واکسن پاکبان، زدن دارد؟

در دو روز اخیر خبرهای متفاوتی از تزریق سهمیه پاکبانان آبادانی در واکسیناسیون کرونا، به مدیران شهری خبرساز شده و واکنش‌های زیادی را درپی داشته است؛ علوم پزشکی تایید می‌کند، شهردار توجیه می‌آورد، امام جمعه تزریق واکسن به خود را تکذیب می‌کند و وزیر بهداشت هم پیگیر ماجراست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حواشی واکسیناسیون در آبادان از روز گذشته (جمعه) با مصاحبه شکرالله سلمان‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با صدا و سیمای آبادان آغاز شد. او گفت که بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت پاکبان‌ها یکی از اولویت‌های تزریق واکسن کرونا بودند و طبق فهرستی که از سوی مدیران شهرداری آبادان به مرکز بهداشت ارسال شده، افراد واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند اما متأسفانه در این میان تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر آبادان واکسن را دریافت کرده‌اند.

سلمان زاده ادامه داد: با توجه به اینکه مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر آبادان، ماسک بر چهره داشتند، شناسایی آنان برای همکاران ما هنگام تزریق واکسن امکان پذیر نبود اما نامشان در فهرست ارسالی از سوی شهرداری قرار دارد.

پس از این خبر عجیب، واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد و متهم اصلی واکنش‌ها، مدیران شهری و اعضای شورای شهر بودند و کاربران به آنها اعتراض داشتند که چرا سهمیه پاکبانان را دریافت کرده‌اند.

سامان‬ کاربری‬ بود‬ که‬ در‬ این‌ خصوص‬ توئیت زد: "‏تو آبادان اعضای شورای شهر و مدیرای شهرداری اسم‌شون رو به عنوان پاکبان رد کردند و رفتن واکسن زدن. رئیس علوم پزشکی هم گفته چون ماسک زده بودن ما نشناختیم و واکسن‌شونو زدیم. پایان پیام. "

واکسن پاکبان زدن دارد؟

کاربر‬ دیگری‬ با هشتگ‬ «‏خارج از نوبت» نوشت: "رهبر معظم انقلاب به شوراهای شهر فرمودند امانتدار باشید و شهردار امین انتخاب کنید به نظرتون شهردار اهواز و آبادان که زدن تو گوش سهمیه واکسن پاکبان و غسال مصداق شهردار امین هستند؟ شورهای شهر آبادان و اهواز چی؟ به رأی مردم خیانت نکردند؟!"

واکسن پاکبان زدن دارد؟

هشتگ خارج از نوبت هم یکی از پراستفاده‌ترین‌های توئیتر در روز گذشته بود؛ کابر دیگری با این هشتگ نوشت: ‏"با کاری که مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر آبادان کردن، یاد مثلِ گرگ در لباس میش افتادم.‬ خودشون رو پاکبان جا زدن تا ‎ «خارج از نوبت» واکسن کرونا دریافت کنن. "

سید عبدالهادی آرامی، از فعالان سیاسی و اجتماعی خوزستان در توئیتر خود نوشت: "خبر کوتاه بود و جانکاه؛ اعضای شورای شهر و شهرداری ‎آبادان سهمیه واکسن پاکبانان را به سرقت بردند! می خوام تا امشب کف همین توئیتر حداقل ۱۰۰۰ نفر منشن کنن خاااااک بر سرتان‏. "

واکسن پاکبان زدن دارد؟

چند ساعتی از خبر جنجالی آخر هفته نگذشته بود که در شامگاه جمعه، شهردار آبادان به انتقادات پاسخ داد و گفت که پاکبان‌ها گفتند که چرا واکسن کرونا باید روی ما امتحان شود و درخواست کردند که من و امام جمعه قبل از آنها واکسن را دریافت کنیم. بعد از چهار روز از آغاز واکسیناسیون به ما اعلام کردند که از پاکبان‌ها کسی داوطلب نمی‌شود و من به مدیران اعلام کردم که با پاکبان‌ها صحبت کرده و آنها را متقاعد کنند و هر مدیر که همراه پاکبان‌ها هست اگر متولیان امر اجازه دهند نیز واکسن دریافت کند و ٩ نفر از مسئولان این واکسن را دریافت کردند.

او گفته است: یکی از مسئولان شهرداری آبادان بعد از تزریق واکسن، حالش بد می‌شود و به کرونا مبتلا می‌شود. او به تهران منتقل شده و تحت نظر است. خون این فرد لخته شده و ریه او بیش از ۳۵ درصد درگیر شده است.

حسین مهرزاد، روزنامه نگار توئیت زد: "شهردار آبادان: خود پاکبانان خواستند که من و امام جمعه هم واکسن بزنیم! پ.ن: وقاحت اگر زبان داشت. "

واکسن پاکبان زدن دارد؟

کاربر دیگری بی‌مسئولیتی شهرداری آبادان را با نگاهی دیگر دید و با کنایه نوشت: "هی میگن اعضای شورای شهر واکسن پاکبان‌های آبادان رو زدن. بابا آبادان اصن پاکبان نداره. شما قدم توی این شهر بذاری می‌بینی از در و دیوار این شهر لجن و کثافت و زباله میباره‌

واکسن پاکبان زدن دارد؟

البته شهردار درحالی پای امام جمعه آبادان را به ماجرای دریافت واکسن کرونا کشاند که حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی پور، امام جمعه از اساس این ادعا رد کرده و گفته است: تا الان هیچ گونه واکسنی نزدم و قطعاً نخواهم زد تا افراد اولویت دار استفاده کنند. منتظر خواهم بود تا واکسن ایرانی استفاده کنم.

او از فعالان رسانه‌ای درخواست کرد که در پخش خبرها و حفظ آبروی افراد در ماه شریف رمضان دقت بیشتری شود.

با این حال برخی از کاربران توئیتر هم پیشنهاد دادند حالا که اعضای شورای شهر خود را به عنوان پاکبان جا زده‌اند، وظبفه پاکبانی را هم به عهده بگیرند؛ عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز توئیت زد: " اگر خبر درست باشد باید تا زمانی که مصون از ابتلاء هستند و با حقوق پاکبانی در کنار پاکبانان محترم به مردم خدمت کنند. به علاوه جریمه مناسب. "

واکسن پاکبان زدن دارد؟

دیگری نوشت: "بهترین مجازات واسه اون شورای شهر و شهرداری آبادان که خودشون رو به عنوان پاکبان جا زدن تا واکسن بزنن اینه که تا آخر عمر کاری مجبورشون کنن پاکبانی کنن. "

دیگری نوشت: "بهترین مجازات برای شورای شهر آبادان که برای تزریق واکسن خودشون رو پاکبان جا زدن، دو سال پاکبانی بدون مزده. "

واکسن پاکبان زدن دارد؟

در توئیت دیگری آمده بود: "به نظرم بجاست دستگاه قضا برای برخورد با اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری آبادان وارد عمل شود. کسانی که به واکسن کرونا متعلق به ‎پاکبان رحم نمی‌کنند، قطعاً دزدی‌های بزرگ‌تری هم انجام داده‌اند. "

اگر ادعای رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان در شناسایی نشدن پاکبانان مورد قبول باشد، تزریق اشتباهی واکسن‌ها دامن مسئولان بهداشت و درمان را نیز می‌گیرد؛ بدین ترتیب که سعید نمکی، وزیر بهداشت شب گذشته در نامه‌ای به شکرالله سلمان زاده رئیس این دانشگاه نوشت: متأسفانه با خبر شدیم که بعضی از مدیران و کارمندان منتسب به شهرداری آبادان در راستای تخصیص سهمیه واکسن به پاکبانان از این حرکت خدا پسندانه و خیرخواهانه برای گروهی که در معرض شدید آلودگی با پسماندهای آلوده قرار دارند، سو استفاده و واکسن تزریق نموده‌اند.

نمکی در نامه یاد شده اضافه کرده است: این در حالی است که تاکنون مسئولان ارشد وزارتخانه که مستمراً در بازدیدهای میدانی در معرض گرفتاری با ویروس هستند و به عنوان گروه اولویت‌دار پزشکی حق استفاده از واکسیناسیون را دارند به نفع نیازمندان دیگر، از این حق قانونی، شرعی و عرفی خود گذشتند.

وی در ادامه نامه افزوده است: گروهی که در اولویت‌های سوم و چهارم هستند چنین سوءاستفاده‌ای نموده‌اند، لذا ضروریست در اسرع وقت معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن سازی عزل شوند.

نمکی تاکید کرده است: کلیه کسانی که عامداً با این رفتار غیرمنصفانه و سوءاستفاده همراهی کرده‌اند و کسانی که به نحو ناشایست و ناعادلانه واکسینه شده‌اند، به مراجع قانونی معرفی شوند.

وزیر بهداشت تاکید کرده که نتیجه حداکثر تا پایان وقت اداری شنبه به او گزارش شود و بدیهی است هرگونه تکرار مورد فوق الذکر با برخورد محکم‌تری مواجه خواهد شد.

دستور وزیر درحالی است که برخی کاربر‬ان‬ از‬ وزارت‬ بهداشت‬ در‬ تخصیص‬ سهیمه‌های‬ واکسن‬ کرونا انتقاد کردند تا باب این انتقاد نیز به بهانه شورای شهر آبادان باز شود، کاربری نوشت: "‏این هم دو چشمه از مدیریت وزارت بهداشت: معلوم شد چرا به بهانه حفظ حریم خصوصی از اعلام اسامی آنها که واکسن زدند طفره رفتند: شهردار و اعضای شورای شهر آبادان به اسم پاکبان واکسن زدند، چه تعداد به اسم پزشک و بیمار خاص واکسن زده‌اند؛ ‬ معنای شهرهای سیاه نداریم ولی فراقرمز داریم یعنی چه. "

مهدیار کاربر دیگری بود که نیز توئیت زد: "‏اعضای شورای شهر آبادان ماسک زدن و خودشون را به عنوان پاکبان معرفی کردن و سهمیه واکسن کرونای اونها رو دزدیدن. تازه این تو یک شهر اتفاق افتاده. اونهایی رو در نظر بگیرین که "بدون ماسک" و از بدو ورود واکسن به کشور سهمیه واکسن مردم رو می دزدن و مردم رو متهم اصلی موج چهارم کرونا میدونن."

در این میان پریسا حیدری، خبرنگار حوزه سلامت نیز دو انتقاد متفاوت و جدی به مسئولان بهداشت و درمان وارد کرده و توئیت زد: " تعدادی از مسئولین شهرداری و شورای شهر آبادان اسامی خود را به عنوان پاکبان اعلام و واکسن کرونا دریافت کرده‌اند! غافل از این‌که اسامی دریافت‌کنندگان واکسن در سامانه سیب و تی‌تک قابل ثبت و رهگیری است. تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی باید پاسخگو و ناظر بر روند توزیع و تزریق واکسن باشد. "

واکسن پاکبان زدن دارد؟

او همچنین نوشت: "واکسیناسیون پاکبانان در حالی‌که هنوز بخش قابل توجهی از اعضای کادر بهداشتی و درمانی کشور واکسینه نشده بودند، اقدامی خلاف سند ملی واکسیناسیون کرونا بود. در چنین شرایطی بروز تخلفاتی چون دریافت واکسن توسط مسئولین شهرداری به‌جای پاکبانان، چندان هم دور از انتظار نبود.‌

داریوش هم نوشت: "وزیر بهداشت دستور عزل معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان و مدیران متخلف در خصوص تزریق واکسن پاکبان ها به مدیران شهرداری و برخی اعضای شورای شهر و برخورد قضائی با آنها را صادر کرد. پ ن: نمیشه واکسن را حلقوم شأن کشید بیرون؟ اما میشه مشخصات دریافت کنندگان را ثبت کرد و…"

کد خبر 487358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مختار IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    1 0
    دوسه روزی هم شورا و شهردار پاک بانی کنن چه میشه