اتمام مرحله نخست سمپاشی درختان شهر تا پایان فروردین ۱۴۰۰

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: عملیات سمپاشی شبانه درختان در شهر اصفهان در دو مرحله انجام می‌شود که مرحله نخست آن با استفاده از دستگاه‌های سمپاش «توربولاینر» تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در مرحله نخست سمپاشی درختان قسمت‌های تنه و شاخه‌های اصلی، تاج درختانی همچون نارون بر علیه آفاتی مثل برگ‌خوار، شته، شپشک خونی، سوسک چوب‌خوار شاخک بلند و پروانه زنبور مانند انجام می‌شود.

وی با بیان این که آفات درختان دیگر مانند اقاقیا، بید و کاج که از نوع شته است، به وسیله مخلوطی از سموم تماسی و سیستمیک نسل جدید کم خطر کنترل می‌شود، افزود: در سال‌های اخیر سموم استفاده شده کم خطر و بسیاری از آنها بر پایه گیاهی است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر این که مرحله نخست عملیات سمپاشی شبانه درختان از تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال‌جاری آغاز شده و تا پایان همین ماه نیز به اتمام می‌رسد، تصریح کرد: سمپاشی به وسیله دستگاه‌های سمپاش «توربولاینر» انجام می‌شود؛ این دستگاه ضمن سرعت بالای انجام عملیات، در میزان سم مصرفی صرفه‌جویی کرده و کیفیت سمپاشی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد به طوری که سمپاشی در تمام بخش‌های تاج درخت صورت می‌گیرد.

مرتضایی نژاد با بیان این که در مرحله نخست سمپاشی حذف تنه جوش و پاجوش درختان (به عنوان محل استقرار و تکثیر آفات) انجام می‌شود، گفت: در حین انجام عملیات سمپاشی، یک نفر از کارشناسان فضای سبز با تخصص گیاه پزشکی به صورت تمام وقت در تمام مناطق حضور دارد. تمام عوامل سمپاشی مکلف هستند از تجهیزات کامل ازجمله ماسک، دستکش، عینک، لباس مخصوص سمپاشی استفاده کنند.

وی با بیان این که برای سمپاشی درختان، خیابان‌ها و مکان‌های مورد نظر از قبل شناسایی و به وسیله نصب پلاکارد به شهروندان آن محل‌ها در خصوص زمان سمپاشی اطلاع رسانی می‌شود، از شهروندان درخواست کرد: با توجه به نصب پلاکاردهای اطلاع رسانی در خصوص زمان انجام سمپاشی درختان در معابر مختلف، به زمان‌های اعلام شده توجه کنند.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سمپاشی درختان بعد از ساعت ۱۱ شب انجام می‌شود تا از میزان تردد شهروندان در شهر کاسته شود؛ البته در زمان انجام عملیات سمپاشی پیمانکار در مناطق موظف به استفاده از خودروی راهنما به فاصله ۳۰۰ متری تانکر حامل دستگاه توربولاینر است تا به عابران پیاده، مغازه‌ها و به رانندگان خودروهای پارک شده در حاشیه معابر اطلاع رسانی لازم را انجام دهد.

وی با بیان این که آموزش‌های لازم برای انجام صحیح و بدون نقص سمپاشی درختان به کارگران و اپراتور دستگاه توربولاینر داده شده است، گفت: مناطق پانزده گانه شهرداری ملزم به ارائه گزارش تصویری از انجام سمپاشی درختان به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شده‌اند.

مرتضایی‌نژاد از شهروندان درخواست کرد: تا در دوره سمپاشی درختان، با این سازمان همکاری لازم را داشته باشند و حتی‌الامکان سعی کنند از قرار دادن خودرو در مسیر سمپاشی خودداری کرده و از قرار دادن مواد غذایی در بالکن‌ها بپرهیزند و درب‌ها و پنجره‌های مشرف به مسیر سمپاشی را ببندند.

وی با بیان این که سمپاشی مرحله دوم مربوط به قسمتی از تاج درختانی مثل نارون، چنار، زبان گنجشک، بید و اقاقیا و انواع گونه‌های همیشه سبز مثل درخت سرو است که در آن آفات کنه تارعنکبوتی وجود دارد، ادامه داد: سموم مرحله دوم به نسبت شرایط آب و هوایی و شدت طغیان سموم پیش بینی شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار کرد: خریداری سموم به صورت متمرکز برای تمام مناطق توسط شهرداری و سازمان پارک‌ها انجام شده و در صورت طغیان آفات، کنترل مرحله دوم نیز انجام خواهد شد.

کد خبر 487863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.