صالحی امیری: IOC  زدن واکسن را اجبار نکرده است/ دو نفر واکسن نزدند

رییس کمیته ملی المپیک گفت: کمیته بین المللی المپیک اجباری برای زدن واکسن نکرده است اما توصیه کرده که ورزشکاران واکسن بزنند و به المپیک بیایند.

به گزارش ایمنا، رضا صالحی امیری در مورد اجباری بودن واکسیناسیون ورزشکاران برای حضور در المپیک توکیو بیان کرد: از نظر کمیته بین‌المللی المپیک اجباری وجود ندارد اما توصیه کرده‌اند واکسن بزنید و بیایید و حتی به ما گفته‌اند که حاضر هستند دو برابر تعداد کاروان، واکسن بدهند. مکاتباتی با وزارت بهداشت انجام دادیم و آنها هم اعلام کردند برای تأمین این میزان سهمیه که محدود است، مشکلی ندارند. حدود ۲۰۰ نفر هفته گذشته واکسن دریافت کردند و بقیه نیز امروز و در روزهای آتی واکسن می‌گیرند و کاروان ما بدون دغدغه به المپیک می‌رود چون واکسن امنیت ذهنی برای ورزشکاران ما ایجاد می‌کند. البته ژاپن هم پروتکل‌های خود را حتماً اجرا خواهد کرد.

او در پاسخ به این پرسش که کسی بوده از دریافت واکسن امتناع کند، گفت: خیلی محدود، در حد یکی دو نفر که برای آنها هم تا قبل از اعزام انجام می‌شود.

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد گمانه زنی‌ها در مورد برگزاری المپیک بیان کرد: مردم ژاپن نگران هستند حضور ۱۷ هزار نفر در المپیک به گسترش ویروس کرونا منجر شود. اما سیاست ژاپن بر این است که تمام ۱۷ هزار نفر در دهکده باشند و از دهکده خارج نشوند و در قرنطینه کامل، بازی‌ها برگزار شود. توماس باخ هم اعلام کرد تحت هر شرایطی بازی‌ها برگزار می‌شود. تمام تیم‌های المپیکی ما نیز در اردو هستند.

صالحی امیری در مورد پیش بینی جایگاه ایران در المپیک توکیو گفت: هنوز کسب سهمیه ما تکمیل نشده است و فعلاً ۵۸ سهمیه داریم. پیش بینی ما این است بین ۶۰ تا ۶۵ سهمیه را داشته باشیم. در دنیا ۴۳ درصد سهمیه‌ها باقی مانده است و بعد از پایان مسابقات کسب سهمیه می‌توانیم قضاوت روشنی داشته باشیم و الان اطلاعات دقیقی وجود ندارد.
صالحی امیری در مورد تعیین تکلیف لباس کاروان ایران نیز گفت: از ۲۱۳ طرحی که به ما واصل شد، چهار مرحله داوری انجام شد وبهترین داوران ایران در ستاد مد و لباس وزارت ارشاد این کار را انجام دادند و ما دخالتی نداشتیم. ۱۰ نمونه ابتدا انتخاب شد و از میان Hنها سه نمونه انتخاب می‌شود که یکی برای المپیک و دیگری برای رویدادهای دیگر استفاده می‌شوند.

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد گلایه علیرضا دبیر از بودجه این رشته تاکید کرد: باید از فدراسیون تشکر کنم و اجازه بدهیم کشتی در شرایط با ثبات به سمت المپیک برود. امیدوارم آقای دبیر وقتی را بگذارد تا خزانه دار خودشان آموزش مالی و بودجه به او بدهد. او با مباحث مالی آشنا نیست. براساس مستندات بانک مرکزی ما هشت و نیم میلیارد به حسابشان واریز کردیم اما او آشنا با عدد و رقم نیست و حتی امضا خزانه دارش را هم داریم.
او افزود: درخواست او ۵۵ میلیارد است اما کل بودجه تخصیصی ما به ۵۲ فدراسیون در سال ۱۴۰۰، ۵۰ میلیارد خواهد بود. کل بودجه کمیته ملی المپیک در سال ۱۴۰۰، ۱۶۶ میلیارد تومان است. آیا می‌توان در این وضعیت تمام ۵۵ میلیارد تومان را به یک فدراسیون داد و بقیه فدراسیون‌ها را تعطیل کرد؟ از طرفی اساس توزیع بودجه براساس چانه‌زنی نیست. در کل با هیچ رئیس فدراسیونی در ورزش در حوزه بودجه، چانه‌زنی نداشته‌ایم. زیرا بودجه بر مبنای شاخص‌ها توزیع می‌شود. در شاخص‌بندی هم بالاترین امتیاز مربوط به کشتی است که ۱۰۰ امتیاز کسب کرده است. به ازای هر امتیاز چهار میلیون تومان تعریف شده است. اگر مطالبه یک فدراسیون ۵۵ میلیارد باشد، کدام عقل سلیم و فردی که با حداقل برنامه‌ریزی مالی آشنا است، می‌تواند ۵۰ میلیارد تومان را به جای ۵۲ فدراسیون به یک فدراسیون تخصیص بدهد.

صالحی امیری در پاسخ به این پرسش که منظورش این است که این مسئله باید از دولت و مجلس حل شود، تصریح کرد: بله. البته وظیفه ذاتی کمیته ملی المپیک تأمین منابع ارزی و ریالی برای برگزاری رویدادهای المپیکی است که در این مورد ۸۰ میلیارد تومان به همه فدراسیون‌ها از جمله کشتی کمک خواهیم کرد. در طول سال هم کمک‌های مالی را برای توسعه ورزش قهرمانی داریم.

او افزود: بالاترین دریافتی در سالهای اخیر از کمیته ملی المپیک هم به لحاظ برگزاری اردوها مربوط به کشتی بوده است. البته تمام فدراسیون‌ها برای تأمین نیازهای خود قطعاً باید به سمت اسپانسرها بروند. در کشتی هم این اتفاق افتاده است و باید تقویت شود. ما هم باید برای رفع مشکلات کشتی کمک کنیم.
صالحی امیری همچنین گفت: نکته‌ای که باید بگویم این است که تا کنون گزارشی از عملکرد فدراسیون کشتی دریافت نکرده‌ام.چند بار هم مکاتبه کرده ام. تقاضای من از کشتی و سایر فدراسیون‌ها این است منابع مالی دریافتی خود از طریق وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و اسپانسرها را در سایت قرار بدهند تا همه چیز شفاف باشد و همگان از نحوه هزینه‌ها مطلع باشند. متأسفانه فدراسیون کشتی هیچ گزارش عملکرد مستندی تا امروز به من و کمیته ملی المپیک ارائه نکرده است.

کد خبر 487439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.