نقش شهرسازی در اصلاح رفتارهای نابهنجار اجتماعی چیست؟

یک دکترای شهرسازی گفت: علم شهرسازی با به کارگیری دستورالعمل‌ها و ضوابط مشخص و یا تغییر در ساختارها می‌تواند بسیاری از ناهنجاری‌ها را تبدیل به هنجار کرده و بسیاری هنجارها را با تعصب تبدیل به ناهنجاری کند.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نقش شهرسازی در اصلاح رفتارهای نابهنجار اجتماعی، اظهار کرد: معماران و شهر سازان هدایت کنندگان شهر و شهروندان به صورت دائمی هستند و چنانچه این هدایت و هدایت پذیری در مسیر تحقق شهر آرمانی و شهر ایرانی با تبیین معنا، ارتباط مؤثر انسان و محیط و اعتماد به مدیریت شهری در قالب پرداختن به یک نظریه یا نظریه پردازی مؤثری باشد، می‌تواند شهر و شهروندان را از بسیاری چالش‌ها و ناهنجاری‌ها نجات دهد.

وی افزود: به طور مثال یکی از روش‌ها برای کاهش سرعت، کم کردن عرض معبر و استفاده از سرعت گیر است در حالی که می‌توان با استفاده از تابلو و با کمترین هزینه، سرعت خودروهای سواری را کاهش داد.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: شهرسازی می‌تواند در قالب اصلاح کالبد و یا اصلاح روش‌های ترافیکی جهت تحقق فرهنگ مطلوب در حوزه‌های شهرسازی اقدام کند؛ فرهنگی که همه مردم در ظاهر به آن اعتقاد دارند، اما در عمل کسی به آن پایبند نیست.

اخگر با بیان اینکه می‌توان با به‌کارگیری روش‌های کاربردی نسبت به اصلاح رفتارهای نابهنجار اجتماعی در محیط شهری اقدام کرد، خاطرنشان کرد: علم شهرسازی با به‌کارگیری دستورالعمل‌ها و ضوابط مشخص و یا تغییر در ساختارها می‌تواند بسیاری از ناهنجاری‌ها را تبدیل به هنجار کرده و بسیاری هنجارها را با تعصب تبدیل به ناهنجاری کند.

کد خبر 488368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.