سینما هشت؛ روایت‌هایی از سینمای آزاد اصفهان

نویسنده کتاب "سینما هشت" گفت: این کتاب که در آن با ۲۱ نفر مصاحبه کرده‌ام و در ۲۸۸ صفحه تنظیم شده است در روز ۷ اردیبهشت به مناسبت هفته اصفهان و تولد "زاون قوکاسیان" که سرپرست سینما آزاد و از تأثیرگذاران بر آن بوده است رونمایی می‌شود.

حامد قصری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تاریخ معاصر و جریان‌های فرهنگی اصفهان برای من بسیار مهم است. یکی از این جریان‌های فرهنگی، سینمای آزاد اصفهان است که در سال‌های ۵۱ و ۵۲ شکل گرفت و در سال‌های ۵۷ و ۵۸ تمام شد. سینما آزاد جریانی مبتنی بر سینمای تجربی بوده است که در تهران با اندیشه‌های "فریدون رهنما" و به مدیریت "بصیر نصیبی" پایه‌گذاری می‌شود دفتر مرکزی آن نیز زیر نظر تلویزیون ملی ایران بوده است.

وی افزود: سال ۵۲ دفتر سینماآزاد در کوچه هدایت اصفهان واقع در چهارباغ بالا تشکیل می‌شود و زاون قوکاسیان، "محمد حقیقت"، "مرتضی مسائلی"، "عطاءالله قهیری"، "احمد طالبی‌نژاد" و تعدادی دیگر، از اعضای اصلی آن بودند که به صورت تیمی و در کنار یکدیگر فیلم می‌ساختند.

نویسنده کتاب "سینما هشت" ادامه داد: این کتاب که در آن با ۲۱ نفر مصاحبه کرده‌ام و در ۲۸۸ صفحه تنظیم شده است از مجموعه کتاب‌هایی است که دفتر تخصصی سینما زیر نظر شهرداری چاپ کرده است. سینما هشت روز ۷ اردیبهشت به مناسبت هفته اصفهان و تولد زاون قوکاسیان که سرپرست سینماآزاد و از تأثیرگذاران بر آن بوده است رونمایی می‌شود.

قصری درباره اهمیت چنین پژوهش‌هایی، گفت: متأسفانه چند نفر از کسانی که در این کتاب با آنها مصاحبه شده است، درگذشته‌اند و اگر این مصاحبه‌ها انجام نمی‌شد نظرات و تجربیات آنها منتقل نمی‌شد. گردآوری تاریخ شفاهی و گفت و گوی مستقیم برای نسل‌های بعد بسیار مفید است. دانشجویان و پژوهشگرانی که می‌خواهند از مطالعه تاریخ شهر خود لذت ببرند به این منابع رجوع می‌کنند.

وی با بیان این که "در این کتاب شیوه علمی و تجربی را با هم پیاده کرده‌ایم"، تصریح کرد: مصاحبه‌های انجام شده در این کتاب بر مبنای تاریخ شفاهی است، اما به این مسائل که این شخصیت‌ها به کدام یک از سینماهای اصفهان می‌رفتند و اولین فیلمی که دیدند چه بوده است نیز پرداخته‌ایم. حتی ریشه‌یابی کرده‌ایم که این افراد در کدام مناطق اصفهان به دنیا آمده‌اند تا اگر کسی قصد داشت درباره آنها تحقیق کند، بداند که در کدام مناطق اصفهان بود اند.

نویسنده کتاب "سینما هشت" اضافه کرد: تعدادی از افرادی که در این کتاب با آنها مصاحبه شده است، دانشجویان شهرهای دیگر بوده‌اند که در دانشگاه اصفهان و دانشکده‌های دیگر اصفهان تحصیل می‌کردند و زمان فراغت خود را به تولید فیلم می‌پرداختند. از طرفی تعدادی از آنها بسیار مشهور هستند برای نمونه "موسی اکرمی" که یکی از کسانی است که در این کتاب با او مصاحبه شده است بلندترین فیلم سینماآزاد را در اصفهان ساخته است، بعد به شیراز رفته و سرپرست سینماآزاد آنجا می‌شود. اکرمی اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات است.

قصری ادامه داد: همچنین "احمد طالبی‌نژاد" که ادعا می‌کند فیلم‌های ضعیفی در سینماآزاد ساخته است از دیگر مصاحبه شوندگان این کتاب است. او بعدها یکی از منتقدان و کارگردانان خوب سینمای ایران شد. با "رضا مهیمن" که کار در سینمای آزاد را با فیلم داستانی آغاز کرد نیز به گفت و گو نشسته‌ایم. او در حال حاضر یکی از مستندسازان خوب ایران است. از طرفی برخی از مصاحبه شوندگان این کتاب در ایران نبودند. برای نمونه با "محمد حقیقت" و "رضا جانقربانی" که در دانشگاه هوستون درس سینما تدریس می‌کند به صورت تلفنی مصاحبه گرفتم.

وی درباره علت نامگذاری کتاب، گفت: به سینماآزاد، سینمای هشت نیز گفته می‌شود، چرا که با دوربین ۸ میلی متری فیلمبرداری می‌شد. با این دوربین راحت تر از دوربین‌های حرفه‌ای می‌توان کار کرد در واقع سینمای هشت نوعی سینمای آماتور بود که هر فردی که به تولید فیلم علاقه داشت، می‌توانست به آن وارد شود.

نویسنده کتاب "سینما هشت" اضافه کرد: این که نام این سینما را آزاد گذاشته‌اند به این دلیل است که افراد می‌توانستند آزادانه و بدون مجوز اداره فرهنگ آن زمان حرف خود را بزنند و دخالتی در آن صورت نمی‌گرفت. جشنواره‌های مختلفی نیز برای این سینما برگزار می‌شد که "جشنواره خرم آباد" که یکی از مراکز مهم سینمای آزاد در ایران بود، یک نمونه آن است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

"سینمای آزاد اصفهان به فاصله زمانی اندکی از سینمای آزاد و در سال ۱۳۵۱ در کوچه هدایت (واقع در خیابان چهارباغ بالا اصفهان) شکل گرفت و در سال ۵۷ با رخداد انقلاب به محاق رفت. اصفهانی که در دهه ۴۰ و ۵۰ در اوج دوران فرهنگی و هنری خود با وجود انجمن‌های ادبی و مرکز فرهنگی تلویزیون به سر می‌برد دور از انتظار نبود که چند جوان عاشق سینما دور هم جمع شوند و دفتر سینمای آزاد اصفهان را با همراهی و حمایت دفتر اصلی تهران راه اندازی کنند…"

کد خبر 488076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.