قیمت خودرو در اردیبهشت کاهش پیدا نمی‌کند

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید خودرو از ابتدای تابستان، به نظر نمی‌رسد قیمت خودرو در اردیبهشت کاهش پیدا کند.

یاور رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر قطعی بودن کاهش قیمت خودرو در بازار تا اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، اظهار کرد: علیرضا رزم حسینی در حالی وعده قطعی بودن کاهش قیمت خودرو تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ را مطرح کرد که در روزهای اخیر قیمت خودروهای ساخت شرکت‌های داخلی افزایش نامحسوسی را تجربه کرده و به نظر نمی‌رسد قیمت کاهشی شود.

وی افزود: نیاز واقعی موجود در بازار خودروهای ساخت داخل به هیچ وجه اشباع نشده و به رغم تلاش وزارت صنعت برای برجسته‌نمایی توان شرکت‌های خودروسازی در تأمین نیاز بازار باید بگوییم که این شرکت‌ها قادر به تأمین خودروهای مورد نیاز بازار ایران نیستند و گویا سیاست عرضه قطره‌چکانی خودرو به یک اولویت مهم و راهبردی برای آنها در نظام عرضه و تقاضا تبدیل شده است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تعمیق نشدن ساخت داخل در شرکت‌های خودروسازی داخلی، تصریح کرد: متأسفانه نیاز شرکت‌های شاخص خودروسازی ایران به واردات برخی قطعات اتومبیل برای نهایی کردن تولید آن در داخل کشور، بخش قابل توجهی از زنجیره ارزش صنعت خودروسازی کشور را تحت تأثیر قرار داده و با توجه به تحریم‌های اقتصادی مستمر ایالات متحده، هیچ گاه جریان تامین این قطعات وارداتی، عادی و معمولی نخواهد شد.

رضایی اضافه کرد: بی توجهی به تحقیق و توسعه و تمرکز بر کاهش قیمت تمام شده اتومبیل‌های ساخت داخل از سوی شرکت‌های خودروسازی باعث شده که در چند سال گذشته شاهد رشد چشمگیری در این صنعت پیشران نباشیم و متأسفانه از ارزش زنجیره تأمین صنعت خودروسازی در یک کشور صنعتی شاخص همچون ایران که منابع طبیعی قابل توجهی دارد، چشم‌پوشی کرده‌ایم و به همین دلیل صنعت خودروسازی به خارج از مرزهای کشور وابسته شده است.

وی ادامه داد: ناتوانی در تولید و اجرای سیاست عرضه قطره چکانی خودرو در بازار ایران باعث شده تا اغلب متقاضیان استفاده از خودروهای ایرانی نسبت به روند فعالیت نظام عرضه و تقاضا گلایه داشته باشند و با توجه به افزایش تقاضا برای خرید خودرو از ابتدای تابستان، به نظر نمی‌رسد قیمت خودرو در اردیبهشت کاهش پیدا کند.

کد خبر 488836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.