اظهارات ما در موضوع واکسن مبنای علمی دارد

رییس کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد: روند واکسیناسیون در میان کمیته‌های ملی‌المپیک موسوم به ان، او، سی ها و تیم‌های المپیکی مطلوب بوده است و اظهارات ما در موضوع واکسن کووید ۱۹ مبنای علمی دارد.

به گزارش ایمنا، توماس باخ این اظهارات را پس از پایان نشست هیأت اجرایی و در گفت‌وگوی مجازی با خبرنگاران بیان کرد و افزود: توکیو بهترین و آماده‌ترین شهر برای برگزاری بازی‌های المپیک است. براساس آخرین اطلاعات از برگزارکنندگان، مراحل آماده سازی با سرعت و روند مطلوبی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: در صورت اعلام وضعیت اضطراری در توکیو؛ این موضوع یک اقدام پیشگرانه و طی هفته طلایی ژاپن Golden Week Holidays خواهد بود که مسیر راهبردی دولت ژاپن در راستای برگزاری بازی‌ها است و این موضوع ارتباطی با محدود کردن روند برگزاری نخواهد داشت.

رئیس کمیته بین المللی المپیک به تقدیر از هیأت اجرایی و حمایت نخست وزیر ژاپن از بازی‌های المپیک اشاره کرد و گفت: در حال تعامل کمیته برگزاری توکی و۲۰۲۰، کمیته بین‌المللی پارالمپیک و سازمان بهداشت جهانی هستیم. البته نسخه دوم کتاب بازی‌ها PlayBook با مبنای علمی تا پیش از پایان ماه آوریل- اردیبهشت ماه منتشر می‌شود.

باخ از بهبودی و بازگشت ریکاکو ایکی شناگر مبتلا به سرطان ژاپن که پیش‌تر در مسابقات قهرمانی ژاپن موفق به کسب سهمیه المپیک شد اظهار خرسندی کرد و گفت: این داستان حقیقی بازی‌های المپیک است که ورزشکاران کوتاه نمی‌آیند و ایکی برای همه ژاپن و ورزشکاران جهان الگو است. همچنین خرسند هستیم که هیدکی متسویاما، قهرمان رقابت‌های مسترز گلف و از چهره‌های شاخص ورزش ژاپن در حمایت از المپیک توکی و۲۰۲۰ گام برداشته است.

وی این را هم گفت که حضور مادربزرگ ۱۰۹ ساله ژاپنی در مراسم حمل مشعل و اقدام وی ستودنی است و آرزو می‌کنم، بتوانم به زودی او را ملاقات کنم و به وی تبریک بگویم. شیگو کاگاوا حضور مؤثر و ارزشمندی برای بازی‌های المپیک داشته است.

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک سپس به موضوع ایجاد تغییر در شعار المپیک (سریع‌تر، بالاتر، قوی‌تر) و افزودن واژه با یکدیگر و تأیید آن توسط هیأت اجرایی اشاره کرد و افزود: این موضوع به بحث و رأی نشست آی. او. سی و اعضا آن نیز گذاشته خواهدشد.

باخ درباره حضور مجددش به توکیو توضیح داد: سفر به توکیو در مرحله برنامه ریزی قراردارد. هنوز این موضوع قطعیت نداشته و پس از انجام کامل برنامه‌ریزی‌ها اطلاع‌رسانی عمومی انجام خواهدشد.

وی در موضوع تشکیل سوپرلیگ فوتبال در اروپا، تاکید کرد که اقدامات جامعی در مبنای اینگونه مسائل با صدای واحد و تعامل حوزه اروپا صورت پذیرفته است و این موضوع نیز در هیأت اجرایی کمیته‌بین‌المللی المپیک بررسی شد.

تصمیم گیری درباره استرداد بلیت‌های فروخته شده المپیک

رئیس نهادبین الملی ورزش به استرداد وجوه بلیت‌های فروخته شده برای توکیو ۲۰۲۰ اشاره می‌کند و می‌گوید: نیاز به زمان بیشتری دارد. اکنون بر برگزاری رویداد متمرکز هستیم و چنین تغییراتی در آینده بزودی تصمیم گیری می‌شود.

باخ موضوع ساخت و ساز در خصوص بازی‌های میزبان المپیک زمستانی ۲۰۲۶ گفت: این موضوع موضوعی حاکمیتی است. این بخش مرتبط با میراث المپیک است و میزبان از عایدات آن منتفع خواهدشد. اما IOC یک دولت جهانی برای ورود به چنین سیاستگذاری هایی نیست.

وی در خصوص واکسیناسیون و اشاره به نبود اقبال عمومی در ژاپن بین ورزشکاران و مردم اظهار داشت: در این حوزه اتفاقات مثبتی روی خواهد داد. مسابقات بین المللی و جهانی بزرگی برگزار شده است که هیچ یک از آنها منبع انتشار یا تشدید کووید ۱۹ نبوده اند. این مدل خوبی است. در بحث حضور تماشاگران تشکیل حباب‌های مختلف (قرنطینه) از بدو ورود به اماکن تا مسابقات و بسیاری اقدامات مقابله‌ای با کرونا درنظرگرفته خواهدشد.

پیشنهاد واکسن به کشورهای ضعیف‌تر در دست اقدام است

رئیس هیأت اجرایی کمیته‌بین المللی‌المپیک ادامه داد: روند واکسیناسیون در میان کمیته‌های ملی‌المپیک و تیم‌های المپیکی مطلوب بوده است. پیشنهاد ارائه واکسن به کشورهای ضعیف‌تر نیز در دست اقدام است و برخی از ان. او. سی‌ها نیز در این موضوع شرکت خواهند کرد.

باخ می‌گوید: تعداد زیادی واکسینه خواهند شد و در مدت زمان اقامت در دهکده اقدامات سختگیرانه خواهد بود. نمونه‌گیری منظم، فاصله گذاری و نرخ بالای واکسیناسیون؛ دهکده را محلی امن و ایمن خواهد کرد، اظهارات ما در موضوع واکسن مبنای علمی دارد.

وی گفت: در مسابقات کسب سهمیه اولویت سلامت و ایمنی ورزشکاران است و لغو برخی از رویدادهای مهم باید با درک متقابل و تفاهم باشد. مشاوره با متخصصان و همه دست اندرکاران و بر اساس تجربه رویدادهای بین‌المللی اخیر که بدون واکسن موفق بوده‌اند یک حقیقت علمی است و جمعیت قابل توجهی دسترسی به واکسن خواهد داشت. اما IOC بطور واقعیت گرایانه از این موضوع حمایت می‌کند اما تضمین صد در صدی وجودی ندارد.

رئیس آی. او. سی تاکید کرد: باید بدانیم که در میان ورزشکاران عده‌ای هستند که بدلایل زیادی نمی‌خواهند واکسینه شوند. اما این یک توصیه علمی است که می‌تواند با موفقیت همراه باشد تا ریسک رویداد در دهکده و بازی‌ها به حداقل برسد. سناریوی برگزاری بدون تماشاگر مورد بحث نیست؛ تعطیلی هفته طلایی در ژاپن ارتباطی با بازی‌ها و روند کار در دهکده ندارد، اقدام و سیاستگذاری از سوی دولت ژاپن خواهد بود و در صورت اعلام قرنطینه سراسری بر اساس آخرین بروزرسانی توسط کمیته برگزاری، فقط در این دوره و با محدودیت انجام خواهد شد.

باخ در موضوع مراسم حمل مشعل و پیغام ما برای جهان گفت: پیغام ایکاکه شفاف و نمونه است. ورزشکاران متوقف نمی‌شوند وکوتاه نمی آیند. در زندگی شرایطی داریم که مردد هستیم و سطح انرژی ما پایین است و این همان زمان برخاستن است. به قضیه با امید نگاه می‌کنم. با اعتماد به نفس و امید می‌توان به آن نقطه رسید. مسابقات بین‌المللی بزرگ مثل گلف اتفاق می‌افتد و ورزشکاران بزرگ ژاپنی در کنار دیگران بخوبی فعالیت می‌کنند. این رخداد خوب تکرار می‌شود و توصیه‌های علمی مارا مطمئن می‌کند که دولت ژاپن و فرمانداری توکیو از المپیک حمایت می‌کنند و همگی باید در مسیر ایجاد فضای بیشتری برای اعتماد و امید تلاش کنیم و ناامیدی را کنار بگذاریم.

کرستی کاونتری، رئیس کمیسیون ورزشکاران IOC و عضو هیأت اجرایی هم گزارشی از روند اقدامات انجام شده در مسیر اصلاح قانون ۵۰ منشور المپیک ارائه کرد و گفت: طرح کمیسیون ورزشکاران در نظرسنجی با مشارکت ۱۸۵ عضو کمیته ملی المپیک در ۴۱ رشته و با مشارکت ۵۰ درصد جمعیت از بانوان و ۴۹ درصد حاضران انجام شد که برمبنای آن اصلاحاتی با تأیید و تصویب هیأت اجرایی در قانون ۵۰ منشور صورت خواهدپذیرفت. از جمله این تغییرات نحوه استقرار ورزشکاران در اماکن، دهکده، سکوها، میادین مسابقات، تغییر برخی از اجزا سوگند المپیک و پیمان آتش بس IOC مورد بحث و بررسی قرارگرفته است.

منبع: ایرنا

کد خبر 488566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.