آمار متفاوت مهاجرت پرستاران از ایران؛ ۱۰۰ تا ۵۰۰ نفر در ماه

در ۱۴ ماهی که از شیوع بیماری کووید۱۹ در ایران می‌گذرد هشتاد هزار پرستار مبتلا شده و دست‌کم ۱۱۰ نفرشان جان باخته‌اند. در این مدت تعداد زیادی از پرستاران مهاجرت کرده‌اند که تعداد آنها در ماه تا ۵۰۰ نفر هم برآورد می‌شود.

به گزارش ایمنا، آرمین زارعیان، رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران حدود یک هفته پیش گفته بود از آغاز پاندمی کرونا هر ماه حدود ۵۰۰ پرستار از ایران به کشورهایی مانند کانادا، سوئد و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مهاجرت کرده‌اند.

اختلاف این دو آمار که هر دو از سوی مقام‌های ارشد امور پرستاری بیان شده بسیار زیاد است و علت آن مشخص نیست. در روایت عزیزی تعداد پرستارانی که سال گذشته از ایران مهاجرت کرده‌اند حداکثر هزار و ۴۴۰ نفر بوده اما زارعیان این رقم را تا شش هزار نفر عنوان می‌کند. با وجود این اختلاف، اظهارات هر دو مقام درباره علت مهاجرت پرستاران از ایران بسیار به هم شباهت دارد.

زارعیان می‌گوید پرستاران مهاجر اغلب از شرکت‌های خصوصی هستند و "به دلیل عدم برخورداری از حق و حقوق کافی و منطقی در ازای کاری که انجام می‌دهند" مهاجرت می‌کنند.

زنگ خطر مهاجرت پرستاران

دبیر شورای عالی نظام پرستاری می‌گوید در کنار وضع بد معیشتی و اقتصادی ایران، نیاز به پرستار در کشورهای اروپایی با توجه به بالا بودن تعداد سالمندان علت دیگری است که انگیزه مهاجرت را افزایش می‌دهد.

وی مهاجرت پرستاران را "یک زنگ خطر" خوانده و گفته است: «در کشور ما نظام پرداخت بسیار معیوب است و این باعث می‌شود تا وقتی تبعیض‌ها، بی‌عدالتی‌ها و رفتارهای ناشایست در حوزه‌ی نظام سلامت اتفاق بیفتد، افراد انگیزه خود برای خدمت رسانی و ماندن را کامل از دست بدهند.»

در ماه‌های گذشته، به خصوص در دوره اوج شیوع کرونا بسیاری از پرستاران و دیگر اعضای کار درمان، به جز کار طاقت‌فرسا مجبور بوده‌اند ساعت‌ها اضافه کاری کنند.

حدود یک ماه و نیم پیش و در اوج شیوع کرونا در خوزستان تصویری از بیمارستان رازی اهواز در فضای مجازی منتشر شده که می‌تواند بیانگر خستگی مفرط و فشار کاری پرستاران باشد.

کمبود تجهیزات لازم برای پیشگیری از ابتلای کادر درمان به بیماری کووید ۱۹ نیز که در ماه‌های نخست پاندمی بیشتر به چشم می‌خورد، پرستاران را به شدت در معرض ابتلاء به ویروس کرونا قرار داده است.

۸۰ هزار پرستار مبتلا به کرونا

رئیس کل سازمان نظام پرستاری به تازگی گفته است در ۱۴ ماه گذشته حدود ۸۰ هزار پرستار به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و هشت هزار نفر هم به دلایل مختلفی "اعم از بستری، قرنطینه و مسائل مربوط به آن از خدمت منفک شده‌اند".

محمد میرزابیگی می‌گوید در مجموع ۱۴۰ هزار پرستار کار رسیدگی به بیماران کرونایی را بر عهده دارند و ۱۱۰ نفر آنها بر اثر ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

میرزابیگی با انتقاد از مسئولان که جلو مسافرت‌ها در تعطیلات نوروز را نگرفته‌اند گفته در این ایام ۱۵ هزار نفر که آزمایش کرونای آنها به طور قطعی مثبت بوده "به راحتی و آزادانه در سطح کشور راه افتادند و به سفر رفتند و بار کاری پرستاران و مدافعان سلامت را به شدت بالا بردند".

وی درباره چگونگی تشخیص مسافرت رفتن این مبتلایان توضیح بیشتری نداد اما گفت: «به عنوان نماینده جامعه پرستاری به خاطر این مسئله به وزیر بهداشت، وزیر ارتباطات، وزیر کشور و رئیس سازمان گردشگری معترض هستیم. آنان باید پاسخگوی پرستاران باشند.»

رئیس کل سازمان نظام پرستاری می‌گوید بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر هزار نفر جمعیت دست‌کم به چهار پرستار نیاز است اما این نسبت در ایران به یک هم نمی‌رسد و حدود ۹ دهم بیشتر نیست.

روزنامه فرهیختگان آذرماه سال پیش به نقل از دبیرکل خانه پرستاری نوشته بود حدود پنج سال پیش تعداد پرستاران در ایران به ازای هر هزار نفر ۶/ ۱ نفر بوده است. تغییر این نسبت کاهش شمار پرستاران را آشکارتر می‌کند.

منبع: ایلنا

کد خبر 487499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.