۲۹ فروردین، روز ارتش و نیروی زمینی + تاریخچه، رژه و تاثیر کرونا بر روز ارتش

۲۹ فروردین هر ساله به عنوان روز ارتش نامگذاری شده است به جز در دو سال اخیر که به دلیل شیوع ویروس کرونا در این روز مثل همیشه شاهد رژه گسترده نیروهای پیاده نبوده ایم؛ از سال ۵۸ در این روز دلاور مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران با برگزاری رژه های گسترده برای جهانیان رخ نمایی کرده اند.

به گزارش ایمنا، روز ۲۹ فروردین نیز علاوه بر روز ارتش به عنوان روز نیروی زمینی ارتش نیز شناخته می‌شود. به جز ۲۹ فروردین، روزهای دیگری نیز به نام ارتش نامگذاری شده است:

  • ۱۹ بهمن: سالروز دیدار همافران با امام خمینی (ره) روز نیروی هوایی ارتش
  • ۷ آذر: سالروز اجرای عملیات مروارید روز نیروی دریایی ارتش
  • ۱۰ شهریور: سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) روز پدافند هوایی ارتش

روز ارتش چه روزی است؟

ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا) پیکرهٔ اصلی نیروهای مسلح ایران را تشکیل می‌دهد. وظیفهٔ اصلی ارتش «حفاظت از استقلال و تمامیت ارضی کشور» است. بقا یا انحلال ارتش یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در چند ماه نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

۲۹ فروردین، روز ارتش و نیروی زمینی + تاریخچه، رژه و تاثیر کرونا بر روز ارتش

سرلشکر قرنی در روز ۲۳ بهمن ۵۷ با حکم امام خمینی (ره) ریاست ستاد ارتش ملی اسلامی را برعهده گرفت و به ساماندهی ارتش پرداخت، وی در تاریخ ۶ فروردین سال ۵۸ از سمت خود استعفا داد.

امام خمینی (ره) در روز ۲۸ فروردین در پیامی ۲۹ فروردین را روز ارتش اعلام کردند و از ارتشیان درخواست کردند تا در این روز به رژه نظامی بپردازند و از طرف دیگر نیز از مردم خواستند تا به حمایت از ارتش بپردازند.

بدین ترتیب ارتش جمهوری اسلامی ایران تثبیت شد و اولین رژه در نظام جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز ارتش با بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی در ۲۹ فروردین سال ۵۸ برگزار شد و همه ساله به همین مناسبت رژه روز ارتش در تهران و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

رژه روز ارتش

در طول ۴۲ سال گذشته به جز سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ همه ساله به مناسبت روز ارتش یگان‌های پیاده ارتش مقتدر جمهوری اسلامی با ساز و برگی نظامی اقدام به اجرای رژه نظامی در ابعاد گسترده و در تمام شهرهای ایران می‌کنند.

روز ارتش ۹۸

آخرین رژه‌ای که در تهران به صورت گسترده در تهران برگزار شد به ۲۹ فروردین ۹۸ باز می‌گردد. در رژه ۲۹ فروردین ۹۸ آخرین دستاوردهای نظامی هم به نمایش گذاشته شد.

در مراسم رژه روز ارتش ۹۸ همزمان با برگزاری رژه نیروهای پیاده ارتش، جنگنده بمب‌افکن‌های ایرانی «صاعقه» و «کوثر» از فراز جایگاه رژه روز ارتش عبور کردند.
همچنین در این سه فروند جنگنده صاعقه، ۳فروند میگ ۲۹ یک فروند سوخت‌رسان ۷۰۷ یک فروند هواپیمای اف ۱۴ و یک فروند جنگنده اف ۱۴ بر فراز مرقد مطهر رژه هوایی را به رخ جهانیان کشیدند.
روز ارتش سال ۹۸ نخستین مرتبه‌ای بود که هواپیماهای جنگنده بومی کشورمان در رژه ۲۹ فروردین شرکت کردند.

در این مراسم، که فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح و وابستگان نظامی دیگر کشورها نیز حضور داشتند، رئیس جمهور، به نقش تاریخی ارتش در مراحل مختلف انقلاب و به ویژه پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران اشاره کرد.

۲۹ فروردین، روز ارتش و نیروی زمینی + تاریخچه، رژه و تاثیر کرونا بر روز ارتش


نیروی هوایی در روز ارتش جدیدترین دستاوردهای خود را در حوزه موشک‌های لیزری، پهپاد و سامانه‌های ارتباطی به نمایش گذاشت:

خودرو فرماندهی سیار، سامانه ارتباطی وی ار سی، پست فرماندهی سیار پدافند غیر عامل، طراحی و ساخت ایجاد متراکم دود، بمب هوشمند هدایت شونده قاصد، موشک کروز هدایت شونده الکترواپتیکی با برد بالای ۱۰۰ کیلومتر بخشی از این دستاوردها بودند.

موشک هدایت شونده اوپتیکی قدر، موشک هدایت شکنده زوبین، موشک هوا به سطح برد بلند قادر، موشک هوشمند قائم، بمب هوشمند ۲۰۰ پوندی پاد لیزری، موشک لیزری عصر ۶۷، موشک هوا به هوای فکور ۹۰، موشک هوا به سطح نصر، تسلیحات هواپایه بهینه شده، سامانه سحاب، قطعات تولید شده جنگنده کوثر، پهپاد کمان ۱۲ از دیگر دستاوردهای ارائه شده نهاجا در ۲۹ فروردین ۹۸ بود.

همزمان با تهران، در دیگر استان‌ها نیز، یگان‌های ارتش، قدرت دفاعی خود را، با اقتدار به نمایش کشیدند. در هفته‌های نخست فروردین ۹۸ در برخی شهرها شاهد وقوع سیل‌های مخرب بودیم و لذا به دلیل وظیفه اجتماعی و خدمت رسانی ارتش در برخی شهرها ارتشی‌ها به کمک سیل‌زدگان رفته بودند و در آن شهرها رژه روز ارتش برگزار نشد.

روز ارتش ۹۹

به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در اقصی نقاط جهان و ایران روز ارتش سال ۹۹ پس از ۴۱ سال تغییر کرد و طرح جایگزین رژه روز ارتش در ۲۹ فروردین سال ۹۹ با نام «رژه خدمت» و با شعار «مدافعان وطن و یاوران سلامت» در سطح کشور به اجرا در آمد.

۲۹ فروردین، روز ارتش و نیروی زمینی + تاریخچه، رژه و تاثیر کرونا بر روز ارتش

روز ارتش ۱۴۰۰

با توجه به آغاز موج چهارم ویروس کرونا در ایران مسئولین و مقامات ارتش تصمیم گرفتند تا به دلیل رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر کرونا برای دومین سال متوالی رژه روز ارتش را به نحوی دیگر برگزار کنند.

۲۹ فروردین، روز ارتش و نیروی زمینی + تاریخچه، رژه و تاثیر کرونا بر روز ارتش

با توجه به اعلام روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی در روز ۲۹ فروردین ۱۴۰۰، رژه پیاده برگزار نخواهد شد و گوشه‌هایی از قدرت پهپادی ارتش و دستاوردهای تجهیزاتی بومی و ایرانی و پدافند زیستی و بخشی از کمک‌های مومنانه در قالب یگان‌های محمول و خودرویی و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در پادگان‌های ارتش واقع در تهران و مراکز استان‌ها نمایش در خواهد آمد.

کد خبر 487404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.