پایانِ شروع سوپر لیگ؛ همه چیز پول نیست!

بعد از اینکه دوازده باشگاه مطرح فوتبال اروپا به رهبری پرز خواهان تشکیل سوپر لیگ بودند، حالا یکی پس از دیگری درحال خروج توافق صورت گرفته هستند

به گزارش خبرنگار ایمنا، در چند روز اخیر مسئولان باشگاه‌های بزرگ فوتبال اروپا تلاش زیادی کردند تا با اجرای طرح سوپرلیگ اروپا، هم ضررهای ناشی از دوران پاندمی کرونا را جبران کنند و هم اینکه پاتکی به یوفا بزنند چرا که از درآمد هنگفت این نهاد، پول کمی به باشگاه‌ها می‌رسد.

فلورنتینو پرز رئیس باشگاه رئال مادرید به همراه آنیلی رئیس یوونتوس و چند نفر دیگر وظیفه اجرای طرح را در دست داشتند. آنها، موافقت بیگ سیکس انگلیس (شش تیم بزرگ لیگ برتر) سه تیم برتر لالیگا و البته سه تیم اول سری‌آ بدست آوردند. در این بین، باشگاه‌های آلمانی به فیفا وفادار ماندند.

ضمن اینکه پاری سن ژرمن بخاطر رابطه نزدیک رئیس (ناصر الخلیفه) با شفرین (رئیس یوفا) و همچنین داشتن حق پخش مسابقات اروپایی توسط پکیج bein sport که زیر نظر ناصر است، دعوت حضور در سوپر لیگ را رد کردند. این در حالی است که پرز اعلام کرد ما اصلاً از پاری سن ژرمن دعوت به همکاری نکرده بودیم.

فلورنتینو پرز بامداد یکشنبه ۳۱ فروردین در استودیوی برنامه تلویزیونی ال‌چرینگیتو اسپانیا حاضر شد و رو به روی جوزپ پدرول مجری آن برنامه نشست تا برنامه‌هایش را توضیح دهد. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: "باشگاه‌های بزرگ و معتبر چهار لیگ انگلیس، اسپانیا و ایتالیا از نظر مالی وضعیت بدی را طی می‌کنند. ما به این نتیجه رسیدیم که با برگزاری سوپر لیگ اروپا به جای لیگ قهرمانان اروپا می‌توانیم درآمد از دست رفته را بازیابی کنیم. فوتبال شرایط بسیار سختی را پشت سر می‌گذارد و لیگ جدید باعث سود مالی باشگاه‌ها می‌شود. سوپر لیگ اروپایی، باشگاه‌های بزرگ اروپایی را نجات می‌دهد این تنها راه است. هرچه مسابقات رقابتی تر شود، درآمد بیشتری از آن حاصل خواهد شد."

همه علاقه مندان به فوتبال در سراسر جهان به انزجار از سوپرلیگ پرداختند. از بندر لیورپول تا شهر دورتموند، از بندر بارسلون تا بقیه جاها. ابتدا لیورپولی‌ها جلوی آنفیلد تجمع کردند و با شعار "لیورپول مُرد" ناراحتی عمیقشان را اعلام کردند و گفتند تمام بنرهای جایگاه خاص ورزشگاه را جمع می‌کنند و دیگر حمایتی در کار نیست.

دورتموندی‌ها هم جلوی دفتر واتسکه رئیس باشگاه‌شان جمع شدند و اعلام کردند یک بار برای همیشه، ما نباید به سوپرلیگ ملحق شویم‌. در بندر بارسلون هم اعضای رسمی باشگاه مخالف بودند. حتی گری لینکر کارشناس شبکه BT Sport توییت زد: "بیخیال بارسا، شما فراتر از یک باشگاه هستید، وقت آن رسیده که نشان بدهید این شعار یک واقعیت است." این صحبت‌ها بیانگر این بود که کاتالان‌ها باید به ارزش‌های فوتبال احترام بگذارند.

اینفانتینو و شفرین رئیس فیفا و یوفا که حسابی عصبانی شده بودند، گفتند: به بازیکنان تیم مذکور اجازه‌ی حضور در جام جهانی و یورو و البته کوپا آمه‌ریکا را نمی‌دهیم و پیگیر دادخواست ۶۰ میلیارد یورویی از باشگاه‌ها هستیم.

در این بین بازیکنان و مربیان بزرگ دنیا هم به روش مختلف به این طرح اعتراض کردند. نیمار گفت: همه چیز پول نیست‌. بعضی وقت‌ها، پول باعث نابودی فوتبال می‌شود."

مسوت اوزیل هافبک سابق رئال و آرسنال هم اینطور واکنش منفی خود را از برگزاری سوپرلیگ اروپا ابراز کرد: "کودکان در آرزوی قهرمانی در جام جهانی و لیگ قهرمانان بزرگ می‌شوند، نه سوپرلیگ. لذت مسابقات بزرگ این است که هر سال یک یا دو بار اتفاق می‌افتد و نه هر هفته، اوضاع سختی است."

یورگن کلوپ سرمربی لیورپول هم با حالتی غمگین گفت: "به یاد داشته باشید مهم‌ترین قسمت یک باشگاه هوادارانش هستند. ما باید مطمئن شویم هیچ مسئله‌ای مقابل آنها نخواهد بود. بازیکنان ما هیچ اشتباهی را مرتکب نشده اند. ما می‌خواهیم به چمپیونزلیگ سال آینده صعود کنیم."

البته چهره‌های سیاسی کشورهای ابر قدرت هم پایشان به ماجرا باز شد تا جلوی این طرح عجیب بگیرند. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، به همراه همتایان اسپانیایی و فرانسوی خودش اعلام کرد مخالف سرسخت سوپرلیگ است و در این خصوص از فیفا و یوفا حمایت می‌کند و هرکاری می‌کند تا این رقابت کنسل شود.

درست است که حمایت مالی شش میلیارد یورویی بانک JP MORGAN آمریکا و پاداش ۴۵۰ میلیون یورویی حضور در این رقابت‌ها، به نفع باشگاه‌ها بود، اما به چه قیمتی؟ به قیمت کم شدن جذابیت فوتبال؟ به قیمت از بین رفتن تیم‌های کوچک و کلی استعداد که آرزوی دیده شدن دارند؟

فقط به این موضع فکر کنید که مثلاً اگر پورتو در لیگ قهرمانان اروپای امسال نمی‌توانست مقابل چلسی بازی کند، مهدی هرگز این فرصت را به دست نمی‌آورد تا با آن گل خیره‌کننده و به یاد ماندنی، به تیتر یک روزنامه‌های مطرح دنیا تبدیل شود و تحسین گزارشگرهای خارجی را بدست بیاورد؟

بعد از این همه هجمه علیه آن دوازده تیم حاضر در سوپرلیگ، حالا ظاهراً باشگاه‌ها یکی یکی تصمیم به نقص ایده‌ی پرز گرفتند، ایده‌ای که اسکای انگلیس می‌گوید از سال ۲۰۰۹ روی آن کار میشده است و البته رئیس سوپرلیگ هم گفته هرکسی این قرارداد ۲۳ ساله را نقص کند و خواهان خروج از توافق امضا شده باشد، باید غرامت بدهد.

شب گذشته سه شنبه ۳۱ فروردین، شش باشگاه انگلیسی با انتشار بیانیه‌هایی، به صورت رسمی از حضور در سوپرلیگ انصراف دادند. می‌گویند یوفا برای خروج تیم‌های انگلیسی مبلغ خیلی بالایی را به آنها پیشنهاد داده و این باعث شده که بیخیال سوپرلیگ شوند.

خوان لاپورتا رئیس بارسلونا هم یه پرز گفته بود برای قانع کردن او جهت پیوستن به سوپرلیگ زمان زیادی صرف نکرده، به صورت علنی اعلام کرد: بارسلونا بدون موافقت اعضا به سوپرلیگ نمی‌رود، باشگاه متعلق به اعضا است و آن‌ها تصمیم می‌گیرند.

خبرهای غیر رسمی هم حکایت از این دارند که چند تیم دیگر از جمله میلان، اینتر و اتلتیکو در حال خروج از سوپرلیگ هستند. این در حالی است که "اد وودوارد" هم از مالکیت منچستریونایتد استعفا داد. حالا باید دید سرنوشت بقیه تیم‌ها چه می‌شود.

بعد از این همه اتفاق، مسئولان سوپرلیگ بیانیه دادند و گفتند: مسابقات متوقف می‌شود اما لغو نخواهد شد. تیم‌های انگلیسی به خاطر فشار شدید مجبور به خروج از سوپرلیگ شدند و بعدها با سیستمی جدید بر می‌گردیم."

این درحال است پرز هم وقت مصاحبه داشت که نرسید و گفته شده فردا شب مصاحبه‌ی او انجام می‌شود.

کد خبر 488446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.