آسم بر اثر چه عواملی می‌تواند ایجاد شود؟

فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: آسم می‌تواند به دلیل فاکتورهای وراثتی یا عوامل محرکی نظیر آلرژن‌ها و عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی ایجاد شود.

اسدالله اسدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین عوامل تشدید کننده آسم به خصوص در کودکان، ویروس‌ها هستند. اگرچه بعضی ویروس‌ها در ابتلا به بیماری آسم نقش دارند، اما هر سرماخوردگی باعث ایجاد آسم نمی‌شود.

وی افزود: در زمان کودکی ممکن است یک بیماری ویروسی باعث ایجاد آسم شود، اما بیشتر محققان این بیماری ویروسی را به عنوان عامل تشدید کننده می‌شناسند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه خاطرنشان کرد: آسم می‌تواند به دلیل عوامل محرک نظیر آلرژن‌ها و دیگر عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی ایجاد شود. این ویروس‌ها در برخی افراد حالت تشدید کننده دارد و به طور متوسط ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از ابتلا به بیماری‌های ویروسی، فرد دچار حمله آسم می‌شود.

اسدیان با بیان این که عفونت‌های ویروسی مثل آلرژن‌ها عمل می‌کنند، تاکید کرد: در این حالت ممکن است التهابی در مجاری هوایی ایجاد شود و آسم را تشدید کند، اما این بدان معنی نیست که هرکس دچار سرماخوردگی شود و حتی به خوبی بیماری خود را کنترل نکند مبتلا به آسم می‌شود.

وی با بیان این که ابتلای آسم فاکتورهای بسیار مهمی از جمله وراثت دارد، تصریح کرد: دسته‌ای از آسم‌ها آلرژیک و دسته‌ای دیگر وراثتی هستند که به آنها آتوپی گفته می‌شود؛ بر طبق نتایج تحقیقات، چنانچه پدر یا مادر مبتلا به آسم باشند، احتمال ابتلای فرزندان آنها به این بیماری ۲۵ درصد است و برخی دیگر از مطالعات نیز نشان داده است که عامل وراثت آسم از مادر پدری یا مادر مادری می‌تواند منتقل شود.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه اضافه کرد: عامل آسم آلرژیک، مواد و محرک‌هایی است که آسم را تشدید می‌کند؛ ویروس‌ها، دود سیگار و آلودگی هوا از جمله محرک‌ها است که می‌تواند موجب تشدید بیماری شود.

اسدیان افزود: دود سیگار آلرژن نیست بلکه یک ماده تحریکی است که می‌تواند آسم را تشدید کند به علاوه دود گازوئیل، آلودگی هوا یا حتی سرما نیز با این که آلرژن نیست اما جزو محرک‌هایی به شمار می‌رود که آسم را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به این که آسم اشکال مختلفی دارد، ادامه داد: در بیماری‌های ویروسی که از انواع مختلف آسم است شخص بعد از ابتلا به عفونت‌های وایرال دچار حمله آسم می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه تاکید کرد: بسیاری از متخصصان اطفال معتقد هستند که معمولاً تا قبل از سه سالگی، برخی اوقات کودکان بعد از ابتلا به عفونت‌های ویروسی دچار حالتی به نام برونشولیت می‌شوند که شبیه آسم است.

اسدیان افزود: بعد از شش ماهگی، چنانچه کودکی مرتباً به بیماری ویروسی مبتلا شده یا دچار سرماخوردگی و علائم زکام نظیر خس‌خس، تنگی نفس یا علائم آسم شود، می‌توان گفت وی به آسم آتوپی مبتلا شده است.

کد خبر 487648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.