مدیریت جامع حوضه آبخیز؛ راه‌حل عبور کشور از خشکسالی

در پی پیش‌بینی خشکسالی شدید در کشور به علت کاهش بارش‌ها، رئیس اتحادیه انجمن‌های منابع طبیعی و محیط زیست کشور گفت: راه حل عبور از خشکسالی در مدیریت جامع حوضه آبخیز است که بارها به آن اشاره شده اما مجلس به آن توجه نمی‌کند.

به گزارش ایمنا، علی سلاجقه، اظهار کرد: برنامه مدیریت جامع حوضه آبخیز در قالب لایحه «مدیریت جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور» دیده شده و به کمیسیون‌های مختلف مجلس از جمله کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی پیشنهاد شده بود. این لایحه چند مرتبه در دستور کار کمیسیون منابع طبیعی قرار گرفت و تصویب شد اما در صحن علنی رد شد.

این استاد دانشگاه تهران ضمن اشاره به اینکه ایران کشوری است که در شرایط حدی قرار دارد که حد بالای آن سیلاب و حد پایین آن خشکسالی است، اظهار کرد: بارها به دولت، مجلس و دستگاه‌های اجرایی تاکید شده که برای نجات کشور لازم است به سمت مدیریت جامع حوضه آبخیز حرکت کنیم و برنامه «مدیریت جامع حوضه آبخیز» ذیل لایحه «مدیریت جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور» در مجلس به‌عنوان قانون تصویب شود.

وی ادامه داد: این شرایط حدی همیشه بر کشور ما حاکم بوده است و پیشینیان ما با این شرایط کنار آمدند. وقتی به پراکنش جمعیت در نقاط مختلف کشور توجه کنیم، می‌بینیم که در استان‌هایی مانند کرمان، یزد و سمنان مردم آب را به‌نحو مطلوب مدیریت می‌کنند چراکه مبتنی بر دانش بومی و روش‌های سنتی است اما اکنون جای این دانش بومی در مدیریت منابع آبی خالی است.

به گفته این استاد تمام دانشگاه تهران، دستگاه‌های اجرایی در مواقع وقوع سیلاب مسئولیت مدیریت و رخداد آن را نمی‌پذیرند اما زمان تصویب اعتبارات همه خود را مسئول مدیریت سیلاب اعلام می‌کنند، به‌ویژه وزارت نیرو که متأسفانه در این زمینه نیز موفق عمل نکرده است.

سلاجقه تصریح کرد: سیلاب حوضه آبخیز باید در منشأ مدیریت شود و استحصال آب باران یک روش سنتی و مبتنی بر دانش بومی در کشور است که مردم با این روش درگذشته به نحو مطلوبی خود را با شرایط خشکسالی و سیلابی سازگار کرده بودند.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست کشور، ادامه داد: اگر مدیریت جامع حوضه آبخیز به‌عنوان یک زیرساخت اساسی برای همه ارکان عمرانی جهت حفظ پایداری طبیعت در مجلس به‌عنوان قانون به تصویب برسد و دستگاه‌های اجرایی مکلف شوند در قالب مدیریت جامع حوضه آبخیز نقش خود را احیا کنند و به طبیعت احترام بگذارند، هم توسعه به نحو مطلوب انجام می‌شود و هم در شرایط حدی مانند خشکسالی و سیلاب - که نقش آبخیزداری مدیریت شرایط حدی است کشور می‌تواند پایدار باشد و مردم صدمه نبینند.

وی با بیان اینکه حداقل بارش‌ها در کشور را نیز می‌توان با روش‌های سنتی سازگار با شیوه‌های نوین مدیریت کرد، گفت: در شرایط پرآبی با عملیات آبخیزداری و عملیات پخش سیلاب می‌توان سفره‌های آب زیرزمینی را به‌راحتی تغذیه کرد تا این منابع آبی در شرایط خشکسالی نیز از حد مطلوبی آب برخوردار باشند و از شرایط خشکسالی عبور کنیم اما متأسفانه به این مسائل پرداخته نمی‌شود.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست کشور، اظهار کرد: مدیریت جامع حوضه آبخیز با در نظر گرفتن تمام عناصر موجود و در قالب آمایش سرزمین و در راستای توسعه مبتنی بر توان اکوسیستم کمک می‌کند تا به نحو مطلوب بتوان منابع آب را مدیریت کرد.

سلاجقه در پایان گفت: راه حل مدیریت و ذخیره آب در کشور که کاملاً منطبق بر طبیعت است بارها پیشنهاد داده شده اما گوش شنوایی وجود ندارد. اگر مجلس لایحه «مدیریت جامع حوضه آبخیز» را به‌عنوان قانون یک بار تصویب کند، تمام دستگاه‌های کشور مکلف می‌شوند به طبیعت احترام بگذارند و می‌توانند در قالب روش‌های علمی و اجرایی در شرایط خشکسالی و ترسالی آب را ذخیره و به نحو مطلوبی از آن بهره‌برداری کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 488176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.