بر سر اصلاح‌طلبان چه آمده است‌؟

آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور، ریشه‌های مشکلات فعلی اصلاح‌طلبان، جدل‌های داخلی بر سر مذاکرات هسته‌ای و سخنان سیدحسن خمینی در دیدار با اعضای ارشد حزب اعتماد ملی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۲۸ فروردین ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «کار به تهدید کادر درمان رسید» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور پرداخت و نوشت: شیوع کرونا در شرایطی پیش می‌رود که به‌زودی رکورد آبان سیاه ۹۹ با ثبت ۴۸۶ فوتی در یک روز شکسته خواهد شد آن روز را سیاه‌ترین و پر مرگ و میرترین روز در تقویم کرونایی کشور لقب دادند با وجود این و همزمان با روزهای آغازین پیک چهارم رقم مرگ‌ومیر به این عدد مرگ بسیار نزدیک شده است. آبان رکورددار آمارهای تکان‌ دهنده و نگران‌ کننده‌ای در زمینه تعداد مرگ‌ و میر، بیماران بستری و بدحال و موارد ابتلای جدید به کووید ۱۹ بود.

حال اگر آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت بر اساس خط صعودی منحنی پیک چهارم مرور کنیم، آن زمان درخواهیم یافت پس از شکسته شدن رکورد ابتلا به کرونا در فروردین ۱۴۰۰، به‌زودی رکورد مرگ و میر نیز شکسته خواهد شد. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان، از روز پنجشنبه (۲۶ فروردین) تا جمعه (۲۷ فروردین) ۲۵ هزار و ۲۶۱ مورد جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۳۲۸ تن نیز به دلیل این بیماری جان باختند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۶ هزار و ۸ نفر رسید. در این شرایط که دولت برنامه‌ای برای واکسیناسیون عمومی ندارد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به ۵۶ درصد رسیده است، وضعیت شیوع کرونا، هر روز شدیدتر از روز قبل می‌شود.

با این حال روز پنجشنبه خبری در رسانه‌ها مبنی بر وضعیت سیاه ۶۳ شهرستان در کشور، موجب نگرانی مردم شد، اما سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه رنگ‌بندی جدید استان‌ها باید توسط ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود، گفت: «رنگ‌بندی اعلام شده در روز ۲۶ فروردین صحت ندارد.» دکتر علیرضا رئیسی معتقد است که از نظر تغییر آماری ۶۳ شهر در وضعیتی هستند که از شاخصی که برای رنگ قرمز در نظر گرفتیم فراتر رفته است به همین دلیل این تعبیر به کار برده شده است که وضعیت سیاه رنگ است.»

البته چند روز پیش نیز وزیر بهداشت گفته بود که به زودی شاهد «سیاه» شدن شهرهای کشور خواهیم بود. اما چند ساعت قبل از صحبت‌های سخنگوی ستاد ملی مقابله به کرونا، فرهاد ابول نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفته بود: «بر اساس رنگ‌بندی جدید کرونا شهرهای اهواز و آبادان در وضعیت سیاه کرونا قرار گرفتند.»

وی گفت که «این رنگ‌بندی‌ها بر اساس شاخص‌های خطر است و در شهر اهواز و آبادان میزان بیماران مثبت و قطعی ثابت و آمار بیماران محتمل افزایشی است.»

 بر سر اصلاح‌طلبان چه آمده است‌؟

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «بر سر اصلاح‌طلبان چه آمده است‌؟» یادداشتی از محمدعلی وکیلی، نماینده سابق مجلس را منتشر کرده که در آن ریشه‌های مشکلات فعلی اصلاح طلبان را بررسی کرده است که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید: هفته گذشته خبر توصیه پدرانه رهبر انقلاب به سیدحسن خمینی منتشر شد. با توصیه مشفقانه ایشان، تکلیف سیدحسن مشخص شد و لذا او اعلام کرد که در انتخابات نامزد نخواهد شد. با تعیین تکلیف و منتفی شدن حضور سیدحسن خمینی، تقریباً دست اصلاح‌طلبان دیگر خالی شده و کورسوی امید اصلاح‌طلبان از بین رفته است.

حسن خمینی ته مانده کیسه اعتبار اصلاح‌طلبان بود و با غیبت او، تقریباً می‌شود حدس زد که هیچ اصلاح‌طلب جدی در این انتخابات نداریم. با این شرایط، اگر سید ابراهیم رئیسی ورود کند که بسیار محتمل است تکلیف اصولگرایان روشن می‌شود و تمام ظرفیت این جریان به میدان می‌آید. با توجه به ظرفیت رئیسی، او هم شانس تقریباً قطعی رأی خواهد داشت و هم توان بالا بردن مشارکت را دارد به همین دلیل به رغم تقلاهای بی‌اثر، شاید اصلاح‌طلبان در این انتخابات بروند هواخوری و موضوعیت خاصی در این انتخابات پیدا نکنند.

راستش تقلای بی‌مورد می‌کنیم؛ دولت حسن روحانی آبرویی برای اصلاح‌طلبان نگذاشته است. هیچ چیز واضح‌تر از این نیست که هزینه حسن روحانی از کیسه اصلاح‌طلبان پرداخته شد. جریان دیگری میان حامیان روحانی اساساً توان پرداخت این هزینه را ندارد. یعنی اساساً مردم، اصلاح‌طلبان را می‌شناسند و لذا اکنون نیز گریبان این جریان را می‌گیرند. تعارف نداریم، به جز یک دو پروژه بزرگ، مانند برجام، بقیه دولت انگار در تعطیلی مطلق بوده‌اند. به جرأت می‌توان گفت اساساً عزمی برای هرگونه اصلاحات (کوچک یا بزرگ) در این دولت وجود نداشته است.

کل کارنامه دولت، همان یک دو پروژه‌ای است که عرض کردم.. راستش مردم این وضعیت را می‌بینند و قضاوت می‌کنند. هیچ دولتی مانند این دولت این هنر را نداشت که ۲۵ میلیون رأی را در عرض چند ماه برساند به دو سه میلیون! هرچند کار به جایی رسیده که عده کمی، قدرت چنان برایشان رهزن افتاده که چنین واقعیت آشکاری را رد می‌کنند. اما به رغم نظر امثال واعظی، تنها سرمایه اصلاح‌طلبان، یعنی مردم، قربانی بی‌کفایتی این دولت شده است.

خودکرده را تدبیر نیست. تصمیم خودمان بود و اکنون نیز هزینه آن را باید تحمل کنیم. طعنه‌ها و کنایه‌های امثال واعظی و آشنا نیز بخشی از این هزینه است. ما خسارت این دولت را به مردم بدهکاریم! اصلاح‌طلبان به لحاظ موقعیت گرفتار دوسر باخت هستند. در این مدت توان رفع سوءتفاهم حاکمیت را نداشتند بنابراین گپ حاکمیت و اصلاح‌طلبان عمیق‌تر از قبل شد. از سویی دیگر تنها سرمایه آنان یعنی مردم در مسلخ خودشیفتگی دولت حسن روحانی به باد رفت.

 بر سر اصلاح‌طلبان چه آمده است‌؟

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «رقابت هسته‌ای قالیباف با دولت» به بررسی جدل‌های داخلی بر سر مذاکرات هسته‌ای پرداخت و نوشت: خبر دستیابی ایران به نخستین محصول غنی‌سازی‌شده ۶۰ درصدی را به جای اینکه سخنگو یا رئیس سازمان انرژی اتمی یا رئیس‌جمهوری آن‌هم به صورت رسمی اعلام کنند، همگی از یک توئیت رئیس مجلس شنیدند. نکته جالب این که دولت و زیرمجموعه آن نه منشأ خبر بلکه بدل به تأیید کننده خبر شدند؛ آن‌هم درحالی‌که صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، قبلاً اعلام کرده بود که به‌طور هم‌زمان در حال غنی‌سازی ۶۰ درصدی و ۲۰ درصدی اورانیوم هستیم. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه هم ۲۴ فروردین از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در کشور خبر داده بود.

این که چرا رئیس مجلس در کار یک سازمان دیگر مداخله کرده و اجازه نداده همان‌طور که آغاز خبر را سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه اعلام کرده، پایان‌بندی‌اش را هم خودشان اعلام کنند، نمی‌شود تنها یک ذوق‌زدگی یا بی‌سلیقگی نامید. به نظر می‌رسد دولت برای اعلام خبر قطعی رسیدن به غنی‌سازی ۶۰ درصدی برنامه‌ریزی یا زمان‌بندی خاصی با توجه به مصالح و ابعاد مختلف و پیچیده پرونده هسته‌ای داشته است؛ آن‌هم در حالی‌که مذاکرات وین در جریان است اما بعد از توئیت شتابزده رئیس مجلس، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز خبر را تأیید کرد و گفت غنی‌سازی ۶۰ درصدی در تأسیسات هسته‌ای شهید احمدی‌روشن در جریان است. او وعده داد جزئیات هم به‌زودی منتشر می‌شود.

 بر سر اصلاح‌طلبان چه آمده است‌؟

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «برای درمان قهر مردم» به بررسی سخنان سیدحسن خمینی در دیدار با اعضای ارشد حزب اعتماد ملی پرداخت و نوشت: سیدحسن خمینی از عرصه انتخابات کنار رفت اما همچنان بحث و رایزنی‌های سیاسی با محوریت انتخابات در جریان اصلاحات ادامه دارد و او نیز حالا اگرچه نه در قامت یک کاندیدای احتمالی اما همچنان به عنوان چهره‌ای مؤثر در این جریان سیاسی فعال است، آن هم در حالی که برخی ناظران تصور می‌کردند با پایان یافتن بحث کاندیداتوری سیدحسن خمینی احتمالاً فعالیت‌های سیاسی_انتخاباتی او نیز متوقف شده یا حداقل کاهش خواهد یافت اما این‌گونه نشد و دیروز اعضای ارشد حزب اعتماد ملی با سیدحسن خمینی دیدار کردند؛ دیداری که در منزلی انجام شد که پیش‌تر همسر بنیانگذار جمهوری اسلامی در آن سکونت داشته و هم‌اکنون به موزه تبدیل شده است.

رویدادی مهم که به نحوی نخستین حضور سیاسی سیدحسن خمینی پس از کناره‌گیری از عرصه کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود و در عین حال نخستین اظهارات او پس از این مهم؛ چه آنکه او در این دیدار از انتخابات و بایدها و نبایدهایش سخن گفته است. همزمان با این دیدار سیدمحمد خاتمی نیز با صدور پیامی خطاب به کنگره حزب جمعیت زنان نواندیش، انتقاداتی را با محوریت بحث انتخابات پیش‌رو مطرح کرده است، آن‌هم در حالی که مجموعه اصلاح‌طلبان این روزها به طور جدی سرگرم رایزنی و گفت‌وگوهای درون‌گفتمانی برای انتخاب و معرفی کاندیدای نهایی جریان اصلاحات‌اند و بحث و گفت‌وگو درباره کاندیداتوری چهره‌های مختلف سیاسی که هر کدام به نحوی در مظان کاندیداتوری قرار دارند، بالا گرفته است. چهره‌هایی که حالا در غیاب سیدحسن خمینی، شانس و اقبال بیشتری برای خود قایلند تا درنهایت به عنوان گزینه نهایی جریان اصلاحات وارد گود شوند. همزمان البته اصلاح‌طلبان به انتخابات شوراهای شهر ششم نیز بی‌توجه نبوده و بحث از تدوین فهرست انتخابات در پایتخت و برخی کلان‌شهرها را نیز در دستورکار خود می‌بینند.

 بر سر اصلاح‌طلبان چه آمده است‌؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «مشکل تولید با حرف حل نمی‌شود باید وارد میدان شد» به بررسی اظهارات اخیر رئیس قوه قضائیه پرداخت و نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در نشست «هم اندیشی با اصحاب تولید» که با حضور تعدادی از تولیدکنندگان و فعالان حوزه تولید برگزار شد، با اشاره به شعار سال و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت همه‌جانبه از تولید گفت: تولید و حمایت از آن باید مسئله اصلی و اساسی همه بخش‌ها باشد و کارآفرینان و قانونگذاران و مدیران اجرایی و دست‌اندرکاران امر قضا باید با قدرت، شجاعت و جدیت آن را پیگیری کنند.

رئیسی خاطر نشان کرد: هر جا به مردم و کسانی که در میدان کار و تلاش هستند اعتماد کردیم موفق بوده‌ایم؛ رونق تولید هم از این امر مستثنی نیست و یقیناً در عرصه تولید هم با حضور نیروی انسانی با اراده، خلاق و کارآمد و امکاناتی که در کشور وجود دارد، به نقطه مطلوب خواهیم رسید.

وی حمایت از تولید را عنصری محوری در تولید قدرت دانست و اظهار داشت: اقتصاد تولید محور از عوامل مؤثر در رفع گره‌ها و مشکلات اقتصادی کشور است که در عزت و اقتدار روزافزون ملت ایران نیز نقش اساسی دارد.

رئیس‌قوه قضائیه همچنین حمایت از تولید را یکی از حقوق عامه عنوان کرد و افزود: رونق تولید و حمایت از آن از محورهای مهم سند تحول قضائی و برنامه‌های امسال دستگاه قضاست و همه بخش‌های نظارتی و قضائی مأمور به رفع موانع تولید هستند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تأثیر فرآیند قیمت گذاری بر حوزه تولید، گفت: در فرآیند قیمت گذاری باید هم از تولید حمایت شود، هم باید به حقوق مصرف‌ کننده توجه داشت و این کار نیازمند مدیریت دقیق و صحیح چرخه تولید و تأمین تا توزیع و مصرف کالاست.

وی ادامه داد: قیمت گذاری درست می‌تواند کیفیت کالاها و بهره‌وری را ارتقا دهد و قیمت گذاری نادرست به ویژه در نقاطی که شبکه و کانال تعریف شده برای توزیع نداریم می‌تواند موجب رانت و فساد شود.

رئیس‌قوه قضائیه همچنین بر لزوم تأمین امنیت اقتصادی برای تولیدکنندگان تأکید کرد و گفت: مهم‌ترین کار برای تأمین امنیت اقتصادی در نظام تولید تثبیت مقررات و تصمیم‌گیری‌هاست.

رئیسی افزود: تصمیم‌گیری لحظه‌ای و تصمیمات متزلزل نظام تولید را متزلزل و مختل می‌کند و اجازه نمی‌دهد تولید کننده ما با خیال آسوده به فعالیت سالم اقتصادی بپردازد.

وی، نقش‌آفرینی نهادهای تنظیم‌گر در مدیریت چرخه تولید و تأمین تا توزیع و مصرف کالا را ضروری دانست اما در عین حال متذکر شد سطح مداخلات این نهادها باید به نحوی باشد که با مانع‌آفرینی برای تولیدکننده، به نظام تولید ضرر نزند.

رئیس‌دستگاه قضا اظهار کرد: نهادهای تنظیم‌گر باید همه جوانب را بسنجند تا نتیجه تصمیمات آنها نظام تولید را ارتقا داده و نظام توزیع را سامان ببخشد و به نفع همه بخش‌ها باشد و این کار قطعاً از مداخلات مشکل آفرین در این حوزه هم پیشگیری خواهد کرد.

 بر سر اصلاح‌طلبان چه آمده است‌؟

کد خبر 487344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.