تشکیل سوپرلیگ اروپا خوب است یا بد؟

باشگاه های بزرگ فوتبال اروپا با امضای توافق نامه ای، خواستار تشکیل یک لیگ مجزا از یوفا و فیفا هستند که ضررهای ناشی از پاندمی کرونا را جبران می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته- یکشنبه ۲۹ فروردین بود که خبری عجیب رسانه‌های ورزشی دنیا را تحت تأثیر قرار داد. خبر اعلام شده حکایت از برگزاری سوپرلیگ اروپا میان تیم‌های بزرگ دنیا داشت.

خبرهای منتشر شده مشخص کرده که بحث ایجاد تورنومنت سوپرلیگ اروپا کاملاً جدی است. شب گذشته رسماً توسط فلورنتینو پرز رئیس باشگاه رئال مادرید اعلام شد که به زودی این رقابت‌ها تشکیل شده و استارت خواهد خورد. البته گفته می‌شود که تاریخ شروع "آگوست ۲۰۲۱" است و در تاریخ "۲۲ می" هم به پایان می‌رسد.

در سوپرلیگ، ۱۲ باشگاه معتبر اروپایی پای ثابت این رقابت هستند و حمایت خود را اعلام کردند و اکنون به عنوان هیئت مؤسس سوپرلیگ اروپا از این تریبون تحت عنوان ESL که مخفف سوپر لیگ اروپاست، بیانیه داده‌اند.

میلان، یووه، اینتر، رئال، بارسا، اتلتیکو، چلسی، آرسنال، لیورپول، منچسترسیتی، منچستریونایتد و تاتنهام در این لیگ حضور دارند. البته باشگاه‌هایی مانند دورتموند، بایرن مونیخ، لایپزیگ، لئون و پاری‌سن ژرمن هم با حضور در سوپر لیگ مخالفت کرده اند.

بلافاصله این اتفاق، بیانیه مشترک پرمیرلیگ، سری آ، لالیگا و یوفا خطاب به ۱۲ تیمی که قصد برگزاری سوپرلیگ دارند را در پی داشت: "در صورت پیگیری پروژه خود، از لیگ‌های داخلی اخراج می‌شوید."

اما سوپرلیگی ها هم بیانیه جالبی دادند. در این بیانیه آمده است: "دوازده باشگاه معتبر فوتبال اروپا امروز گرد هم آمده‌اند تا اعلام کنند که با ایجاد یک مسابقه در اواسط هفته به نام سوپرلیگ، که تحت کنترل باشگاه‌های بنیانگذار آن است، توافق کرده اند."

سوپرلیگ اروپا خوب است یا بد؟

رسانه‌های مختلف نسبت به این بیانیه واکنش نشان داده و آن را تحلیل کرده‌اند به طوری که اسکای گفته است که این رقابت‌ها به زودی استارت خواهد شد و یوفا و سایر منتقدان نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند و باشگاه‌های بزرگ و متمول اروپایی کار خود را خواهند کرد.

فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه رئال مادرید و آندره آنیلی، رئیس باشگاه یوونتوس، دو چهره اصلی در استارت پروژه سوپرلیگ اروپا هستند. پرز به عنوان رئیس سوپر لیگ شروع به فعالیت خواهد کرد و آنیلی هم نایب رئیس این رقابت‌ها خواهد بود. رئیس یوونتوس که رئیس اتحادیه باشگاه‌های اروپایی بود هم بلافاصله توسط یوفا از سمت خودش اخراج شد.

از لوگوی این رقابت‌ها هم رونمایی شده است. با این اتفاق، عملاً لیگ قهرمانان اروپا به سوی زوال و نابودی خواهد رفت و سوپر لیگ جایگزین آن می‌شود. یک خبر هم در خصوص حق پخش این رقابت‌ها است که گفته می‌شود شبکه DAZN آلمان اولین پیشنهاد برای خرید حق پخش سوپرلیگ اروپا ارائه کرده که ارزش آن ۳.۵ میلیارد یورو است.

از طرفی گفته می‌شود در این دعوا که خیلی بالا گرفته، یوفا می‌خواهد دادخواستی آماده کند که طی آن، باشگاه‌های حاضر در سوپرلیگ با جریمه سنگین ۶۰ میلیارد یورویی رو به رو شوند. کاربران توییتری هم با توییت کردن هشتگ #NoToEuropeanSuperLeague در حال ابراز انزجار از این تورنومنت هستند.

هر باشگاهی که به سوپرلیگ اروپا بپیوندد، ۴۲۵ میلیون یورو در همان لحظه دریافت می‌کند. در مجموع پول تقسیم شده ۳.۵ میلیارد یورو خواهد بود. این در حالی است که در مسابقات زیر نظر یوفا، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا تنها ۱۹ میلیون یورو کاسب می‌شود. قطعاً حضور ستاره‌ها و تیم‌های بزرگ در سوپر لیگ به ضرر یوفا و فیفا خواهد بود.

سوپرلیگ اروپا خوب است یا بد؟

فرمت این رقابت‌ها به این صورت خواهد بود که بازی‌ها وسط هفته برگزار می‌شوند، در ۲ گروه، هر گروه ۱۰ تیم، ۴ تیم برتر به مرحله حذفی راه پیدا می‌کنند و فینال این رقابت‌ها، آخر هفته برگزار خواهد شد.

خبرهای جالب دیگری هم در این میان به گوش می‌رسد، اینکه هر باشگاهی در سوپرلیگ شرکت کند، از تمام مسابقات تحت پوشش فیفا و یوفا کنار گذاشته می‌شود، همچنین از لیگ‌های داخلی هم اخراج می‌شوند، اما این همه ماجرا نیست، فیفا هشدار داده که بازیکنان تیم‌های ملی هم اجازه حضور در جام جهانی و جام ملت‌ها را ندارند.

️باشگاه های سوپرلیگ اروپا معتقدند تهدیدهای فیفا مبنی بر اخراج آنها از لیگ‌های داخلی و اخراج بازیکنان از جام جهانی "مزخرف" است زیرا فیفا نمی‌تواند این مسابقات را بدون بهترین بازیکنان جهان برگزار کند. اکثر خبرنگارها هم نوشته اند: "آیا می‌توانید جام جهانی را بدون مسی تصور کنید؟ آیا اسپانسرهایی مانند آدیداس اجازه آن را می‌دهند؟ آیا می‌توانید لیگ برتر انگلیس را بدون یونایتد و لیورپول یا لالیگا را بدون سه تیم بزرگ تصور کنید؟ نه، اینطور نیست، غیر ممکن است." "طرفین مجبور به مذاکره می‌شوند؛ آیا آن‌ها رئال، بارسلونا و اتلتیکو را اخراج می‌کنند؟ غیرممکن است."

اما پرز که ظاهراً همه‌ی جوانب را سنجیده، مطمئن است که خطری باشگاه‌ها و بازیکنان را تهدید نمی‌کند. پرز گفت: "اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، ما نگران نیستیم، چرا که ما هم جام جهانی خودمان را درست می‌کنیم."

به عنوان آخرین خبری که تا این لحظه منتشر شده گفته می‌شود با حذف چلسی، رئال و منچستر سیتی از نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا این فصل، پاری سن ژرمن قهرمان این رقابت‌ها اعلام می‌شود. نکته‌ی دیگر اینکه گفته می‌شود احتمالاً تا زمان تعیین و تکلیف، لیگ‌های داخلی اروپایی به حالت تعلیق درخواهند آمد. ضمن اینکه سران لیگ‌ها اعلام کرده اند برای فصل آینده، به جای سه تیم، شش تیم به لیگ‌های اصلی صعود می‌کنند.

سوپرلیگ اروپا خوب است یا بد؟

سران یوفا امروز با مدیران لیگ‌های اروپایی جلسه دارند و همه چیز به زودی مشخص می‌شود. گفته می‌شود طرح اصلی سوپر لیگ را آلمانی‌ها داده اند و اکثر اسپانسرها هم آلمانی هستند اما با این حال تیم‌های این کشور تا این لحظه واکنشی به دعوت نامه سوپر لیگ نشان نداده اند ولی به زودی همراه با فرانسوی‌ها به این لیگ اضافه می‌شوند.

هرچه که هست، بعضی معتقد هستند که سوپرلیگ ایده خوبی است، بعضی‌ها می‌گویند بد است. خوب از این نظر که پول هنگفتی به باشگاه‌ها می‌رسد و بخاطر ضرر ناشی از پاندمی کرونا، خسارت‌ها را جبران می‌کند، اما بد از این نظر که باشگاه‌های کوچک و بسیاری از استعدادها نابود می‌شوند و فوتبال جذابیتش را از دست می‌دهد. سوپرلیگ فقط دو- سه سال اولش جذاب خواهد بود و بعدش تکراری می‌شود.

کد خبر 487952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.