چگونه با خواب‌آلودگی بهاری مقابله کنیم؟

افراد برای مقابله با خواب آلودگی بهاری باید ورزش کنند و از رژیم غذایی سالم پیروی کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از مشکلاتی که با شروع فصل بهار برای برخی افراد ایجاد می‌شود، کسالت و خواب آلودگی است. این کسالت و خواب آلودگی گاهی اوقات به قدری شدید است که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به طوری که حتی حضور در طبیعت و پیاده روی کردن نیز برای آنها خستگی مفرط ایجاد می‌کند.

علت خواب آلودگی فصل بهار چیست؟

بدن افراد سوخت و ساز و ترشح بعضی از هورمون‌ها را متناسب با محرک‌های خارجی مانند نور و دما تغییر می‌دهد. خواب آلودگی بهاری، نوعی عکس العمل بدن انسان نسبت به تغییراتی است که در طبیعت رخ می‌دهد. افزایش طول مدت روز و روشنایی در فصل بهار، باعث خواب آلودگی و کاهش تمرکز بسیاری از افراد می‌شود. محققان معتقد هستند در فصل بهار ساعت بیولوژیکی بدن افراد که با ساعت‌های طولانی شب تنظیم شده است، نمی‌تواند با طولانی شدن روز هماهنگ شود و انرژی آن به سرعت تحلیل می‌رود بنابراین افراد به اختلالات خواب از جمله پرخوابی مبتلا می‌شوند.

چگونه با خواب آلودگی بهاری مقابله کنیم؟

خواب آلودگی فصل بهار چه علائمی دارد؟

علائم خستگی، کسالت و خواب آلودگی فصل بهار می‌تواند در افراد به اشکال گوناگون ظاهر شود. رایج‌ترین علائم آن شامل سرگیجه و سردرد، افسردگی‌های کوتاه مدت، افزایش تحریک‌پذیری، کاهش اشتها، ضعیف شدن حافظه، کاهش انرژی، کاهش کارآیی فرد، افزایش استرس، اضطراب و بیقراری می‌شود.

چه افرادی بیشتر در معرض خواب آلودگی فصل بهار قرار دارند؟

تغییرات فصلی، بیشترین تأثیر را بر سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی و مغزی و افرادی با تحرک بدنی کم و کار فکری زیاد می‌گذارد. به گفته محققان، اغلب افرادی که قوای بدنی ضعیفی دارند، از فشار خون ناپایدار رنج می‌برند همچنین کسانی که فعالیت بدنی بسیار کمی دارند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به کسالت و خواب آلودگی فصل بهار قرار دارند. علاوه بر این افرادی که از رژیم غذایی سالم پیروی نمی‌کنند یا به هوای تازه دسترسی ندارند بیشتر از دیگران کسالت و خواب آلودگی بهاری را تجربه می‌کنند.

چگونه با خواب آلودگی بهاری مقابله کنیم؟

تأثیر رژیم غذایی بر خواب آلودگی فصل بهار چیست؟

پس از خوردن غذا، دستگاه گوارش خون زیادی به خود جذب می‌کند در نتیجه خون‌رسانی به مغز کم می‌شود و این مسئله باعث بروز خواب آلودگی می‌شود بنابراین افراد باید برای جلوگیری از بروز خواب آلودگی از مصرف غذاهای سنگین در طول روز دوری کنند. توصیه شده است افراد از مصرف مواد غذایی گوشتی، گوشت‌های فرآوری شده و کنسروها پرهیز کنند، مصرف گوشت قرمز در فصل بهار، احساس خواب آلودگی را در طول روز افزایش می‌دهد. نوشیدن مایعات به ویژه آب، به دفع سموم بدن کمک می‌کند و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد به همین دلیل نوشیدن آب، مؤثرترین و ساده‌ترین روش برای پیشگیری از بروز کسالت و خواب آلودگی در فصل بهار است.

علاوه بر این رژیم غذایی افراد باید کامل و سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها باشد، به طوری که حداقل یک سوم از برنامه غذایی آنها شامل سبزیجات تازه و میوه‌های حاوی ویتامین C باشد. مصرف غذاهای سرشار از مواد مغذی مانند لوبیا، آجیل، دانه‌ها، ماهی، اسفناج، مارچوبه و غلات، مانع بروز خواب آلودگی و کسالت در فصل بهار می‌شود. حذف کردن وعده صبحانه و در نتیجه کاهش قند خون و فشار خون در ابتدای روز، باعث می‌شود فرد در طول روز احساس خواب آلودگی کند. بنابراین توصیه شده است افراد روز خود را با یک صبحانه کامل و سالم آغاز کنند.

چگونه با خواب آلودگی بهاری مقابله کنیم؟

راه‌های مقابله با خواب آلودگی فصل بهار چیست؟

فعالیت بدنی مناسب و کافی در فصل بهار، می‌تواند مانع بروز کسالت و خواب آلودگی شود بنابراین افراد باید در این فصل ورزش و پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود قرار دهند علاوه بر این توصیه شده است افراد از افکار منفی دوری کنند، خواب شبانه کافی داشته باشند، در طول روز ۱۵ تا ۳۰ دقیقه چرت بزنند، وزن خود را کاهش دهند، قبل از خواب شب از مصرف غذای سنگین و چرب دوری کنند، فشار خون خود را کنترل کنند، در صورت امکان بعد از ورزش یا صبحانه دوش آب سرد بگیرند. دوش آب سرد باعث می‌شود رگ‌های خونی تقویت شود و گردش خون نیز بهبود یابد علاوه بر این افراد باید هر شب سر ساعت معینی به تختخواب بروند و از کتاب خواندن، استفاده از تلفن همراه و تماشای تلویزیون در تخت خواب خودداری کنند. در صورتی که خواب آلودگی فرد با رعایت نکات ذکر شده بهبود پیدا نکرد، باید به پزشک مراجعه کند، زیرا ممکن است این خستگی ناشی از مشکلات تنفسی، نرسیدن اکسیژن کافی به بدن، اختلالات هورمونی یا کمبود آهن باشد.

کد خبر 487584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.