محلات ۲۰ دقیقه‌ای امنیت زنان شهر را افزایش می‌دهد

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: رویکردهای محلی به ارتقای امنیت و استفاده بهینه از اوقات فراغت نیز بازمی‌گردد بنابراین پیوستگی‌ها و همسایگی‌ها به ویژه میان زنان باید بیش از گذشته ارتقا یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا نژادبهرام در یک اتاق گفت‌وگو با موضوع سهم زنان از شهر تهران، اظهار کرد: امنیت زنان در شهر مقوله‌ای فرادستگاهی است و نباید انتظار داشته باشیم چون اسم شهر می‌آید صرفاً شهرداری در این خصوص نقش‌آفرینی کند.

وی افزود: شهرداری بخشی از مسئولیت‌ها را به عهده دارد اما نزدیک به ۱۸ دستگاه در شهر هستند که در این خصوص مسئولیت داشته و انجام وظیفه می‌کنند بنابراین زن و شهر مقوله‌ای عام بوده و تا حد زیادی دارای ابعاد فرهنگی است.

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران لا اشاره به پدیده آزار زنان و سلب حضور آن‌ها در شهر، تصریح کرد: مقابله با این موضوع بیشتر فرهنگی است تا کالبدی؛ وظیفه شورای شهر است تا بر امنیت کالبد نظارت کرده و با مصوبات خود آن را اصلاح کند اما بخش زیادی از این موضوع که به ابعاد فرهنگی بازمی‌گردد، مربوط به دستگاه‌های دیگر است.

وی ادامه داد: اگر زنان در عرصه‌های قدرت حضور داشته باشند و صرفاً مصرف کننده تصمیمات نباشد، می‌توانند به عنوان کسانی که برنامه‌ریزی می‌کنند، بخش زیادی از نگرانی زنان را رفع کنند.

نژادبهرام گفت: براساس تصمیمی که اصالاح‌طلبان گرفتند، ۳۰ درصد از کرسی‌های شورای کلانشهرها به زنان اختصاص یافت و ان‌ها توانستند در عرصه تصمیم‌سازی شوراهای پنجم حضور پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون شش نفر از زنان شهر تهران در عرصه تصمیم‌گیری شورای شهر هستند بنابراین می‌توانند به عنوان کسانی که امنیت زنان را در شهر لمس می‌کنند، گاهاً احساس ناامنی دارند و دغدغه‌ای که دیگر زنان برای عبور کالسکه در شهر دارند را درک کنند چون آن‌ها نیز باردار بوده‌اند و روزی سالمند می‌شود

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه زنان موجودات حاشیه‌ای نیستند و باید بخشی از مدیریت شهری در اختیار آنان قرار گیرد، افزود: ۱۳ درصد جمعیت شهرداری را زنان تشکیل می‌دهند اما باید این سوال را پرسید که چرا از میان ۱۰۴ هزار نفر تنها این میزان سهم زنان است درحالی که آن‌ها از لحاظ تحصیلات همتراز مردان هستند.

وی تصریح کرد: این موضوعات ریشه در لایه‌های اندیشه و تفکری است که سال‌های سال بر کشور سایه افکنده و باید گام به گام پیش برویم تا فرصت برای حضور آن‌ها پیش آید.

نژادبهرام گفت: یکی از معضلاتی که زندگی مدرن در شهرها به وجود آورده، این است که زنان صرفاً با افراد درجه یک در ارتباط هستند و ارتباطات همسایگی تقریباً فراموش شده است درحالی که یکی از مقوله‌هایی که امنیت را تأمین می‌کند، پیوستگی زنان با یکدیگر است و اینکه بتوانند در محلات خود باهم ارتباط داشته باشند.

وی تصریح کرد: شرایط زندگی شهری و فضای مدرنیسم بر شهرها باعث شده ار محله دور شویم هرچند که وقوع بیماری کرونا در ۱۵ ماه گذشته یک بار دیگر این سبک زندگی را برگشت داد و نشان داد که باید رویکرد به محلات تغییر کرده و ارتباطات محله‌ای تقویت شوند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: باید بتوانیم محله را به عنوان کانون اصلی شهر قرار دهیم که این امر در پنج یا شش سال گذشته در دستور کار شهرداری تهران بوده و می‌تواند بستر امنیت بیشتری برای پایتخت ایجاد کند.

وی گفت: در دنیا بر محلات ۲۰ دقیقه‌ای تمرکز کرده‌اند و افراد باید بتوانند در درون محلات نیازهای خود را رفع کنند چون دیگر امکان اینکه بتوان در مکان‌های پرتردد گذشته مانند مال‌ها عبور و مرور کرد وجود ندارد و مردم باید در سطح محلات نیازهای خود را برطرف کنند.

نژادبهرام ادامه داد: رویکردهای محلی به ارتقای امنیت و استفاده بهینه از اوقات فراغت نیز بازمی‌گردد بنابراین پیوستگی‌ها و همسایگی‌ها به ویژه میان زنان باید بیش از گذشته ارتقا یابد.

وی گفت: بر شهر زنانه تاکید نمی‌کنیم اما شهری که برای همه شهروندان باشد و سهم زنان نیز در آن دیده شود، شهری است که به سمت صلح اجتماعی حرکت می‌کند چون رویکردی که زنان در تعامل، رواداری و مدارا دارند که برآمده از ویژگی‌های شخصیتی مادران و زنان است باعث می‌شود کمتر با تعارضات روبه‌رو شویم

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: زنان منادی گفت‌وگو در جوامع هستند و نقش آن‌ها در برنامه پنج‌ساله سوم طرح شده که البته کافی نیست و باید بیش از گذشته به اجرا نزدیک شویم.‌

کد خبر 488655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.