گیاه نعناع و فواید مصرف آن در ماه مبارک رمضان

خواص گیاه نعناع از روزگـاران قـدیم شـناخته شده و امـروزه هـم از عصـاره، بـرگ و اسـانس آن در طـب سنتی و در صنایع غذایی (به عنوان یک عامل طعم دهنـده) و نیز در ساخت مواد آرایشی استفاده می‌شود. بیشـترین ماده موثر در اسانس نعنـاع منتـول نـام دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، سارا قزلباش، کارشناس این پژوهشکده با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان بدن به دلیل شرایط متفاوت با ایام دیگر با کمبود آب مواجه است و جبران این کمبود، با برخی سبزیجات مانند نعناع گزینه‌ی مناسبی است، اظهار کرد: نعناع یکی از بهترین گیاهان دارویی برای روزه داران است.

وی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان به علّت تغذیه‌ی نادرست و کم تحرکی، اکثر افراد دچار یبوست می‌گردند،  نعناع فیبر فراوانی دارد به همین دلیل یبوست را بهبود می بخشد. همچنین پوست صورت، در ماه رمضان به علّت کم آبی بدن، خواب ناکافی و تغذیه‌ی نادرست، دچار خشکی و آکنه می‌شود. نعناع، در کاهش التهاب پوست موثر است.

قزلباش خاطرنشان کرد: در طب سنتی از نعناع به عنوان مقوی معده، بادشکن، ضد درد، ضد تشنج، آرام کننده اعصاب استفاده می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده است که اسانس نعناع از طریق کاهش اسپاسم عضلات صاف گوارش منجر به کاهش درد در ناحیه شکم می‌شود.

این کارشناس پژوهشکده افزود: عصاره آبی گیاه نعناع دارای خواص ضد دردی و ضد التهابی است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی ضد دردی و ضد التهابی باشد. همچنین روغن نعناع اثر ضد باکتری‌ای قوی داشته که می‌توان اثر آن را با اثر آنتی بیوتیک جنتامایسین برابر دانست.

وی تاکید کرد: این گیاه سرشار از بتاکاروتین و ویتامین C است و در بهبود آکنه و نرمی پوست مؤثر واقع می‌شود. همچنین خاصیت ادرارآور دارد و با به کارانداختن کلیه‌ها، سموم را از بدن دفع می‌کند.

کد خبر 488709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.