به‌روزرسانی سامانه SDI مشهد با افزودن لایه رفت‌وروب معابر شهری

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد از تکمیل و به‌روزرسانی سامانه زیرساخت داده‌های مکانی مشهد با افزودن اطلاعات مربوط به بیش از هفت هزار هکتار معابر شهری در لایه رفت و روب نقشه SDI مشهد خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدجواد رجائیان اظهار کرد: در اختیار داشتن داده‌های دقیق و طبقه بندی شده در خصوص ویژگی‌های مکانی شهر، نقشی کلیدی در راستای هوشمند سازی و بهینه‌سازی فرآیندها در مدیریت شهری ایفا می‌کند. با توجه به اهتمام ویژه‌ای که جهت حفظ پاکیزگی معابر در حوزه خدمات شهری وجود دارد، در اختیار داشتن اطلاعات به‌روز، کامل و قابل تحلیل در این خصوص، مدیریت و برنامه‌ریزی امور در این زمینه را تسهیل کرده و نیز پیگیری و انجام فرایندهای مربوط به صورت وضعیت مالی پیمانکاران این حوزه را با دقت و سرعت بالاتری میسر می‌کند.

وی افزود: در این راستا داده‌های مربوط به همه مساحت معابر سطح شهر مشهد شامل بیش از هفت هزار هکتار معبر از جمله سواره‌رو و پیاده‌رو که به هر دو روش مکانیزه و سنتی رفت‌وروب می‌شود، استخراج شده و در سامانه زیرساخت داده‌های مکانی شهر با عنوان SDI قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد با اشاره به تحولات صورت‌گرفته در این زمینه، تصریح کرد: مبنای کار در این حوزه پیش از این، برآوردهای میدانی ناظران و یا نقشه‌های مربوط به دوره‌های زمانی قبل بوده است که با توجه به تغییرات صورت گرفته در خیابان‌ها در سال‌های اخیر، نیاز به بازنگری و به‌روزرسانی داده‌های مربوط به آنها احساس می‌شد.

وی ادامه داد: پس از نقشه‌برداری و تعیین مساحت دقیق معابر شهری، داده‌های مربوط به بخش‌های مختلف معابر شهر از جمله پیاده‌رو، سواره‌رو، باغچه‌های کنار خیابان، جوی‌ها و جداول، مسیرهای دوچرخه، آیلندها و… به تفکیک بر اساس مناطق و خیابان‌های مختلف جمع‌آوری شده و به عنوان یک لایه مستقل بر روی نقشه SDI مشهد قرار گرفته است.

رجائیان با تأکید بر افزایش کارایی و امکان پایش دقیق‌تر امور با استفاده از این داده‌ها، افزود: با استفاده از لایه رفت و روب در نقشه SDI مشهد، می‌توان بر محدوده معابر و مساحت رفت‌وروب شده در هر روز نظارت دقیق‌تری داشت که یکی از تأثیرات بسزای آن، کاهش هزینه‌ها خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری، طبقه‌بندی و ارائه داده‌های قابل تحلیل پیرامون زیرساخت‌های شهری، نه‌تنها فرایند امور در مدیریت شهری را تسهیل می‌کند، بلکه به عنوان یک رویکرد، مورد توجه شهرهای هوشمند در جوامع پیشرو قرار دارد؛ چراکه ارائه اطلاعات اولیه لازم در این خصوص، فرصت را برای ارائه راهکارهای خلاقانه و راه حل‌های هوشمندانه برای مسائل شهری توسط استارت آپ‌ها و متخصصان هموار می‌سازد.

کد خبر 487874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.