لبنیات رمز سلامتی روزه‌داران/۵ راهکار طلایی برای کاهش وزن

کاهش استرس با تغذیه سالم، سبزیجات و میوه‌های ضدعطش در ماه رمضان، پنج راهکار طلایی برای کاهش وزن، عدس در رژیم غذایی و تقویت سیستم قلبی عروقی، تنظیم قند خون با دمنوش گیاهی و لبنیات رمز سلامتی روزه داران را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بین استرس و مواد غذایی مصرفی رابطه وجود دارد، غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند میزان استرس در افراد را کاهش دهند یا تشدید کنند، کارشناسان می‌گویند آن‌چه می‌خورید روی واکنش بدن در برابر استرس تأثیر می‌گذارد.

پرهیز از مصرف بعضی خوراکی‌ها باعث کاهش استرس وارده بر بدن و به آرامش رسیدن در زندگی روزمره می‌شود، خوردن بیشتر میوه و سبزی، پرهیز از خوردن قند زیاد، کنترل کافئین مصرفی و ترکیب نکردن استرس و گرسنگی با هم ۴ تغییر در رژیم غذایی برای کنترل بهتر استرس است.

تنظیم قند خون با دمنوش گیاهی

بادیان رومی یکی از بهترین گیاهانی است که به درمان بسیاری از مشکلات معده کمک می‌کند، به گونه‌ای که مطالعات اخیر نشان داده است که نوشیدنی آن یکی از بهترین درمان‌ها برای مشکلات گوارشی است، پزشکان نوشیدن این دمنوش را بعد از افطار در ماه رمضان توصیه می‌کنند، زیرا به تسریع هضم غذا کمک کرده و از زخم معده جلوگیری می‌کند.

لبنیات رمز سلامتی روزه‌داران/۵ راهکار طلایی برای کاهش وزن

مطالعات اخیر نشان داده است که دانه‌های بادیان رومی و ترکیبات آن دارای خواص ضد میکروبی قدرتمندی هستند که از عفونت جلوگیری کرده و از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که آنتول موجود در این دانه‌ها ممکن است سطح قند خون را به ویژه در زمان افطاری در ماه مبارک رمضان کنترل کند.

لبنیات رمز سلامتی روزه‌داران

در وعده افطار معمولاً افراد بیشتر تمایل به مصرف غذاهای اصلی شامل سوپ، مواد پروتئینی و غذاهای معمول دارند و در این میان ممکن است نسبت به فرآورده‌های لبنی مانند شیر، ماست، پنیر و غیره بی توجهی شود اما بهتر است روزه داران در این ماه نسبت به مصرف لبنیات بیشتر دقت کنید.

فرآورده‌های لبنی شامل شیر، ماست، پنیر و دوغ اهمیت زیادی در رژیم غذایی روزانه دارند که تا حد زیادی می‌توانند میزان کلسیم موردنیاز بدن را تأمین کنند. پزشکان توصیه می‌کنند که افراد باید روزانه سه واحد لبنیات مصرف کنند که شامل یک فنجان شیر، یک فنجان ماست و ۳۰ گرم پنیر است.

فرآورده‌های لبنی منبعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی شامل فسفر، پتاسیم، پروتئین و کلسیم هستند و سریع‌ترین و آسان‌ترین راه برای تأمین نیاز بدن به کلسیم به شمار می‌روند. یک فنجان شیر حدود ۲۴۳ میلی گرم کلسیم دارد که به راحتی توسط بدن جذب می‌شود. حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کلسیم موجود در شیر و پنیر به این شکل جذب بدن می‌شود. محققان توصیه می‌کنند که افراد برای تأمین نیاز بدن به کلسیم بیشتر از فرآورده‌های لبنی استفاده کنند تا جذب بهتری داشته باشند.

سبزیجات و میوه‌های ضدعطش در ماه رمضان

دریافت آب کافی برای سالم نگه داشتن بدن در ماه رمضان بسیار مهم و ضروری است، تعداد بسیاری از میوه و سبزیجات در بازار موجود هستند که در بافت خود مقادیر فراوانی آب به صورت طبیعی ذخیره کرده‌اند.

با مصرف میوه و سبزیجاتی مثل هندوانه، کرفس، خیار، توت فرنگی، تربچه، طالبی و هلو در برنامه غذایی سحر و افطار می‌توانیم از بروز تشنگی در طول روزهای ماه رمضان جلوگیری کنیم و این ماه را به سلامت به پایان برسانیم.

لبنیات رمز سلامتی روزه‌داران/۵ راهکار طلایی برای کاهش وزن

عدس در رژیم غذایی و تقویت سیستم قلبی عروقی

مجموعه اسیدهای آمینه قابل هضم، که در عدس وجود دارد، برای ایجاد توده عضلانی بسیار مناسب است، پروتئین گیاهی سریع‌تر توسط بدن جذب می‌شود و می‌تواند به عنوان یک ماده افزودنی عالی در هنگام ورزش‌های فعال عمل کند.

با وجود شباهت کلی در ترکیب، هر نوع عدس ویژگی‌های خاص خود را دارد، عدس قرمز از نظر محتوای مس، منگنز و آهن پیشتاز است، این عدس همچنین پروتئین بیشتری نسبت به عدس سبز دارند، عدس سبز از نظر مقدار ویتامین B۹ یا اسید فولیک برتر از عدس قرمز است.

با این حال، هر یک از انواع این گیاه سرشار از پلی فنول است، آنتی‌اکسیدان‌هایی که بدن را در برابر بیماری‌های مزمن ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. دانشمندان می‌گویند چاقی، دیابت، سرطان، واکنش‌های التهابی مزمن در روده و اختلالات متابولیکی به کمک پلی فنول‌ها درمان می‌شوند.

گنجاندن منظم عدس در رژیم غذایی شما نیز با تقویت سیستم قلبی عروقی همراه است، منیزیم تأثیر مفیدی در کار قلب دارد، آهن خون را با اکسیژن اشباع می‌کند و اسید فولیک به همراه B۱۲ از دیواره رگ‌های خونی در برابر آسیب و رسوبات کلسترول محافظت می‌کند.

۵ راهکار طلایی برای کاهش وزن

۵ راهکار مؤثر مبتنی بر تحقیقات برای کاهش وزن عبارتند از:

۱ - آب بنوشید به خصوص پیش از صرف غذا

ادعا می‌شود که نوشیدن آب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، نوشیدن آب می‌تواند متابولیسم را ۲۴ تا ۳۰ درصد در طی ۱ تا ۱.۵ ساعت تقویت کند و به شما کمک می‌کند تا چندین کالری دیگر بسوزانید. مطالعه‌ای نشان داد که نوشیدن نیم‌لیتر آب (حدود ۱۷ ساعت) قبل از غذا، به افراد دارای رژیم‌های غذایی خاص کمک می‌کند کالری کمتری مصرف کرده و ۴۴ درصد وزن کم کنند، در مقایسه با کسانی که آب نمی‌نوشیدند.

۲ - فیبر بیشتری بخورید

فیبر اغلب برای کاهش وزن توصیه می‌شود. اگرچه یافته‌ها مختلف است، اما برخی مطالعات نشان می‌دهد که فیبر می‌تواند سیری را افزایش دهد و به شما کمک کند تا وزن خود را در طولانی مدت کنترل کنید.

لبنیات رمز سلامتی روزه‌داران/۵ راهکار طلایی برای کاهش وزن

۳ - سبزیجات و میوه بیشتری بخورید

سبزیجات و میوه‌ها خواص مختلفی دارند که همین ویژگی، آن‌ها را برای کاهش وزن مؤثر می‌سازد. میوه و سبزیجات حاوی کالری کم، اما فیبر زیادی هستند. محتوای بالای آب آن‌ها چگالی انرژی کمی به آن‌ها می‌دهد و آن‌ها را بسیار سیرکننده می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که از سبزیجات و میوه‌ها استفاده می‌کنند، وزن کمتری دارند. این غذاها همچنین بسیار مقوی هستند، بنابراین خوردن آن‌ها برای سلامتی نیز مهم است.

۴ - خوب بخوابید

خواب، شاید برای شما از چندان اهمیتی برخوردار نباشد، اما این مورد نیز به اندازه ورزش و تغذیه سالم مهم است، مطالعات نشان می‌دهد که خواب کم یکی از مهمترین عوامل چاقی است، زیرا با ۸۹ درصد افزایش خطر چاقی در کودکان و ۵۵ درصد در بزرگسالان ارتباط دارد.

۵ - رژیم نگیرید، در عوض غذای سالم بخورید

یکی از بزرگترین مشکلات رژیم‌ها این است که به ندرت ممکن است در طولانی مدت جواب دهند.

کد خبر 488640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.