۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷
گیاه والک چه خواصی دارد؟

یک مشاوره طب سنتی در خصوص خواص بی‌شمار گیاه "والک" که به آن سیر وحشی نیز می‌گویند توضیح داد.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص خواص گیاه "والک"، اظهار کرد: سبزی والک، معجزه فصل بهار است و یک غذای کامل و نشاط‌آور محسوب می‌شود. زمانی که گل این گیاه در فصل بهار شکوفا می‌شود، برگ‌ها خشک شده و از بین می‌روند. گل‌های این گیاه به رنگ سفید مایل به سبز، زرد مایل به قرمز، قهوه‌ای، ارغوانی تا بنفش دیده می‌شود و در این زمان بهتر است از گل این گیاه هم مانند برگ‌های آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: گل‌های خوشه‌ای گرد این گیاه بسیار معطرتر از برگ‌ها بوده و برای طعم بخشیدن به غذا، به خصوص انواع سالاد فوق‌العاده است و از آن می‌توان در طبخ سوپ نیز استفاده کرد همچنین اغلب گیاهانی که از خانواده پیاز هستند، بادوام و تزئینی بوده و به جذب نور خورشید تمایل زیادی دارند. محل کاشت گیاه والک نیازمند مخلوط خاک رس و شن و رطوبت بسیار است و معمولاً رشد طولی آن از ۱۲ تا ۱۵۰ سانتی متر متغیر است.

وی با اشاره به خواص ضد قارچ و ضد باکتری والک، خاطرنشان کرد: به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، این گیاه با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند، این ماده خوراکی سودمند، "سلول‌های بیگانه خوار درشت" را در بدن فعال می‌کند، از سنتز کلسترول ال دی ال (کلسترول بد) جلوگیری کرده و بدن را در مقابل پلاک‌ها و لخته‌های خونی حفظ می‌کند. والک در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز مؤثر است.

پیشگیری از سکته قلبی

این مشاور طب سنتی با بیان این که "آدنوسین" موجود در والک مانند کافئین، ماده‌ای است که در بدن باعث آرام‌سازی درد عضلات می‌شود و با سموم مقابله می‌کند، افزود: این عنصر، قطر عروق را افزایش داده و از تجمع پلاکت‌های خون و تشکیل لخته خون جلوگیری می‌کند. سولفور موجود در والک نیز باعث تنظیم کلسترول خون شده و از تجمع گلبول‌های قرمز جلوگیری می‌کند همین امر باعث می‌شود تا فرد به گرفتگی عروق، سکته قلبی و مغزی مبتلا نشود.

وی با توضیح این که در گیاه والک ترکیبی از سولفور و پروتئین وجود دارد، تصریح کرد: در سیر، سولفور به تنهایی موجود است همین امر باعث می‌شود تا سیر از بوی بیشتری نسبت به والک برخوردار باشد. این گیاه نسبت به سیر از مواد معدنی بیشتری برخوردار است. این سبزی مغذی سرشار از منیزیم بوده و در هر کیلوگرم از برگ آن حدود یک هزار و ۷۰۰ میلی گرم منیزیم وجود دارد. این ماده معدنی، عنصری ضد اضطراب بوده و عروق بدن به ویژه قلب را محافظت می‌کند. علائم کمبود منیزیم در بدن شامل گرفتگی عضلات پا، روده و نیز بی‌قراری است.

تأثیر والک بر پوکی استخوان

یوسفیان با اشاره به این که منگنز موجود در والک حدود ۱۷ برابر سیر است، گفت: این عنصر باعث تبدیل کلسیم به استخوان می‌شود. نتایج تحقیقات انجام شده حاکی است که منگنز موجود در بدن افراد مبتلا به پوکی استخوان، حدود ۲۹ درصد کمتر از افراد سالم است و این عنصر، عامل کلیدی برای متابولیسم چربی و کربوهیدرات تلقی می‌شود. میزان منگنز موجود در بدن افراد مبتلا به دیابت نیز کم‌تر از دیگران است و مصرف گیاه والک می‌تواند برای درمان بیماران مبتلا به دیابت و پوکی استخوان مؤثر باشد.

درمان سوء هاضمه و دردهای معده با گیاه والک

وی با اشاره به این که عصاره والک برای کاهش وزن سودمند است، اظهار کرد: حتی می‌توان این عصاره را به میزان زیاد روی مفاصل و بعضی نواحی که دچار آرتروز است، قرار داد. در طب سنتی اسکاتلند، از این گیاه برای دفع سنگ کلیه و مثانه نیز استفاده می‌شود، پیاز والک نیز بسیار سودمند است و از آن می‌توان برای درمان و رفع درد معده، اسهال، نفخ معده، بی‌اشتهایی، آسم و برونشیت استفاده کرد.

این مشاور طب سنتی تصریح کرد: برگ‌های پهن این گیاه نسبت به سیر از طعم ملایم‌تری برخوردار است و می‌توان آن‌ها را خرد کرده، با چاشنی‌های دیگر ترکیب و به عنوان سس در سالاد یا برای تهیه ترشی و کوکو استفاده کرد. حتی غلاف دانه این گیاه هم قابل مصرف است، اما به یاد داشته باشید که با رشد گیاه، این قسمت بسیار تندتر می‌شود.

وی افزود: پیاز و ریشه والک، همان قسمتی است که از مغازه خریداری می‌شود و با وجود این که والک را به عنوان "سیر وحشی" می‌شناسند، شکل ظاهری آن شبیه پیازهای وحشی فصل بهار است. خرد شده ریشه این گیاه نیز قابل استفاده در انواع سالاد است و می‌توان آن را به صورت خام و پخته مصرف کرد.

کد خبر 487599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.