تأمین آب شرب اصفهان بزرگ در اولویت است

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: بارش فروردین ماه که اتفاق نیفتاد عملاً آن برآوردی که از میزان آب داشتیم محقق نشد در نتیجه امسال اولین مسئله ما تأمین آب شرب اصفهان بزرگ است بدین معنا که آب بیشتری مازاد بر آب شرب استان نداریم.

هوشنگ ملایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشکلاتی که در هفته‌های اخیر در خصوص مسائل آبی کشاورزان در استان اصفهان رخ داده، اظهار کرد: با وجود تنش‌های اجتماعی و بحث و جدل در این شرایط نمی‌توان تصمیم درستی گرفت؛ امسال به لحاظ کاهش بارش‌ها یک سال استثنایی در طول بیش از ۵۰ سال گذشته خواهد بود.

وی افزود: پیش بینی‌ها قبل از نوروز مبنی بر آن بود که بارش‌های قابل توجهی در فروردین ماه داشته باشیم همچنین پیش‌بینی شد که در اردیبهشت هم بارش داشته باشیم اما بارش اردیبهشت نسبت به بلند مدت میزان قابل توجهی در حوضه زاینده‌رود نخواهد بود؛ بارش فروردین ماه که اتفاق نیفتاد عملاً آن برآوردی که از میزان آب داشتیم محقق نشد در نتیجه امسال اولین مسئله ما تأمین آب شرب اصفهان بزرگ است بدین معنا که آب بیشتری مازاد بر آب شرب استان نداریم.

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود تصریح کرد: شهروندان حق دارند آب شرب داشته باشند در عین حال که صرفه‌جویی هم می‌کنند در نتیجه از نظر اهمیت، مهمترین درجه مربوط به تأمین آب شرب است هر چند برای بخش کشاورزی نیز یک مقدار آب پیش‌بینی کرده‌ایم و در اختیار مجموعه استان قرار داده‌ایم که با همکاری و همفکری کشاورزان این آب را توزیع کنند، اما باید بارش داشته باشیم و با تجمع و بحث و جدل هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد همچنان که دو سال قبل بارش خوب و مناسبی داشتیم و به همه حقابه داران آب داده شد اما امسال هنوز هیچ بارشی نداشتیم.

باید واقعیت بی‌آبی و خالی بودن سدها را قبول کرد

ملایی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی نباید تنش‌ها را افزایش دهیم و فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی باید کمک کنند این مسائل حل شود؛ چرا که آمار استان اصفهان نشان می‌دهد ۸۰۰ هزار نفر از مردم چهارمحال و بختیاری در استان اصفهان ساکن هستند و در واقع همه ما هموطن هستیم و پیوندهای بسیاری با هم داریم اگر چه هر کدام در یک استان متفاوت ساکن باشیم و امروز که آبی وجود ندارد و بارش‌ها به حداقل رسیده باید با همفکری به راهکارهای مناسب برسیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر به واقع ذخیره سدها خالی است و آبی وجود ندارد این یک واقعیت است و باید آن را پذیرفت گاهی طبیعت امکانات خود را به روی ما می‌بندد و ما هم کاری نمی‌توانیم بکنیم، باید قبول کرد که اتفاقاتی در طبیعت رخ داده و اقلیم را تغییر داده است؛ در علم آب‌شناسی یا هیدرولوژی سابقه نداشته است که سه سال خشکسالی مداوم تکرار شود اما این در حال اتفاق افتادن است؛ اگر آمار ۵۰ سال پیش را ببینیم ۳ سال قبل در استان اصفهان خشکسالی، یک سال ترسالی و یک سال ۲۰ درصد زیر نرمال بوده و امسال ۳۵ تا ۴۰ درصد زیر نرمال هستیم.

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود خاطرنشان کرد: جمعیت استان اصفهان به نسبت ۵۰ سال گذشته بیش از سه برابر شده در حالی که بارش نسبت به قبل کمتر شده و توسعه بیشتری اعم از اشتغال و صنعت هم ایجاد شده است و منابع آبی آن اضافه نشده و حتی کاهش داشته است.

نقشه راه حوزه زاینده‌رود در شورای عالی آب تصویب شد

ملایی تصریح کرد: جلسه شورای عالی آب در هفته گذشته با ریاست آقای جهانگیری برگزار و نقشه راه حوضه زاینده‌رود مشخص شد که رئوس گسترده‌ای در بخش‌های مختلف آب شرب، آب کشاورزی، صنعت، ساختار مصرف، ساختار پساب و موارد متعدد دیگری داشت که همه آنها در این نقشه راه ذکر شده و در شورای عالی آب تصویب شده است و برای آن فرصتی گذاشتیم که استان‌ها و استانداران و شورای سازگاری با کم آبی هر استان ظرف ۳ ماه برنامه‌های عملیاتی و بودجه‌های لازم را مشخص کنند.

وی اضافه کرد: در برخی موارد شاید لازم است محصولات جدیدتر که مصرف آب کمتری دارند کشت شود و پساب‌ها نیز باید ساماندهی شود؛ باید طرح‌های تأمین آب مطرح و در حوضه زاینده‌رود اجرا شود، اما همه اینها نیازمند همکاری و صبوری مردم است اگر مردم همکاری نکنند هیچ فعالیتی به سرانجام نمی‌رسد.

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود با اشاره به تلاش برای حل مشکل کشاورزان گفت: مردم باید واقف به خشکسالی باشند؛ اگر چه آب وجود دارد اما شرایط را درک کنند و مصرف خود را کاهش دهند. کشاورزان علاقمند به برگزاری جلسه نیستند و صحبت از برگزاری مناظره است در حالی که در مناظره مشکلی حل نمی‌شود.

استان اصفهان بین ۷۰۰ تا یک میلیارد مترمکعب آب کم دارد

ملایی تصریح کرد: با این جمعیتی که در استان اصفهان ساکن شدند و صنایع و کشاورزی که شکل گرفته، بین ۷۰۰ تا یک میلیارد متر مکعب آب کم دارد و و زمانی که بارش کم می‌شود این کمبودها تشدید می‌شود؛ ما از برخی حوزه‌ها مانند آب شرب نمی‌توانیم کم کنیم و نهایتاً بتوانیم ۲۰ درصد از آب شرب کم کنیم و بیش از این نمی‌توانیم چرا که بهداشت مردم به خطر می‌افتد و به واقع هم مردم در مورد آب شرب در تنگنا هستند و امسال مردم آن هم در شرایط کرونا امکان همکاری کردن ندارند.

وی اضافه کرد: باید برای تأمین آب برخی پروژه‌هایی که وجود دارد، متوقف شود؛ پروژه‌های بن_بروجن و بهشت آباد در سازمان محیط زیست و وزارت نیرو مطرح هستند و حتی اگر این پروژه‌ها هم اجرا می‌شد امسال آبی وجود نداشت؛ تونل یک کوهرنگ به اندازه‌ای که باید آب بیاورد آب ندارد و مازاد آب تونل یک به تونل دو و سه کوهرنگ منتقل می‌شود؛ در حال حاضر اصلاً آب مازادی وجود ندارد بدین معنا که در سال‌های خشکسالی آبی وجود ندارد که وارد تونل شود؛ حتی اگر این تأسیسات هم باشد استان نسبت به چند سال گذشته یک سوم آب دارد و این چالش اصلی امسال اصفهان است که باید مردم همکاری کنند تا این بحران را امسال پشت سر بگذاریم و در ماه‌های بعد بارشی داشته باشیم تا این مشکلات حل شود.

کد خبر 488847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    1 0
    چهار محال وبختیاری یک درصد مساحت کشور راداره و یک میلیون جمعیت که توی ۹۰۰ روستا و شهر زندگی می کنند،اگر از هر روستا متوسط ۲۰۰ نفر نه ۳۰۰ نفر اومده باشن اصفهان رو چه حسابی میشه ۸۰۰ هزار نفر ،یعنی مردم اینجا که رفتن اصفهان انقدر زادولد دارن ،آمار میگه که زادولد اینجا از متوسط کشوری کمتر هست ،برای زدن تونل به دروغ متوسل نشید ،بارندگی نیست آب هم نیست ،زدن تونل هم در کار نیست هزار بار ،حاضر نیستیم دیگه هیچ کدوم از چشمه ها وانان۰همون خشک بشه به خاطر شما.
  • مردم اصفهان IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    0 1
    اب از سمیرم که به سمت کارون میرود وبه خلیج فارس میریزد را پیگیر شوید این اب درون استانی هست .اب درخانه ما تشنه لبان میگردیم یه سد بزنید رورودخانه که از سمیرم به سمت کارون میرود واب تقسیم کنید نمیخواد دنبال بارش باشید