جولان کرونا در بهارستان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی‌طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

یکشنبه ۲۹ فرودین

جلسه علنی یکشنبه مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی لایحه یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۱۴ قانون صدور چک، رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در لایحه اصلاح ماده ۱ قانون پولی و بانکی کشور و بررسی لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

رضاخواه: مذاکرات فعلی ایران نتیجه قانون اقدام راهبردی مجلس است

مجتبی رضاخواه در جلسه علنی صبح یکشنبه مجلس در نطق میان دستور خود با اشاره به اولین جلسه مجلس شورای اسلامی‌با مقام معظم رهبری اظهار کرد: در اولین جلسه ایشان به لزوم ورود مجلس شورای اسلامی‌در زمینه اصلاح مدیریت فضای مجازی تاکید کردند. پیرو تاکید ایشان درخواست تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی ارائه گردید که ان شاءالله به زودی در صحن مجلس شورای اسلامی‌ارائه خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به ردیف بودجه فضای مجازی در بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد: حدوداً مبلغ ۶,۰۰۰ میلیارد تومان برای مدیریت فضای مجازی اختصاص دادیم که در زمینه توسعه زیرساخت، حمایت از تولید محتوا و توسعه اقتصاد دیجیتال مورد استفاده قرار خواهد گرفت همچنین پنج طرح برای مدیریت فضای مجازی در دستور کار مجلس شورای اسلامی‌قرار دارد که یکی از جدی ترین تلاش‌ها در این زمینه طرح حمایت از توسعه دانش بنیان در فضای مجازی با هدف تجدید بنای فعالانه شبکه ملی اطلاعات با هدف توسعه و تقویت تولیدات و محصولات بومی‌است.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به گذشت هشت سال دوره‌های یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری اظهار کرد: این روزها در انتهای کار دولتی هستیم که در هشت سال گذشته شاهد وعده‌های گوناگونی مبنی بر چرخش همزمان چرخ‌های اقتصاد و سانتریفیوژ بودیم، اما امروز پس از هشت سال، گرانی‌های گسترده در سفره‌های مردم قرار گرفته است. هر مذاکره ای که بتواند منافع ملی را تامین کند پسندیده است، اما به نظرم عموم مردم حق دارند که نگران باشند تا مبادا عایدی کشور از این مذاکرات تقریباً هیچ شود.

رضاخواه با بیان این ادعا که مذاکرات فعلی دولت نتیجه قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌های مجلس شورای اسلامی‌است، گفت: باید از این فرصت برای تامین منافع ملی استفاده کرد؛ حتی قدم زدن با وزیر امور خارجه آمریکا و دلخوش بودن به امضای او مشکلات مردم را حل نخواهد کرد؛ همین طور که در گذشته نکرد بلکه دقت نوشتن در تفاهم نامه و در نظر گرفتن تنبیه برای عدم اجرای تعهدات طرف‌های مقابل موجب رضایت مردم خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر اینکه خواسته مردم ایران رفع همه تحریم‌هاست بر لزوم راستی آزمایی از لغو تحریم‌ها در مذاکرات اشاره کرد و گفت: رییس جمهور هشت سال پیش ادعا کرد که تحریم‌ها به مرور رفع خواهد شد و بعداً ادعا کرد که دیوار تحریم‌ها ترک برداشته است، اما مردم ایران ترک را احساس نکردند پس لازم است این روزها همه تلاششان را برای لغو تحریم‌ها به کار ببرند.

رضاخواه ادامه داد: برای اینکه طرف مقابل احساس نکند که شما نیازمند مذاکره هستید سرنوشت اقتصاد کشور را به مذاکره گره نزنید، به جوانان این مرز و بوم بیش از پیرمردهای دموکرات اعتماد کنید. راستی آزمایی از انجام تعهدات طرف مقابل نکته مهمی‌است که در زمان کوتاه و در شب انتخابات قابل تامل نیست باید فروش آزادانه نفت، دسترسی به منابع حاصل از آن و تصمیم‌گیری خودمان برای این منابع مورد راستی آزمایی قرار گیرد. نکند دوباره مجبور به وارد کردن کالاهای غربی و شرقی شویم که کمر تولید کننده داخلی را خورد می‌کند.

رییس فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه مذاکرات فرسایشی منافع ملی را تامین نمی‌کند، تصریح کرد: قبل از تحقق راستی آزمایی و تایید آن توسط مجلس شورای اسلامی‌به غربی‌ها دل خوش نکنیم و اجرای تعهدات را آغاز نکنید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌در پایان نطق خود از وضعیت شیوع بیماری کرونا و افزایش تعداد مبتلایان و جان باختگان انتقاد کرد و گفت: کشاندن اختلافات درون دولت به تریبون‌های عمومی و ناکارآمد نشان دادن یکدیگر مشکل مردم را حل نمی‌کند. رییس جمهور به عنوان رییس ستاد ملی کرونا باید در پیشگاه ملت توضیح دهد که چرا طی سه هفته اخیر آمار فوتی‌ها چهار برابر شده است.

عباسی: در تایید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری دقت بیشتری بشود

فریدون عباسی دوانی نماینده مردم کازرون و کوه‌چنار در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی‌گفت: امروز ۲۹ فروردین روز ارتش است، از همه امیران، افسران، درجه داران، کارمندان و سربازان که در حفظ مرزهای کشور جانفشانی می‌کنند سپاسگزارم.

وی اضافه کرد: برای بهبود زندگی مردم بالقوه ثروتمند ایران، تقاضا دارم در تایید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری شورای نگهبان دقت بیشتری به عمل آورد تا بار دیگر شاهد تضعیف کشور از جنبه‌های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی نباشیم.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی‌عنوان کرد: صنعت قابل ذکری در کازرون و کوه‌چنار وجود ندارد، عادلانه است نگرش مدیران کشور به این منطقه تغییر کرده و امکان پیشرفت را فراهم کنند، وجه به رشد شهرستان‌های مجاور از اولویت‌های مردم منطقه است، اصل درآمد مردم کازرون و کوهچنار، از کشاورزی و باغداری بوده و نیاز است که آب لازم تامین شود، آب منطقه ما مدتهاست که به استان بوشهر داده شده حال که بوشهر توانمند شده و امکان تامین آب از دریا وجود دارد، اختصاص آب به این حوزه آسیبی به هموطنان در استان مجاور نخواهد زد، کازرون و کوه‌چنار نیازمند بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، استفاده از الگوهای جدید در شهرسازی هستند، محیط زیست منطقه در خطر است و محیط‌بانان ابزار کار، خودرو و امنیت می‌خواهند.

ابراهیمی: رفاه و آرامش مردم فدای خطای قانون‌گذاری ما نشود

یحیی ابراهیمی‌در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی‌در نطق میان دستور خود ضمن تبریک فرا رسیدن روز ارتش و تشکر از وزیر بهداشت و درمان اظهار کرد: امروز در راهی پر فراز و نشیب و البته فرصتی کوتاه برای خدمت رسانی به مردم و امانتداری از رای آنها هستیم. از این رو همواره بهتر است که خود را در راهی که می‌رویم و گامی‌که بر می‌داریم محاسبه کنیم تا جز در مسیری که مردم و قانون برای ما مشخص کرده است قرار نگیریم.

نماینده دلفان و سلسله در مجلس با بیان اینکه قانونگذاری فرآیند اداره کشور را به سمت حکمرانی مطلوب می‌برد، گفت: تجربه می‌گوید که نهاد قانون گذاری می‌تواند جهت دهنده به توسعه باشد. قوانین باید تسریع کننده حرکت سایر قوا برای مدیریت استراتژیک جهت ایجاد تعادل میان مطالبات و انتظارات مردم با منابع موجود کشور باشد.

وی تاکید کرد: هیچ گاه نباید رفاه و آرامش مردم فدای خطای قانون گذاری ما شود. لذا اولین پیشنهاد من به عنوان نماینده، بازسازی نظام تدبیر کشور از طریق تقویت شأن تقنینی و نظارتی مجلس است.

این عضو مجمع نمایندگان استان لرستان در نطق خود ضمن اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه اش از مسئله خشکسالی، جاده‌ها و مسکن و مشکلات جانبازان و بازنشستگان سخن گفت.

ابراهیمی در پایان خطاب به هیات رئیسه مجلس از اعلام وصول نشدن طرح دو فوریتی همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری انتقاد کرد و گفت: این طرح تعداد امضای بالایی دارد و خواهشمندم که هیات رئیسه مجلس به سرعت آن را اعلام وصول کند.

احمد امیرآبادی فراهانی دبیر هیات رئیسه مجلس دهم در پاسخ به انتقاد این نماینده گفت: ۵۲ طرح دو فوریتی در نوبت بررسی قرار دارند و طرح شما پنجاه و دوم است یا باید منتظر نوبت‌تان بمانید و یا طرحی جایش را به طرح شما بدهد.

حاجی دلیگانی: مشکلات بورس در جلسه شورای هماهنگی سران قوا بررسی می‌شود

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی‌در تذکری شفاهی اظهار کرد: خوشحال هستیم که با پیگیری‌های مجلس و رییس مجلس، قرار است موضوع بورس و مشکلات مردم در این باره در جلسه شورای هماهنگی سران سه قوه مطرح شود.

وی افزود: درخواستم از رییس مجلس این است که با توجه به نقش موثرش در این باره، شرایط به نحوی پیش رود که دغدغه ۴۶ میلیون نفر رفع شده و آنها از نگرانی بیرون آیند؛ این از رسالت‌های سران سه قوه و مجلس شورای اسلامی‌است.

کرونا مجلس را هم تعطیل کرد

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی‌گفت که مجلس در دو هفته آینده جلسه علنی نخواهد داشت.

محمدحسین فرهنگی اظهار کرد: پیش از این و طبق برنامه‌ریزی قبلی مقرر شده بود مجلس از پس از تعطیلات نوروز به مدت ۴ هفته جلسه علنی داشته باشد و از یازدهم اردیبهشت نمایندگان به مدت یک هفته برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه بروند اما با توجه به پیک کرونا و ابتلای جمعی از نمایندگان و کارکنان مجلس به کرونا قرار شد مجلس هفته آینده نیز جلسه علنی نداشته باشد. بنابراین مجلس دو هفته آینده جلسه ندارد.

کد خبر 488766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.