میوه خشک خوراکی پرفیبر ماه رمضان/افطاری زیاد آب نخورید

نوشیدنی پرفایده برای وعده‌های سحری و افطار، میوه خشک خوارکی پرفیبر ماه رمضان، شناخت مواد غذایی تاثیرگذار بر میکروبیوم‌های روده، نشانه‌های تغذیه نامناسب، پرهیز از خوردن آب زیاد در افطاری و مصرف مرکبات و آسیب‌رسانی به معده را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تمرهندی یکی از میوه‌های مغذی و مفید است که نباید از سفره‌های ماه رمضان غایب باشد، یکی از معروف‌ترین آب میوه‌هایی است که نسل به نسل مصرف آن توصیه شده است. نوشیدنی تمرهندی نیز فواید زیادی به خصوص در ایام روزه داری ماه رمضان برای بدن دارد.

از جمله فواید آن کمک به درمان مشکل یبوست است که بسیاری از مردم در ماه رمضان از آن رنج می‌برند، تمر هندی سرشار از فیبر است و به عنوان یک ملین طبیعی برای دستگاه گوارش عمل می‌کند.

تمر هندی از اهمیت زیادی برای سلامت قلب برخوردار است، زیرا چربی خون را کاهش می‌دهد و به دلیل داشتن پتاسیم به کنترل فشار خون کمک می‌کند، علاوه بر این، حاوی ویتامین C است که در برابر رادیکال‌های آزاد که در بیماری‌های قلبی نقش دارند مقاومت می‌کند.

تمر هندی دارای آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است که برای تقویت ایمنی و محافظت از بدن در مقابل بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف ضروری است، همچنین به کاهش جذب کربوهیدرات که باعث کاهش سطح بالای قند خون می‌شود کمک کرده و متابولیسم را بهبود می‌دهد.

این ماده به تصفیه خون کمک می‌کند، زیرا حاوی درصد بالایی از اسیدها، مواد معدنی، فیبرها و ویتامین C است و سلول‌های مرده پوست را جوان می‌کند، پزشکان باستان، تمرهندی را به عنوان نوشیدنی برای معالجه برخی از بیماری‌های معده و تب‌های ناشی از آن تجویز می‌کردند.

میوه خشک خوارکی پرفیبر ماه رمضان/افطاری زیاد آب نخورید

نشانه‌های تغذیه نامناسب چیست؟

غذاهای مناسب در اندازه‌های کافی برای زندگی طولانی و سالم مهم هستند و با افزایش سن نیازهای بدن تغییر می‌کند، به عنوان مثال، به کالری زیادی احتیاج ندارید، اما به برخی از مواد مغذی مانند ویتامین D و کلسیم نیاز دارید و با افزایش سن، بدن ممکن است در مصرف و استفاده از ویتامین‌های موجود در مواد غذایی، مانند B۱۲، دچار مشکل شود.

به همین دلیل، افراد مسن همیشه مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند که می‌تواند ایده خوبی برای شناختن علائم تغذیه ضعیف باشد. احساس خستگی، موهای شکننده و خشک، ناخن‌های برجسته یا قاشقی شکل، مشکلات دندان، تغییر در عادت‌های روده، مشکلات روحی و روانی، کبودی آسان و بهبودی آهسته و پاسخ ایمنی ضعیف و کند ۸ نشانه تغذیه ضعیف و نامناسب است.

چه زمانی مرکبات به معده آسیب می‌رساند

نوریا دیانوا متخصص دستگاه گوارش و تغذیه در روسیه، اظهار کرد: گروه بزرگی از میوه‌ها سرشار از فیبرهای طبیعی و فروکتوز طبیعی هستند و بدن به آن‌ها بسیار نیاز دارد، د مرکبات سرشار از ویتامین C و حاوی بیوفلاونوئیدهای مفید است. بیوفلاونوئیدها، آنتی اکسیدان‌های مسئول سطح کلسترول طبیعی بدن هستند.

وی افزود: اگر فردی به بیماری‌های گوارشی مانند زخم معده یا اثنی‌عشر یا التهاب مکرر معده مبتلا باشد، در حقیقت پس از خوردن مرکبات، ممکن است دچار سوزش معده یا رفلاکس شود. خوردن مرکبات با معده خالی بسیار بد بوده و ممکن است باعث درد شدید یا سوزش معده شود. یکی از قوانین مصرف آن‌ها این است که مقدار مصرف را کنترل کنید و با معده خالی آن‌ها را نخورید.

این پزشک متخصص، تصریح کرد: از طرف دیگر، خوردن مرکبات همچنین مزایای خاصی برای عملکرد روده دارد، زیرا در صورت عدم وجود بیماری‌های دیگر و موارد منع مصرف، نوشیدن آب رقیق شده مرکبات با معده خالی باعث بهبود هضم غذا و درمان یبوست می‌شود.

دیانوا، اضافه کرد: قانون کلی برای خوردن هر میوه، ۴۰۰ گرم در روز است؛ بنابراین، همیشه باید در نظر داشته باشید که در روز چه مقدار از آن‌ها را مصرف می‌کنید. هر محصولی می‌تواند برای فرد مصرف کننده به یک دارو یا سم تبدیل شود، فقط دوز و مقدار تعیین می‌کند که چه عواقبی در آن وجود دارد.

میوه خشک خوارکی پرفیبر ماه رمضان/افطاری زیاد آب نخورید

هنگام افطار زیاد آب نخورید

متخصصان میزان آب مورد نیاز فرد در روز را حداقل دو لیتر تعیین می‌کنند با این حال، افراد در ماه رمضان به دلیل پرهیز از نوشیدن آب در ساعات روزه داری، نسبت به سلامت خود نگران هستند مشاور تغذیه و چاقی به روزه داران اطمینان داد که جای نگرانی نیست و اظهار کرد: می‌توان آب مورد نیاز بدن را در ساعات پس از افطار با میانگین ۱۰ تا ۱۲ لیوان در روز، برای تقویت ایمنی و جلوگیری از کمبود آب بدن جبران کرد.

ایمان فکری، افزود: برای وعده افطار نوشیدن یک لیوان آب همراه با نعناع و دو قطره لیمو توصیه می‌شود، این نوشیدنی قلیایی است و پس از افطار برای خنثی کردن اسیدیته معده عمل می‌کند و باعث کاهش چربی سوزی و ضعف ایمنی بدن می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مقدار مایعاتی که یک فرد بالغ مصرف می‌کند نباید کمتر از دو لیتر در روز باشد، تصریح کرد: این مقدار برای از بین بردن چربی‌ها و سموم در بدن ما مؤثر است، همچنین هضم غذا را تسهیل، از یبوست جلوگیری و شادابی پوست را حفظ می‌کند.

این مشاور تغذیه، خاطرنشان کرد: مصرف آب میوه‌های طبیعی که بدون قند باشند مانند تمر هندی، آب پرتقال در ماه رمضان برای رفع تشنگی مؤثر است. به بیماران مبتلا به نقرس، افرادی که کلسترول بالا دارند و یا از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برند، توصیه می‌شود از آب میوه‌های طبیعی مانند آب گریپ فروت، جعفری آب پز و آب خیار استفاده کنند.

فکری در خصوص مقدار آب مورد نیاز بدن، اظهار کرد: این مقدار از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما می‌توان با توجه به وزن فرد تعیین کرد که به ازای هر ۱۰ کیلوگرم به مقدار یک لیوان آب مصرف شود، بنابراین کسی که مثلاً ۶۰ کیلوگرم وزن دارد نباید کمتر از ۶ لیوان آب بنوشد و بهتر است به طور متوسط دو لیتر در روز مصرف کند.

میوه خشک خوراکی پرفیبر ماه رمضان

میوه‌های خشک یکی از خوراکی‌های خاص به ویژه در ماه مبارک رمضان است برخی ترجیح می‌دهند که آن‌ها را به تنقلات میان وعده بین افطار تا سحر میل کنند، میوه‌های خشک حاوی مواد مغذی مفید است و تفاوت زیادی از این حیث با میوه‌های تازه ندارند، با این تفاوت که درصد آب میوه‌های خشک به دلیل فرایند خشک شدن معمولاً بسیار کمتر از میوه‌های تازه است.

یک قطعه میوه خشک حاوی همان مقدار مواد مغذی در میوه‌های تازه است اما به دلیل از دست دادن آب در حجم کمتری متراکم می‌شود. میوه خشک ممکن است حاوی ۳.۵ برابر فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در میوه‌های تازه باشد.

بنابراین، مصرف یک وعده میوه خشک می‌تواند درصد زیادی از مقدار توصیه شده برای دریافت بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند فولات مورد نیاز روزانه را تأمین کند، اما موارد استثنایی نیز وجود دارد، برای مثال، مقدار ویتامین C به طور چشمگیری هنگام خشک شدن میوه کاهش می‌یابد.

به طور کلی میوه‌های خشک حاوی فیبر زیادی هستند و منبع بزرگی از آنتی‌اکسیدان‌ها به خصوص پلی فنول‌ها هستند که با فواید سلامتی مانند بهبود جریان خون، بهبود سلامت دستگاه گوارش، کاهش اکسیداسیون و کاهش خطر بسیاری از بیماری‌ها در ارتباط هستند.

میوه خشک خوارکی پرفیبر ماه رمضان/افطاری زیاد آب نخورید

شناخت مواد غذایی تأثیر گذار برمیکروبیوم‌های روده

محققان دریافتند افرادی که از رژیم‌های غذایی غنی از مواد گیاهی و ماهی استفاده می‌کنند، شبیه رژیم معروف مدیترانه‌ای، دارای یک مزیت هستند و آنها دارای مجموعه بیشتری از باکتری‌های روده بوده که می‌توانند التهاب را تعدیل کنند.

از طرف دیگر، افرادی که طرفدار گوشت، غذاهای فرآوری شده و مواد قندی بوده دارای گروهی از میکروب‌های روده هستند که پیش التهاب هستند. بسیاری از مطالعات، غذا خوردن به سبک مدیترانه‌ای و رژیم‌های غذایی غنی از گیاهان را برای کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مختلف مفید می‌دانند.

«رینز ویرسما»، سرپرست تیم تحقیق، در این خصوص، اظهار کرد: «مطالعه ما این ایده را پشتیبانی می‌کند که میکروبیوم‌های روده می‌توانند یکی از ارتباطات بین رژیم غذایی و خطر بروز بیماری باشد.»

تیم تحقیق دریافت افرادی که سبزیجات، میوه، ماهی‌های چرب، آجیل و غلات غنی از فیبر بیشتری مصرف می‌کنند، دارای تراکم بالاتری از باکتری‌های از بین برنده اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه اعلام کردند.

اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه هنگام تخمیر فیبرهای غیرقابل هضم تولید می‌شوند و ضد التهاب هستند. از سوی دیگر طرفداران غذاهای فست فودی، مقدار زیادی گوشت، سیب زمینی سرخ کرده، نوشابه و غذاهای میان وعده‌ای فرآوری شده مصرف می‌کردند.

"ویرسما"، تاکید کرد: «آنها دچار مشکل مضاعف بودند به دلیل کمبود فیبر در رژیم غذایی، باکتری کمتری برای تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه دارند. آنها همچنین دارای میزان بیشتری از میکروب‌های روده پیش‌التهابی بودند.»

کد خبر 488447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.