۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
سمنان‌گردی با طعم سلامت

در اغلب کشورهایی که مانند ایران دارای سوابق تاریخی است، توجه و رسیدگی به بافت‌های تاریخی ازجمله حساس‌ترین و ظریف‌ترین مسائل معماری و شهرسازی به شمار می‌رود و مدیران شهری برنامه‌ای منسجم برای رونق آن بافت ارزشمند تهیه می‌کنند چرا که می تواند تاثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه شهر داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر سمنان از جمله شهرهای ایران است که پیشینه کهن تاریخی دارد و مدیران شهری آن در سال‌های اخیر بر آن شدند تا با برنامه‌ریزی منسجم، رونق و پویایی بافت تاریخی شهر را در راستای توسعه گردشگری و اقتصاد محلی در آن پیاده کنند تا سمنان به عنوان یک شهر تاریخی نمونه در مسیر توسعه گردشگری پایدار قرار بگیرد.

خانه تاریخی پورحسینی ها در محله «کوشمغان» شهر سمنان که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد، اواخر سال گذشته در بهمن ماه ۹۹ و در ایام الله دهه فجر به عنوان «نخستین خانه گردشگری سلامت در استان سمنان» به بهره برداری رسید و علی رغم شیوع ویروس کرونا، با توجه به وجود امکانات و اتاقک‌های متعدد و متنوع درمانی مختلف به شیوه طب سنتی، از روزهای نخست مورد رصد و استقبال شهروندان سمنانی واقع شد و نظر گردشگران را به خود جلب کرد.

از همین روی پس از اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر مجاز بودن فعالیت اماکن مختلف در مناطق با رنگ‌های زرد و آبی در نقشه کرونایی کشور و سفر به این نقاط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مرکز سلامت و مشاوره شهرداری سمنان با توجه به درخواست فراوان شهروندان و گردشگران تصمیم گرفت تا با رعایت شیوه نامه‌ها اقدام به برگزاری طرحی ابتکاری به نام «نوروز، گردش، سلامت» در ایام نوروز ۱۴۰۰ کند تا شهروندان و گردشگران بتوانند از نزدیک با این مجموعه گردشگری آشنا شوند.

استقبال شهروندان و گردشگران

«محسن مظاهری» سرپرست مرکز مشاوره و سلامت کارکنان شهرداری سمنان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: خانه گردشگری سلامت سمنان با محوریت گردشگری سلامت و در راستای احیای درمان با شیوه‌های طب سنتی در دهه فجر ۹۹ با حضور شهردار و اعضای شورای شهر و جمعی از شهروندان سمنانی به بهره برداری رسید، انتشار تیزر و کلیپ‌های معرفی این خانه گردشگری جهت افتتاح و تصاویری که از آن در سطح فضای مجازی و خبرگزاری‌ها منتشر شده بود و تقارن آن با وضعیت بسیار شکننده کرونایی باعث شده بود تا از سوی شهروندان و گردشگران برای بازدید از این مجموعه درخواست‌های بسیار زیادی بشود.

وی می‌افزاید: پس از کش و قوس‌های فراوان و بعد از اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر مجاز بودن فعالیت اماکن مختلف در مناطق با رنگ‌های زرد و آبی در نقشه کرونایی کشور و سفر به این نقاط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مرکز سلامت و مشاوره شهرداری سمنان با هماهنگی بهره بردار این مجموعه تصمیم گرفت تا با برقراری شیوه نامه‌ها و ایجاد فضایی مناسب در قالب طرح «نوروز، گردش، سلامت» در سال ۱۴۰۰ به این خواسته شهروندان و گردشگران جامه عمل بپوشاند.

سرپرست مرکز سلامت و شهرداری سمنان عنوان می‌کند: خدماتی از قبیل بازدید رایگان برای عموم، انجام تست قند و فشار خون از مراجعان در قالب ایستگاه سلامت در کنار سنجش میزان اکسیژن و تب در بدو ورود، استفاده رایگان از دمنوش‌خانه و شربتخانه گیاهی، برپایی کارگاه آموزشی و فروشگاه سلامت در مجموعه بهره مند شوند که این امر توانست عملکرد خوبی را از سوی مرکز سلامت و مشاوره شهرداری سمنان برای شهروندان سمنانی و گردشگران رقم بزند و خاطره خوبی برای آنها بسازد.

وی ادامه می‌دهد: از چهار هزار و ۵۰۰ بازدید صورت گرفته در این ایام، با رصد صورت گرفته حدود ۷۰ درصد مراجعه کنندگان از این مجموعه را شهروندان بومی و ۳۰ درصد را غیر بومیان (گردشگران و مسافران) تشکیل می‌دهند که خوشبختانه با ارائه خدمات مختلف توانستیم رضایت هر دو گروه از بازدید کنندگان را به دست بیاوریم.

مظاهری می‌گوید: در قالب بازدید و نظارت‌های مستمر روزانه و گفت و گویی که با مراجعان انجام دادیم آنها اقدام خوب شهرداری سمنان مبنی بر راه اندازی خانه تاریخی پور حسینی‌ها به عنوان خانه گردشگری سلامت را اقدامی نو و بسیار خوب توصیف می‌کردند و اغلب مسافران و گردشگران اظهار می‌کردند که در ایام تعطیلات تابستانی و پساکرونا مجدداً به استان سمنان سفر کرده و از این مجموعه دوباره بازدید خواهند کرد.

وی تصریح می‌کند: فعالیت‌ها و خدمات نخستین خانه گردشگری سلامت در استان سمنان در فازهای مختلف تعریف شده است که فاز اول آن در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و فاز دوم در اوایل خرداد ماه راه اندازی خواهد شد و قطعاً شاهد خدمات متنوع بسیاری از این مجموعه با محور طب سنتی خواهیم بود.

سرپرست مرکز سلامت و شهرداری سمنان اظهار امیدواری کرد: با آغاز واکسیناسیون عمومی شهروندان در برابر کرونا، در تابستان سال جاری شاهد خیل عظیم حضور شهروندان و گردشگران در این مجموعه و استفاده از خدمات آن باشیم تا این مجموعه به سهم خود شهر سمنان را از معبر بودن به مقصد گردشگری تبدیل کند.

خانه‌ای متفاوت با خدماتی متفاوت

«سعید مزینانی» پزشک طب سنتی و بهره بردار نخستین خانه گردشگری سلامت استان سمنان نیز در این باره می‌گوید: اواخر سال گذشته در راستای بهره برداری و فعال سازی بخش خدمات و گردشگری این مجموعه با محوریت طب سنتی تفاهم نامه‌ای امضا شد تا بتوانیم در این حوزه‌ها به شهروندان و گردشگران خدمات ارائه کنیم.

وی می‌افزاید: موضوع آموزش به عنوان نخستین اقدام و اولویت این مجموعه در دستور کار است زیرا به عنوان یک پزشک موظف هستیم تا پیشگیری را مقدم بر درمان بدانیم و در حوزه طب سنتی و طب رایج، حفظ تندرستی و سلامت در اولویتمان باشد.

این پزشک طب سنتی می‌گوید: طب سنتی ایران زمین شامل شش اصل مهم و ضروری هوا، تغذیه، تحرک بدنی و ورزش، خواب و بیداری، تغییرات روحی و روانی، احتباس و خروج مواد است که سعی بر آن شده و تاکید داریم که در این مجموعه بر اساس این شش اصل، آموزش شهروندی را به صورت گسترده در نخستین خانه گردشگری سلامت در استان سمنان برقرار کنیم.

وی می‌افزاید: راه اندازی فروشگاه سلامت محور از دیگر برنامه‌هایی است که برای این خانه تدوین شده و قصد داریم تا در این فروشگاه مواد غذایی که از دیدگاه طب سنتی و طب رایج چراغ سبز سلامتی را دریافت کرده اند و هیچ گونه مضراتی برای سلامتی شهروندان ندارند را ارائه کنیم.

مزینانی می‌گوید: از اقلام موجود در این فروشگاه می‌توان به نان‌هایی اشاره کرد که از آرد کامل برای پخت آن استفاده شده می‌شود و یا عسل‌هایی که با محوریت درمانی در این فروشگاه وجود خواهد داشت همچنین نمک‌های سالم، بیسکوئیت و اسنک‌های سالم، مواد کیک و شیرینی‌پزی، گیاهان دارویی، مرباها و اقلام سالم دیگر نام برد تا شهروندان سمنانی و گردشگران بتوانند با مراجعه به محل خانه گردشگری سلامت مواد مورد احتیاج خود را خریداری کرده و در کنار خرید خود از لذت بازدید یک خانه تاریخی و خدمات دیگر آن نیز بهره مند شوند.

وی با اشاره به راه اندازی خدمات آنلاین و مجازی خانه گردشگری سلامت، ادامه می‌دهد: با راه اندازی این فروشگاه، فروش محصولات در فضای مجازی هم دایر خواهد بود تا همه شهروندان بتوانند علاوه بر خرید حضوری، از خدمات و خرید غیر حضوری و مجازی این مجموعه بهره مند شوند.

بهره بردار نخستین خانه گردشگری سلامت در استان سمنان می‌گوید: ماساژ درمانی بر اساس اصول طب سنتی از دیگر اقداماتی است که قرار بر راه اندازی آن در این خانه شده است تا کسانی که بیماری عضلانی و اسکلتی دارند و از آن رنج می‌برند از این خدمات نیز استفاده کنند.

وی می‌افزاید: از دیگر اقداماتی که تا اوایل تابستان در خانه گردشگری سلامت عملیاتی خواهد شد، ارائه لیست غذایی برای خانواده‌ها بر اساس طب سنتی است. بر فرض مثال شهروندانی که می‌خواهند برای استفاده شخصی خود به عنوان وعده غذایی یا برای مهمانی و مجالس غذای سالمی ارائه دهند، ۴۸ ساعت قبل از آن به این مرکز مراجعه می‌کنند و از لیست و خدمات مشاوره‌ای کارشناسان تغذیه و طب سنتی استفاده و بر اساس طبع و مزاجی که شخص، خانواده یا مهمان‌ها دارند و بر اساس لیست غذای برگزیده شده آن غذا و محصول با بهترین و سالم‌ترین مواد در این مرکز طبخ و به صورت بهداشتی تحویل آنها می‌شود.

مزینانی خاطرنشان می‌کند: «عرق‌گیری سنتی» از دیگر برنامه‌هایی است که در حوزه گردشگری و سلامت در این مرکز راه اندازی می‌شود تا شهروندان و گردشگران بتوانند از بهترین عرقیات مختلفی که وجود دارد با رعایت کامل اصول بهداشتی و با درصد خلوص بالا بدون هیچ گونه تقلب بهره مند شوند.

وی با اشاره به برپایی شب‌های فرهنگی و سلامت می‌افزاید: این برنامه از دیگر موضوعاتی است که در حوزه فرهنگ و آموزش با محوریت سلامت و طب سنتی در خانه گردشگری سلامت برگزار خواهد شد.

کد خبر 488857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.