجدد نشوند. همه تلاش ما این است از موج چهارم سریع‌تر عبور کنیم و مقداری آرامش هم برای کادر درمان و هم برای مردم به وجود آید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در شرایط سخت برای اداره کشور، همانطور که وضعیت قرمز است، اگر می‌شود حاشیه‌سازی هم قرمز شود، یادآور شد: حاشیه‌سازی را لطفاً کنار بگذاریم و با لسان انسانی و اخلاقی با هم حرف بزنیم و با یاری همدیگر از این موج عبور کنیم. مردم مطمئن باشند دولت برای ساخت واکسن داخلی و وارد کردن واکسن خارجی همه توان و اولویت خود را به کار گرفته و خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

کد خبر 488929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.