۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
سیگار گران می‌شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه افزایش فعلی قیمت سیگار در بازار به دلیل افزایش تقاضای توزیع کنندگان عمده ناشی از انتظارات تورمی است، گفت که به جز یک شرکت، تولیدکنندگان هنوز قیمت‌های جدید خود را اعمال نکرده‌اند.

به گزارش ایمنا، محمدرضا تاجدار در این رابطه با بیان اینکه شرکت‌های تولید سیگار، به جز یک شرکت، هنوز افزایش قیمتی اعمال نکرده‌اند، اظهار کرد: افزایش قیمت سیگار در بازار به دلیل افزایش تقاضای توزیع کنندگان عمده است. با توجه به افزایش ۵۰۰ هزار تومانی هر کارتن سیگار به دلیل اعمال مالیات نخی، قیمت هر بسته سیگار تقریباً ۱,۰۰۰ تومان گران می‌شود. همچنین حقوق و دستمزد در سال جاری بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و به طور کلی هزینه حامل‌های انرژی و حمل و نقل هم افزایش خواهد داشت.

به گفته وی این انتظار برای افزایش قیمت منجر به افزایش تقاضای توزیع‌کنندگان عمده شده تا بعد از اعمال قیمت جدید سیگار سود بیشتری ببرند. در نتیجه در پی افزایش تقاضا، قیمت سیگار در بازار تا حدودی افزایش یافته است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی همچنین با اشاره به مصوبه مجلس برای تغییر نرخ ارز حقوق ورودی از ۴,۲۰۰ تومان به ارز نیمایی، تصریح کرد: این مصوبه نیز بر انتظارات تورمی در بازارهای مختلف از جمله سیگار تأثیر داشته است. به طور کلی اجرای این مصوبه بر تولیدکنندگان فشار می‌آورد.

تاجدار همچنین با بیان اینکه هر شرکت تولیدکننده سیگار بر اساس سهم از بازار، تأثیر مالیات، میزان تولید و هزینه‌های سربار قیمت خود را برای سال جاری مشخص می‌کند، گفت: افزایش مالیات نخی سیگار فشار بیشتری بر تولید کنندگان داخلی وارد می‌آورد چراکه مالیات سیگارهای داخلی ۲۵ درصد و مالیات تولید با برند بین‌المللی ۱۵ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نوع محصول دخانی از ۹۰ برند قاچاق در بازار وجود دارد که بیش از ۴۵۰ محصول از آنها در محدوده قیمتی برندهای ایرانی قرار دارد. به عبارت دیگر قاچاق از اساس کالاهای تولید داخل را هدف قرار داده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 487387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.