۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
یک شهر حاشیه

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و اجتماعی، شهری موفق و پویا است که به لوازم و مناسبات توسعه ‏اقتصادی پای بند باشد یعنی برای کارآفرینان بسترسازی و تسهیل‌گری کند،‌ سیاستگذاری و برنامه ریزی ‏شهری معطوف به خلق فرصت ها برای کارآفرینان موجب پاسخگویی به نیازهای اجتماعی ‏شهروندان در حوزه کسب وکار می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که ایرج نیازآذری، کنشگر شهری و کارشناس مرکز کارآفرینی دانشگاه مازندران در اختیار این رسانه قرار داده است:

بابل به عنوان هاب (قطب) ارتباطی شمال کشور دارای ظرفیت‌های ملی برای جهش اقتصادی و تجاری برای کارآفرینان، تجار و بازرگانان است. نقشی که به خاطر ناامنی برای سرمایه گذاران و برخی سهل انگاری‌ها و تنگ نظری‌ها، رقبای قدیمی آن را از بابل به غنیمت گرفتند که ضرورت دارد با حمایت شهرداری و مشارکت بازاریان، تجار و کارآفرینان پس گرفته شود.

مهمترین مأموریت راهبردی شورای ششم شهر، احیا و بازیابی نقش تاریخی و هویت تجاری بارفروش است، کنارگذر ساحلی و کمربندی شرقی جدید بهترین پتانسیل برای تصاحب مجدد برند تجاری بابل در بازار شمال کشور است.

۲۵ هزار واحد کسبی و هزاران شرکت تجاری، فنی و مهندسی و خدماتی، مؤسسات درمانی و مراکز علمی، آموزشی و فناوری، مؤسسات مالی، بیمه‌ای و بانکی و مجموعه وسیعی از مراکز تولیدی در بخش کشاورزی و صنایع، بازار بزرگی را در بابل تشکیل داده اند که نیازمند حمایت همه جانبه شورا و شهرداری برای شکوفایی در قرن‌جدید و تأسیس "بابل‌نو" در عرصه تجارت و اقتصاد است.

سوم اردیبهشت سالروز تولد شیخ بهایی "روز ملی کارآفرینی" نام دارد. در تعریف اینکه کارآفرین کیست و کارآفرینی چیست نظرات متعددی وجود دارد که موضوع اصلی نیست بلکه برآنیم بدانیم چرا شهری که روزگاری موفق در تجارت و اقتصاد مازندران بوده به حاشیه رانده شده است.

با توجه به مفهوم کارآفرین و نقش سازنده کارآفرینان در توسعه پایدار یک نقش شتاب دهنده برای کارآفرینان در نظامات مدیریت شهری در نظر گرفته شده است.

در پژوهش‌های متعدد علمی و کاربردی تاکید شده است که امروزه شهرداری‌ها علاوه بر مسئولیت عمرانی و اجتماعی در بستر سازی های اقتصادی هم مسئولیت ویژه ای دارند.‌

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و اجتماعی، شهری موفق و پویا است که به لوازم و مناسبات توسعه اقتصادی پای بند باشد یعنی برای کارآفرینان بسترسازی و تسهیل‌گری کند. سیاستگذاری و برنامه ریزی شهری معطوف به خلق فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای کارآفرینان موجب پاسخگویی به نیازهای اجتماعی شهروندان در حوزه کسب و کار می‌شود.

می‌دانیم اشتغال و رفاه اجتماعی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها و جوانان است که مدیریت شهری باید از طریق فراهم کردن زیر ساخت‌ها و ایجاد بسترهای مناسب و تعامل همه جانبه با اتاق اصناف و سایر نهادهای اقتصادی پاسخگوی نیازهای کارآفرینان و شهروندان باشد.

به طور مشخص جهت گیری ها و رویکردهای شهر تاریخی و تجاری بابل با آن پیشینه درخشان گذشته باید معطوف به خلق ظرفیت‌های جدید تجاری و اقتصادی فنآورانه، دانش بنیان و غیر آلاینده، پاک و مبتنی بر بازاری نوظهور باشد.

کد خبر 488928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.