۲۷۰ روستای استان اصفهان با تانکر آبرسانی می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در بررسی وضعیت ۱۰ سال گذشته مشخص شد ۸۰ درصد مناطق استان با کم آبی مواجه است و بیش از ۲۷۰ روستای استان اصفهان با تانکر آبرسانی می‌شود.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: میانگین بارش استان از ابتدای مهرماه تاکنون تقریباً ۱۱۶ میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت ۳۰ درصد و در بالادست هم ۳۵ درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته است.

وی افزود: شرایط کم بارشی، بالا بودن میانگین دما نسبت به مقادیر نرمال، افزایش میزان تبخیر سطحی، کاهش بارش برف نسبت به میانگین بلندمدت و کاهش رطوبت خاک، سبب تشدید شرایط کم آبی در سال زراعی جدید شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در ۴۰ روز گذشته بارشی نداشتیم و فروردین ماه هم در حالی به پایان می‌رسد که پدیده‌های جوی فاقد رطوبت بود و انرژی را به صورت باد تخلیه می‌کرد؛ به این ترتیب بیشتر تندباد داشتیم که این تندبادها هم خساراتی را به کشاورزان و گلخانه‌ها وارد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی وضعیت ۱۰ سال گذشته مشخص شد که ۸۰ درصد مناطق استان با کم آبی مواجه است و بیش از ۲۷۰ روستای استان اصفهان با تانکر آبرسانی می‌شود و در بهار امسال هم هوای استان ۲ درجه نسبت به سال‌های قبل گرم‌تر بوده است.

بسیاری از زمین‌های زراعی کشت نشده است

شیشه فروش تصریح کرد: در فصل‌های پاییز و زمستان ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ به سبب شکل‌گیری الگوهای نامناسب جوی، افزایش ارتفاع در لایه میانی جو نسبت به حالت نرمال و عدم تغذیه رطوبت کافی به سامانه‌های جوی، شاهد کاهش چشمگیر سامانه‌های جوی بر استان بودیم؛ تحلیل‌های هواشناسی نشان می‌دهد که طی اردیبهشت ماه با توجه به کاهش ارتفاع در لایه میانی جوی شرایط برای گذر امواج ناپایدار مهیا می‌شود و باید انتظار افزایش ناپایداری‌های جوی به صورت بارش‌های رگباری را داشته باشیم.

وی ادامه داد: با وجود چنین شرایطی همچنان رودخانه زاینده‌رود تا تالاب گاوخونی و چاه‌های اطراف آن خشک و بسیاری از زمین‌های زراعی هم کشت نشده است. انتظار داریم وزارت نیرو در راستای اجرای طرح‌های تأمین آب استان اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان تصریح کرد: عواملی همچون فرونشست زمین و تشدید گردوغبار از عوارض خشکسالی است این در حالی است که از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۰ تاکنون، ۱۲ روز ناسالم در استان داشتیم که به دلیل خیزش گردوغبار در پی فعالیت کانون‌های داخلی بوده است.

کد خبر 487852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.