پیام علی اصغر مونسان به مناسبت بزرگداشت سعدی

وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی طی انتشار پیامی روز بزرگداشت سعدی را گرامی داشت.

به گزارش ایمنا و به نقل از میراث آریا، علی مونسان (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) به مناسبت روز بزرگداشت سعدی (یکم اردیبهشت‌ماه) یادداشتی منتشر کرد.

او در پیام بزرگداشت شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی شاعر قرن هفتم هجری بر عصاره و چکیده اندیشه‌ها و تأملات عرفانی، اجتماعی و تربیتی او که آئینه خصال و منش ملتی کهن است، تأکید کرد.

متن یادداشت علی‌اصغر مونسان به شرح ذیل است:

«اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی ایرانیان همزمان با روز بزرگداشت استاد سخن شیخ اجل سعدی شیرازی نام گرفته است.

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی شاعر قرن هفتم هجری، با آثار منظوم و منثور ماندگاری چون دیوان اشعار، بوستان و گلستان، از چهره‌های شاخص میراث ادبی ایران به شمار می‌آید. او همچنین جزو شعرایی است که به سیر و سیاحت در آفاق علاقه زیادی داشته و از برخی کشورها دیدن کرده است.

سعدی، آنچنان که از آثار او پیداست، شاعری جهانگرد و مسافر سرزمین‌های دور بود که خود را با تاجران ادویه و کالا و زائران اماکن مقدس همراه می‌ساخت، حکایت‌های بسیاری شنیده و از فراز و نشیب روزگار تجارب گران‌قدر می‌اندوخت.

سعدی در سفرهای خود تنها به دنبال تنوع، طلب دانش و آگاهی از فرهنگ و رسوم مختلف نبود بلکه هر سفر برای او تجربه‌ای معنوی به همراه داشت.

توشه این سفرها برای سعدی سرشار از قصه‌ها، روایات و مشاهداتی بود که ریشه در واقعیت زندگی داشت، چنانچه در هر حکایت گلستان، هر عبارت از پس هزاران تجربه و آزمایش به شیوه‌ای یقینی بیان می‌شود، به طوری که هر حکایت بیش از آنکه جنبه تخیل و نظر داشته باشد، حاصل دنیای تجارب عملی است. شاید به همین دلیل عینی بودن، پند و اندرزهای سعدی بسیار دلنشین هستند، گرچه نحوه بیان هنرمندانه آن‌ها نیز سهم عمده‌ای در این آثار دارد.

آثار سعدی شیرازی علاوه بر اینکه عصاره و چکیده اندیشه‌ها و تأملات عرفانی، اجتماعی و تربیتی او است، آئینه خصال و منش ملتی کهن است و به همین دلیل هرگز شکوه و درخشش خود را از دست نخواهد داد.

با چنین شکوه و عظمتی است که آرامگاه شیخ اجل میعادگاه دوستدارانش از سراسر جهان می‌شود، آرامگاهی که در حال حاضر یکی از برترین و بهترین مقاصد گردشگری در کشور شناخته می‌شود و گردشگرانی که به استان فارس سفر می‌کنند، علاوه بر بازدید از تخت جمشید، پاسارگاد و مجموعه حافظیه و… با حضور در سعدیه شیراز، ضمن آشنایی هرچه بیشتر با شاعر بزرگ ایران زمین، به تماشای این محوطه تاریخی و گردشگری می‌نشینند.

به امید بهره‌مندی هرچه افزون‌تر از گنجینه ارزشمند شیخ اجل، یاد روز سعدی را گرامی می‌داریم و در مسیر معرفی هرچه بیشتر میراث بی‌بدیلش به جهانیان می‌کوشیم.»

کد خبر 488371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.