تحقق ۱۱۰ درصدی برنامه‌های ساخت داخل در سال ۹۹

رئیس مرکز ساخت داخل ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پارسال مجموع تعهدات استان‌ها در زمینه داخلی‌سازی کالاها، سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود که در پایان سال گذشته سه میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار (۱۱۰ درصد برنامه تعیین شده) محقق شد.

به گزارش ایمنا، محمدمهدی هادوی امروز (شنبه) اظهار کرد: سال گذشته تعهدات جایگزینی کالاهای ساخت داخل با کالاهای وارداتی طی نامه‌ای به همه استان‌های کشور ابلاغ و سهم هر استان مشخص شد.

وی افزود: این سهم بر اساس سرمایه‌گذاری پیشتر انجام شده از سوی مناطق و فراهم بودن زیرساخت‌ها در هر استان، همچنین قانون استفاده از توان داخلی و اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولید، تعیین شد.

رئیس مرکز ساخت داخل ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، مقرر بود طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ در مجموع ۱۰ میلیارد دلار توسعه داخلی‌سازی انجام شود.

هادوی با اشاره به عملکرد سه میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلاری استان‌ها در این زمینه، ادامه داد: استان‌های تهران و اصفهان بیشترین عملکرد ارزی را در مقوله داخلی‌سازی در سال گذشته را به خود اختصاص دادند، به‌طوری که تهران با داخلی‌سازی حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری، عملکردی درخشان در این زمینه ثبت کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع به‌جز پنج استان، بقیه استان‌ها بیش از ۱۰۰ درصد در این زمینه توفیق یافتند.

رئیس مرکز ساخت داخل ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت گفت: برنامه سال ۱۴۰۰، انجام داخلی‌سازی کالاها و تجهیزات به میزان سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است که به‌زودی سهمیه‌های استانی آن به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن، بخشی از برنامه‌های داخلی‌سازی با به‌هم‌رسانی توانمندان و نیازمندان با برگزاری میزهای ساخت داخل در صنایع مختلف اجرایی می‌شود که سال گذشته یک میز داخلی‌سازی در صنعت خودرو و چند میز پالایشگاهی و نیروگاهی برگزار شد.

این مسئول با اشاره به نگرانی بخش خصوصی از احتمال لغو تحریم‌ها و گسیل کالاهای خارجی به کشور، تصریح کرد: با توجه به سیاست رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت و قانون حداکثر استفاده از توان داخل، سعی بر آن است تا واردات احتمالی فقط در حوزه فناوری‌های پیشرفته بوده یا در حوزه‌هایی باشد که شرکت‌های داخلی را توانمندتر کرده و در تولید محصولات کیفی‌تر یاری برساند.

به گزارش ایمنا، پیشتر معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح مهمترین راهبردهای این وزارتخانه در سال جدید، از بررسی بیش از هشت هزار ردیف تعرفه گمرکی در سال جاری با هدف صیانت از صنایع داخلی خبر داد.

مهدی صادقی‌نیارکی تاکید کرد: کالاهایی که نیاز داخل را به صورت کیفی تأمین می‌کنند، دست‌کم نباید تا سه سال وارد شوند، به این ترتیب افرادی که در بدترین شرایط تحریم‌ها نیازهای صنعت را تأمین و کشور را خود اتکا کردند، آسیب نخواهند دید.

امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 487337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.