همه واکسن‌های کرونا افراد را در برابر بیماری ایمن می‌کند

با شروع استفاده از واکسن کرونا سوالاتی در مورد میزان کارایی و عوارض واکسن‌های مختلفی که در دسترس است، به وجود آمده که ممکن است برخی افراد را برای استفاده از واکسن کرونا دچار تردید کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از شیوع گسترده ویروس کرونا و همه‌گیری آن در نقاط مختلف جهان، شرکت‌های داروسازی شروع به انجام آزمایش‌های مورد نیاز برای ساخت واکسن کردند تا با تولید آن از چرخش بیشتر ویروس در جمعیت و افزایش آمار مرگ و میر جلوگیری کنند. واکسن کرونای شرکت فایزر، اولین واکسنی بود که توانست مجوز اضطراری برای استفاده را دریافت کند. بعد از آن شرکت‌های دیگری خبر از تولید واکسن خود دادند و نسبت به اخذ مجوز استفاده اضطراری از آن اقدام کردند. در حال حاضر واکسن‌های روسی، چینی، هندی، انگلیسی- سوئدی و آمریکایی، مجوز استفاده را از سازمان بهداشت جهانی اخذ کرده‌اند.

اگرچه استفاده از این واکسن‌ها در یک توزیع متناسب جغرافیایی نیست، اما به تعداد اندک در نقاط مختلف جهان قابل دسترس است. با گذشت زمان اندکی از تزریق این واکسن‌ها، خبرهایی از ابتلای دوباره افراد به کرونا، کارایی بالای بعضی از انواع واکسن‌ها یا ایجاد عوارض جانبی در بعضی دیگر، در رسانه‌های جهان منعکس شده و این سوال را در ذهن مردم ایجاد کرده که بهترین واکسن کدام است؟! آنچه مسلم است و همه اپیدمولوژیست‌ها، ویروس شناس‌ها و متخصصان به آن معتقد هستند، تزریق گسترده واکسن کرونا در سطح جهانی برای رهایی از این اپیدمی است، اما از آنجایی که نوع خاصی از واکسن نمی‌تواند پاسخگوی جمعیت چند میلیاردی کره زمین باشد، دولت‌ها در کشورهای مختلف سعی دارند واکسنی را که در دسترس است، برای واکسینه کردن مردم خود انتخاب کنند و در صورت امکان خط تولیدی از آن واکسن را در کشور داشته باشند.

همه واکسن‌های کرونا افراد را در برابر بیماری ایمن می‌کنند/ اهمیت تزریق گسترده واکسن کرونا

فواید واکسن کرونا بسیار بیشتر از عوارض آن است

الهه نصری، فوق تخصص بیماری‌های عفونی در سرطان، پیوند و افراد دارای نقص ایمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا تاکید دارد: هر واکسنی فارغ از ایرانی و غیر ایرانی اگر در دسترس قرار گرفت، بهتر است افراد نسبت به تزریق آن اقدام کنند، زیرا فواید واکسن کرونا بسیار بیشتر از عوارضی است که ممکن است این واکسن داشته باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: شرکت‌های تولید کننده واکسن هرکدام کارایی مشخصی را برای واکسن‌های تولیدی خود اعلام می‌کنند؛ این کارایی بر این اساس تعیین می‌شود که فرد دریافت کننده واکسن تا چه میزان در تماس با فرد مبتلا به کرونا ایمن است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه می‌دهد: آنچه در مورد همه واکسن‌ها صدق می‌کند این است که ۱۰۰ درصد مانع مرگ و میر می‌شود و چنانچه فرد به کرونا مبتلا شود، تزریق واکسن از مرگ وی جلوگیری می‌کند.

نصری تاکید دارد: هدف ما از واکسیناسیون کاهش بستری، کاهش شدت بیماری و کاهش مرگ و میر است و همه واکسن‌هایی که امروز در دسترس هستند، ما را به این هدف می‌رسانند.

وی با بیان اینکه همه واکسن‌ها با هر میزان کارایی، فرصت خوبی را فراهم می‌کند تا افراد در برابر کووید ۱۹ ایمن شوند، می‌گوید: واکسن‌های کرونا مکانیزم‌های مختلفی دارند، اساس تهیه بعضی از آنها ام آر ان ای، برخی وکتور بیس و برخی دیگر ویروس کشته شده است، اما مهم این است که ویروس کرونا در هیچکدام قابلیت تکثیر ندارد و ضرری برای هیچ فردی حتی افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، ایجاد نمی‌کند.

همه واکسن‌های کرونا افراد را در برابر بیماری ایمن می‌کنند/ اهمیت تزریق گسترده واکسن کرونا

زمان تزریق واکسن برای افراد دارای نقص ایمنی اهمیت زیادی دارد

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه واکسن هیچ ضرری برای افراد دچار نقص ایمنی ندارد، تصریح می‌کند: زمان تزریق واکسن و نوع واکسن باید برای افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، مشخص باشد، زیرا ایمنی در بعضی از برهه‌های زمانی برای این افراد پایین است و واکسن باید بتواند به طور مؤثری تولید آنتی بادی داشته باشد.

نصری اضافه می‌کند: به طور مثال فردی به دلیل انجام پیوند کلیه، دارویی مصرف می‌کند که کارکرد دستگاه ایمنی او را تا حد زیادی پایین می‌آورد؛ این فرد در صورت تزریق واکسن کرونا آسیبی نمی‌بیند، اما میزان ایمنی که انتظار می‌رود از طریق واکسن تزریق شده ایجاد شود، کمتر خواهد بود.

وی می‌افزاید: زمان تزریق واکسن برای فردی که پیوند عضو انجام داده، یا مبتلا به سرطان است و کورتون یا داروهای نقص ایمنی مصرف می‌کند، بسیار مهم است تا واکسن اثر دهی مطلوبی داشته باشد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی تاکید می‌کند: هر واکسنی که تزریق می‌شود، حتی واکسن آنفلوانزا، عوارضی مثل درد و تورم محل تزریق، تب، لرز و علائم سیستمیک بی حالی را برای فرد ایجاد می‌کند. تزریق واکسن کرونا نیز عوارضی دارد که در بعضی واکسن‌ها بیشتر و در بعضی کمتر است.

نصری ادامه می‌دهد: ممکن است واکسن کرونا در برخی افراد هیچ عارضه‌ای ایجاد نکند، اما برای برخی دیگر عوارض شدید داشته باشد و تب و لرز ایجاد کند، اما جای نگرانی نیست و معمولاً انتظار می‌رود ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از تزریق، عوارض واکسن با مصرف استامینوفن و سایر داروهای تب بر از بین برود.

همه واکسن‌های کرونا افراد را در برابر بیماری ایمن می‌کنند/ اهمیت تزریق گسترده واکسن کرونا

همه واکسن‌ها از مرگ و میر ناشی از کرونا جلوگیری می‌کند

وی خاطرنشان می‌کند: میزان کارایی واکسن در جمعیت مشخصی در نظر گرفته می‌شود تا معلوم شود چند درصد جمعیت با وجود تزریق واکسن، باز هم مبتلا به کرونا شده‌اند. با توجه به اینکه واکسیناسیون به تازگی شروع شده است، نمی‌توان کارایی هر واکسن را به طور صد در صد مشخص کرد و باید مدت زمان مشخصی (از ۶ ماه تا یک سال) از شروع واکسیناسیون بگذرد تا کارایی هرکدام از واکسن‌ها مشخص شود، اما آنچه مهم است اینکه همه واکسن‌ها از مرگ و میر (Mortality) ناشی از کرونا جلوگیری می‌کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: واکسن آسترازنکا که تولید مشترک کشور سوئد و انگلستان است در مواردی باعث ایجاد لخته خون شده است. در حالی که چنانچه فرد مبتلا به کرونا شود، احتمال ایجاد لخته خون در بدن او به مراتب بیشتر است.

نصری بیان می‌کند: متأسفانه به نظر می‌آید تبلیغات نادرستی در ارتباط با واکسن استرازنکا انجام شده، در حالی که طبق آمار ارائه شده کارایی واکسن بالای ۸۰ درصد است.

وی با بیان اینکه عوارض واکسن‌ها با یکدیگر متفاوت است، تصریح می‌کند: برای مثال عارضه ایجاد لخته در واکسن آسترازنکا، چهار نفر در یک میلیون نفر است، اما در بعضی واکسن‌ها سه نفر در یک میلیون نفر و در تعدادی دیگر یک نفر در یک میلیون نفر است. همه واکسن‌ها عوارضی دارند و نسبت عوارض ایجاد شده و کارایی آنها با یکدیگر متفاوت است، اما همه آنها این مزیت را دارند که در صورت ابتلای فرد به کرونا، بیمار بر اثر این بیماری فوت نکند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید دارد: با تزریق واکسن آنفلوانزا ممکن است فرد مبتلا به بیماری شود، اما به نوع شدید آن مبتلا نخواهد شد که این موضوع بسیار مهم است. بنابراین باید از هر واکسنی که در دسترس مردم قرار بگیرد، استقبال شود، زیرا مانع مرگ و میر می‌شود؛ فارغ از اینکه واکسن ایرانی، چینی، روسی یا کره‌ای باشد.

همه واکسن‌های کرونا افراد را در برابر بیماری ایمن می‌کنند/ اهمیت تزریق گسترده واکسن کرونا

واکسن معتبر چه نوع واکسنی است؟

نصری می‌افزاید: واکسن معتبر واکسنی است که بر روی آن مطالعه و تحقیقات علمی انجام شده باشد و تاییدیه سازمان بهداشت جهانی(WHO) را داشته باشد. همه واکسن‌هایی که مورد تأیید وزارت بهداشت کشور است این خصوصیات را دارد، اما عوارضی که برای افراد مختلف ایجاد می‌کند، متفاوت است.

وی با بیان اینکه چنانچه حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افراد یک جامعه واکسینه شوند، زنجیره کرونا قطع می‌شود، تاکید می‌کند: همه واکسن‌هایی که ما امروزه می‌شناسیم و در دسترس قرار گرفته‌اند بالای ۷۰ درصد کارایی دارند و هدف ما را به منظور کاهش مرگ و میر محقق می‌کنند.

کد خبر 488793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.