محله چهار درخت معرف تاریخ و فرهنگ بیرجند است

کوچه‌های تنگ و باریک محله چهار درخت معرف تاریخ و فرهنگ بیرجند است و بسیاری از بزرگان، روزگارهای دور در این محل چشم به جهان گشوده و قد کشیدند که اکنون فقط نامی از آنها باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابراهیم تقی زاده در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"محله چهار درخت بعد از گذشت قرن‌ها هنوز هم از سادگی و حس تعلق سرشار است و به عنوان یکی از ۱۹ محله تقسیم یافته دوران‌های گذشته قدمت آن حتی به قبل از عصر قاجار می‌رسد. در دوران قاجار، نقاط مختلف شهر بیرجند که هر یک ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود را داشتند به محله‌هایی تقسیم شدند و یکی از این محلات که به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز شهرت یافته است، محله چهار درخت بود.

چهار درخت از آن جهت به این نام شهرت گرفته که از قدیم در میدان محله، چهار درخت نارون وجود داشت و پایاب کوچکی نیز در وسط این میدانچه ساخته شده بود که آب قنات را تقسیم می‌کرد.

این محله قدیمی همواره مورد توجه گردشگران قرار دارد و به دلیل قرارگیری در مرکز شهر، دسترسی آن به بخش‌های دیگر به آسانی مقدور است.

وجود بناهای تاریخی قدیمی در این محله مانند مسجد، حمام و مدرسه شوکتیه نیز نشان از قدمت آن دارد و به خاطر معماری بکار رفته در محله چهار درخت نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

کوچه‌های تنگ و باریک این محله معرف تاریخ و فرهنگ بیرجند است و بسیاری از بزرگان، روزگارهای دور در این محل چشم به جهان گشوده و قد کشیدند که اکنون فقط نامی از آنها باقی مانده است.

این محله انگار بر بالای تپه‌ای قدیمی بنا شده که بعضی کوچه‌هایش شیب تندی دارد و به سختی می‌توان فهمید کدام کوچه به کجا راه دارد. بناهای این جا بیشتر شبیه عمارت است و می‌توان حدس زد افرادی صاحب منصب در آن ساکن بودند.

هنوز آب انبارهای قدیمی محله با دیوارهای کاهگلی و خشت‌هایی که هر کدام حکایتی بر زبان دارند پا برجا است و بوی نم و رطوبت آب با هر نسیم از پله‌های طولانی آب انبارها به مشام می‌رسد. "

کد خبر 487998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.