آیین‌نامه اجرایی شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی روی میز دولت

وزارت تعاون با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور و امور خارجه، آیین‌نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی را به هیات دولت ارائه کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت، بر اساس تبصره (۸) الحاقی به ماده (۱۶۹ مکرر) قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم، وزیر راه و شهرسازی مکلف است ضمن تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات، امکان اظهار رایگان اطلاعات مربوط به املاک تحت تملک و محل اقامت یا بهره‌برداری اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله اشخاص موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه را در سامانه ملی املاک و اسکان کشور در تمام مناطق کشور فراهم کند.

بر این اساس، مالکان واحدهای مسکونی تمام مناطق کشور اعم از شهری و روستایی موظفند اطلاعات املاک تحت تملک خود را با تعیین نوع بهره‌برداری، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند. ثبت واحدهای مسکونی دارای جهات امنیتی، بر اساس دستورالعمل مصوب شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود.

همچنین سرپرستان خانوارهای تک‌نفره و بیشتر مکلف‌اند اقامتگاه اصلی خانوار را (یک واحد ملکی یا استیجاری یا رایگان) در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کنند. علاوه بر اقامتگاه اصلی، هر خانوار می‌تواند یکی از واحدهای تحت تملک خود را در شهری غیر از شهر محل اقامتگاه اصلی، به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت کند.

در صورتی که اقامتگاه اصلی خانوار، تحت تملک یکی از اعضای خانوار باشد، خانوار مذکور می‌تواند حداکثر یک واحد دیگر از واحدهای تحت تملک خود را در همان شهر محل اقامتگاه اصلی به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت کند. اقامتگاه‌های موضوع این بند، مشمول مالیات مندرج در ماده (۵۴ مکرر) این قانون نمی‌شوند.

بر همین راستا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است آئین‌نامه اجرایی مربوط به تعیین و شناسایی خانوار اعم از مشمولان و غیر مشمولان دریافت یارانه و اتباع خارجی را با همکاری وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه تدوین کند و به تصویب هیئت وزیران برساند.

همچنین وزارت تعاون مکلف است اطلاعات مربوط به خانوارهای کشور را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

به همین منظور وزارت تعاون، آئین‌نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی را که با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور و امور خارجه تهیه شده، جهت سیر مراحل تصویب به هیئت دولت ارائه کرده است.

این آئین‌نامه پیشنهادی، مراحل بررسی خود را در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت طی می‌کند.

کد خبر 488192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سدید IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    1 0
    چطوریه هنوز آئین نامه شناسایی خانوار را تدوین نکردند از اونطرف فراخوان ثبت اطلاعات سرپرست خانوار در سامانه املاک را میدهند