سرمایه‌گذاری ۷۷ میلیارد ریالی در ۶ بنای تاریخی

کمیسیون فراخوان‌های صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی اعلام کرد: احیای ۶ بنای تاریخی و فرهنگی با سرمایه‌گذاری ۷۷ میلیارد ریالی به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، کمیسیون فراخوان‌های این صندوق نتایج فراخوان عمومی واگذاری حق بهره برداری مدت معین برخی بناهای تاریخی و فرهنگی را اعلام کرد و بر این اساس احیای ۶ بنای تاریخی و فرهنگی با سرمایه‌گذاری ۷۷ میلیارد ریالی به بخش خصوصی واگذار شد.

خانه پروین اعتصامی با کاربری فرهنگی-هنری، خانه علوی با کاربری فرهنگی-آموزشی (موزه همراه با آموزشگاه سفال با حفظ کاربری موجود)، خانه طلوعی‌فر با کاربری فرهنگی-هنری، پذیرایی-تجاری، خانه حشمت اللشکر با کاربری فرهنگی- اقامتی -پذیرایی، کاروانسرای شاه عباسی دامغان با کاربری فرهنگی و قلعه حیدرآباد با کاربری فرهنگی-هنری، اقامتی-پذیرایی ۶ بنای تاریخی هستند که با سرمایه گذاری بخش خصوصی مرمت و احیا می‌شوند.

حجم سرمایه‌گذاری جذب شده برای احیای این ۶ بنا حدود ۷۷ میلیارد و ۴۱۹ میلیون ریال است که برای بیش از ۱۰۰ نفر نیز اشتغال‌زایی خواهد کرد. جلب مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه مرمت، احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، در حالی از سوی صندوق احیا پیگیری و محقق شده است که به دلیل شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، سرمایه گذاران با چالش‌های متعددی مواجه هستند. این مهم نشان می‌دهد در صورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب، می‌توان اعتماد سرمایه گذاران را جلب کرده و کارهای بزرگی با مشارکت آنها در حوزه حفاظت، مرمت و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی رقم زد.

در نشست کمیسیون فراخوان‌های صندوق احیا که اول اردیبهشت در سالن اجتماعات عمارت مسعودیه برگزار شد، تقاضاهای ارسالی از سوی سرمایه گذاران بررسی و در نهایت با واگذاری مرمت، احیا و حق بهره برداری مدت معین شش بنای تاریخی به بخش خصوصی موافقت شد.

اواخر فروردین ۱۴۰۰ در دو نشست جداگانه کمیسیون فراخوان عمومی واگذاری حق بهره برداری از ۲۱ بنای تاریخی و فرهنگی به منظور مرمت و احیا که پیش از این تمدید شده بود، با حضور اعضای رسمی کمیسیون مزایده، نماینده سازمان بازرسی کل کشور، نماینده دیوان محاسبات و نماینده بازرسی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شده بود و پاکت‌های واصله (الف و ب و ج) از سوی متقاضیان گشوده و نتایج آن اعلام شد.

کد خبر 488927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.