افزایش قیمت بسیاری از کالاهای اساسی

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای اقتصادی مهم همراه بود که از جمله آن می‌توان به افزایش قیمت سیگار، افزایش ۶۳ درصدی هزینه خرید خوراکی و آشامیدنی و گرانی ۱۱۰ درصدی روغن اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پایان فروردین ماه سال جاری با افزایش تورم و ثبت ارقام بالا در این شاخص همراه بود؛ به طوری که کالا و خدمات در مقایسه با اسفندماه ۲.۷ درصد (تورم ماهانه) افزایش قیمت داشت. از سویی تورم نقطه به نقطه ۴۹.۵ درصد اعلام شد که نشان داد هزینه خانوارها به طور متوسط تا مرز ۵۰ درصد نسبت به فروردین ماه سال ۱۳۹۹ افزایش دارد و از سویی تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۳۸.۹ درصد گزارش شد.

افزایش ۶۳ درصدی هزینه خرید خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

اما بررسی جزئیات این تورم در فروردین ماه از این حکایت دارد که خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های مورد استفاده مردم تا بیش از ۶۳ درصد نسبت به پارسال و ۲.۹ درصد در مقایسه با اسفندماه افزایش قیمت دارد. در بین آنها خوراکی‌ها ۶۲.۹ درصد افزایش تورم داشته است.

در بین کالا و خدمات در شاخص تورم ماهانه بالاترین افزایش مربوط به «هتل و رستوران» با ۶.۲ درصد، «گوشت قرمز و ماکیان» ۵.۸ درصد و همچنین گروه «گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن» با ۵.۵ درصد است.

فقط سبزیجات ارزان شده است

سبزیجات تنها کالایی است که در فروردین ماه ارزان شده و تورم منفی ۰.۲ درصد دارد و گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» نیز جز اقلام با کمترین تورم ماهانه با ۰.۲ درصد

روغن تا ۱۱۰ درصد گران شد

در فروردین ماه بالاترین افزایش قیمت نسبت به پارسال به گروه «روغن و چربی ها» با ۱۰۹.۳ درصد اختصاص دارد بعد از آن گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» با ۷۷.۴ درصد و همچنین گروه «چای، قهوه و نوشابه» با ۷۵.۱ درصد قرار دارد.

کمترین افزایش قیمت نسبت به فروردین ماه سال ۱۳۹۹ برای گروه «آب، برق و سوخت» با ۲۰.۴ درصد ثبت شده است.

بررسی جریان تورم سالانه نیز از این حکایت دارد که بیشترین تورم برای میوه و خشکبار با ۵۴.۹ و بعد از آن گروه «روغن و چربی ها» و همچنین «شیر، پنیر و تخم مرغ» با حدود ۵۳ درصد است.

مرغ دوباره گران می‌شود؟

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: نمی‌توان گفت قیمت گوشت تا ۴۵ روز آینده زمان ثابت می‌ماند، با توجه به شروع سال جدید و تغییر قیمت جوجه و نهاده‌ها قیمت مرغ نیز تغییر خواهد کرد.

حسن ایراندوست در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با وجود اینکه قیمت مصوب جوجه یک روزه ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است، اما مرغداران اکنون در در بازار جوجه را تا ۷ هزار تومان نیز پیدا نخواهند کرد اما جوجه‌ریزی در حال انجام است.

وی افزود: موضوع قاچاق جوجه به خارج از کشور نیز این روزها مزید بر علت کمبود جوجه در بازار شده که اخیراً وزیر جهاد کشاورزی نیز این موضوع را عنوان کرد و از نیروهای انتظامی خواست از قاچاق به ویژه از مرزهای خوزستان جلوگیری کنند، با توجه به اینکه قیمت جوجه در خارج از مرز گران‌تر است برای واسطه‌ها ارزنده‌تر است که آن را آن طرف مرزها به فروش برسانند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اگر بتوان از قاچاق جلوگیری کرد می‌تواند در کاهش کمبود جوجه در بازار مؤثر باشد. علاوه بر این برای مدیریت پرورش مرغ، در حال ایجاد شرایطی هستیم که علاوه بر ورود تخم مرغ نطفه دار به بازار، جوجه بیشتر تولید شود.

وضعیت قیمت‌ها در بازار لبنیات

محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی اظهار کرد: در بحث افزایش یا کاهش قیمت مواد لبنی، انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی تلاش می‌کند قیمت‌ها افزایش نیابد.

وی در ادامه افزایش هزینه‌های تولید را عامل گرانی مواد لبنی دانست و افزود: اقلامی که از آذر ماه گذشته مشمول قیمت گذاری دولتی است به رغم بالا رفتن هزینه‌های تولید، هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته است. اگر در هزینه‌های تولید ثبات قیمت وجود داشته باشد تغییری در قیمت مواد لبنی نخواهیم داشت.

سیگار گران می‌شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه افزایش فعلی قیمت سیگار در بازار به دلیل افزایش تقاضای توزیع کنندگان عمده ناشی از انتظارات تورمی است، گفت که به جز یک شرکت، تولیدکنندگان هنوز قیمت‌های جدید خود را اعمال نکرده‌اند.

محمدرضا تاجدار در این رابطه با بیان اینکه شرکت‌های تولید سیگار، به جز یک شرکت، هنوز افزایش قیمتی اعمال نکرده‌اند، اظهار کرد: افزایش قیمت سیگار در بازار به دلیل افزایش تقاضای توزیع کنندگان عمده است. با توجه به افزایش ۵۰۰ هزار تومانی هر کارتن سیگار به دلیل اعمال مالیات نخی، قیمت هر بسته سیگار تقریباً ۱,۰۰۰ تومان گران می‌شود. همچنین حقوق و دستمزد در سال جاری بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و به طور کلی هزینه حامل‌های انرژی و حمل و نقل هم افزایش خواهد داشت.

به گفته وی این انتظار برای افزایش قیمت منجر به افزایش تقاضای توزیع‌کنندگان عمده شده تا بعد از اعمال قیمت جدید سیگار سود بیشتری ببرند. در نتیجه در پی افزایش تقاضا، قیمت سیگار در بازار تا حدودی افزایش یافته است.

بازار آرام گوشت قرمز در ماه رمضان

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تاکید بر اینکه رکود در بازار گوشت قرمز همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: آغاز ماه رمضان نیز تأثیری بر بازار گوشت قرمز نداشته و قیمت‌ها نسبت به قبل از این ماه تغییری نکرده است.

وی افزود: عدم تغییر قیمت و ثبات در بازار گوشت قرمز دو دلیل عمده دارد که مهمترین آن کاهش قدرت خرید مردم نسبت به ماه رمضان سال گذشته است.

به گفته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی؛ دلیل دوم آغاز توزیع گسترده هر روزه مرغ از قبل ماه رمضان و ادامه آن است.

کد خبر 488712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.