بزرگداشت سعدی برگزار شد/ سعدی شاعر مدارا و امید

مراسم بزرگداشت سعدی به صورت مجازی برگزار شد و در آن سخنرانان به رمز و رازهای موجود در سخن سعدی پرداختند.

به گزارش ایمنا، آئین بزرگداشت یاد روز شیخ اجل سعدی شیرازی، امسال نیز همچون سال ۹۸ به شکل مجازی برگزار شد.

آئین بزرگداشت یاد روز سعدی به مدت هفت شب با برنامه‌هایی بنام «هفت شب برخوان سعدی» شامل نشست‌های تخصصی و ایراد سخنرانی صاحب نظران، کارشناسان و سعدی شناسان ادامه دارد.

همچنین فردا نیز مقارن با اول اردیبهشت و یاد روز سعدی آرامگاه شیخ اجل گلباران خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس نخستین سخنران مراسم افتتاحیه بود که به ویژگی‌های شخصیت سعدی پرداخت.

آیت الله لطف الله دژکام با اشاره به مانایی و شهرت سعدی در میان جهانیان، محبوبیت این شاعر فرهیخته را به دلیل ویژگی‌ها و راز و رمزی که در تفکرات و آثار وی نهفته است دانست و گفت: اگر این ویژگی‌ها را در خودمان هم به وجود بیاوریم راز و رمز جاودانگی سعدی را در خویش بازنمود داده‌ایم و همچنان که سعدی و حافظ می‌مانند و بزرگانی مثل سعدی و حافظ می‌مانند شما هم ماندگار همه روزگاران خواهید شد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس نکونامی را یکی از ویژگی‌های سعدی عنوان کرد و گفت: همان گونه که سعدی خود در غزل مشهورش گفته «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز … مرده آن است که نامش به نکویی نبرند سعدی نیز به واسطه همین نکونامی در یاد و خاطره جهانیان زنده مانده است و هرچه از حال و احوال و تاریخ سعدی می‌خوانیم از نکونامی او بیشتر آگاه می‌شویم و این رباطی که جای دفن او است نیز در طول تاریخ به خیر و خیررسانی و محفل محبت به انسان‌ها مشهور بوده است.‌

آیت الله دژکام عاشق بودن سعدی را یکی دیگر از مهم‌ترین صفات برجسته او عنوان کرد و گفت: سعدی در ابراز محبت به مبدأ هستی و ابراز محبت به خوبان و نیکوسیرتان و ابراز محبت به انسان‌ها و هم نوعان غوغایی به راه انداخته است و قله همه خوبی‌ها و خیرات و نیکی‌ها را که پیامبر و اهل بیت هستند را نیز همان گونه که خود سروده «سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی … عشق محمد بس است و آل محمد» محور عشق خودش قرار داده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه زیباگویی و زیباشناسی شیخ اجل را یکی دیگر از راز و رمزهای مانایی او در تاریخ ایران و جهان برشمرد و گفت: زیبایی در لفظ سعدی را بیش از هفت قرن است که هیچکس نتوانسته است تکرار کند و هر کس در این وادی قدمی زده است دست حسرت به دندان گزیده و بازگشته است و در اوج معنایی و زیباشناسی نیز بهره‌مندی از زیباترین و جاودانه‌ترین کلام در عالم را جناب سعدی به همه ما یاد داده است که در دیوان جناب شیخ اجل بیش از ۱۲۰۰ آیه قرآن کریم تضمین شده است.

آیت الله دژکام آخرت اندیشی سعدی را چهارمین ویژگی منحصر به فرد این شاعر فرهیخته برشمرد و گفت: سعدی دنیا را آنقدر نمی‌دید که غم دنیا را بخورد و اگر غمی هم داشت غم آخرت بود و از همین روست که شما می‌دانید در اوج مسائل و سختی‌هایی که در تاریخ آن روزگار گذشته است باز سعدی سرخوش است و سرمست به خاطر اینکه دل به آخرت بسته است و نگاهش به دنیا این است که سرای گذر و عبور و دل نبستن است و این منظور را نیز خود چنان سروده که «دنیی آنقدر ندارد که بر او رشک برند… یا وجود و عدمش را غم بیهوده خورند.

امام جمعه شیراز در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره استاد سخن سعدی شیرازی گفت: به امید تجربه روزگاری که مردم اهل آن زمان، عموماً اهل این صفات زیبا گویی و زیبا پسندی و آخرت اندیشی و عشق و نکونامی باشند برای همه انسان‌ها همه خوبی‌هایی را که در زبان سعدی است آرزو می‌کنیم.

منش سعدی مدارا، امید و تدبیر است

استاندار فارس به عنوان دومین سخنران با بیان اینکه، سخن این استاد بی بدیل سخن سرایی فارسی را کلام اعتدال و منش او مشی مدارا، امید و تدبیر است و گفت: صدای سخن سعدی، صدای آشنا و آئینه‌ی آرزوی تمام عصرها و نسل هاست و امروز در تلخ کامیِ شیوعِ کرونا، این صدا، روشن‌تر و رساتر از همیشه، در تمام دنیا، در داخل و خارج از مرزها به ویژه در فارس، زادگاه آن استاد بلندآوازه، حس همدلی و لزوم تلاش برای رهایی انسان از درد مشترک را متذکر می‌شود.

عنایت الله رحیمی با بیان اینکه آثار گران‌بهای سعدی، حاملِ باورها، ارزش‌ها و فرهنگ متعالی و ممتاز ایرانی – اسلامی و منادی تعامل با همنوع است، گفت: سعدی تمام جهان را یک پیکر واحد می‌بیند و درد انسان‌ها را درد مشترک به حساب می‌آورد و می‌داند که حالِ ما، خوب خواهد بود اگر حالِ دنیا خوب باشد.‌

رحیمی دعوت به همزیستی جامعه بشری را یکی از مهمترین اهداف سعدی برشمرد و ادامه داد: سعدی تنها یک شاعر یا نویسنده نیست بلکه یک مصلح بزرگ اجتماعی است که جان‌مایه یک فرهنگ غنی و روح یک ملت بزرگ را در لباسی فاخر در آئینه‌ی ادبیات فارسی، به جهانیان، اهدا کرده و نام خود را به نیکی بر صحیفه‌ی دل‌ها، جاوید و ماندگار کرده است.

استاندار فارس با اشاره به تبحر سعدی در سخن سرایی خاطرنشان کرد: این نگین بی بدیل درخشان آسمان ادب و فرهنگ در گلستان بی بدیلش آئینه دار واقعیات جامعه است است و آنچه «هست» را از دوربینِ نگاهِ بینندگان می‌گذراند. در بوستان بی نظیرش، جامِ جانِ مشتاقانِ اخلاق و معرفت را از پیمانه‌ی «خوبی ها و بایدها» پُر می‌کند.

وی ادامه داد: سعدی در مجالس و قصایدش، اندرز و تدبیر و امید را به کام جان می‌ریزد. در غزلیاتش، عشق و سرزندگی را با ترجمانی متفاوت، دل‌انگیز و بدیع، به تصویر می‌کشد و کامِ دلدادگان را شیرین و شیرین‌تر می‌کند و در یک کلام: «قیامت می‌کند سعدی بدین شیرین سخن گفتن».

رحیمی ضمن ابراز امیدواری نسبت به استمرار برگزاری یاد روز سعدی گفت: امیدوارم آثار سعدی شیرازی چون گذشته در میان مردمان و در زندگی عملی آنان، جاری و ساری گردد و در پرتو اندیشه‌های بلندِ آن ستاره روشنِ آسمانِ ادب و فرهنگ، شاهد دنیایی آرمانی و انسانی باشیم.

منبع: مهر
کد خبر 488309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.