۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
مراقب صدای خود باشید!

"یک جهان، صداهای فراوان" شعار امسال روز جهانی صدا است تا در دوران پاندمی کرونا بیشتر مراقب این هدیه منحصر بفرد خداوند باشیم و به داشتن آن افتخار کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز جهانی صدا با هدف ایجاد حساسیت جهانی برای جلوگیری از بروز مشکلات صوتی، توانبخشی به بیماران در این زمینه و تحقیق در مورد عملکرد و کاربرد صدا، گرامی داشته می‌شود.

هدف دیگر روز جهانی صدا تشویق همه افرادی است که از صدای خود برای تجارت، سرگرمی و تولید آثار هنری استفاده می‌کنند تا یاد بگیرند از صدای خود مراقبت کنند و بدانند که چگونه می‌توانند از این موهبت شگفت انگیز بهترین استفاده را داشته باشند.

صدا پدیده‌ای است که شاید امروزه کمتر به آن پرداخته می‌شود و لذت بردن از آن چندان مورد توجه نیست. شناخت صدا دغدغه بسیاری از دانشمندان و هنرمندان مختلف در جهان است چرا که شاید این افراد بیشتر اهمیت صدا را درک کرده باشند.

در ارتباطات انسان و در دنیای حیوانات صدا نقش پر رنگی دارد. در واقع صدا علاوه بر اینکه پدیده‌ای فیزیکی و مادی است؛ ابزار اصلی ارتباط معنایی و عاطفی میان انسان و حیوانات مختلف است. بی جهت نیست که این پدیده مهم در علوم مختلفی همچون فیزیولوژی، زیست‌شناسی، روانشناسی، زیست-آکوستیک (بیو آکوستیک)، عصب‌شناسی و زبان شناسی بررسی می‌شود.

از دریچه دید یک هنرمند، صدا هدیه‌ای است که با آن می‌توان جور دیگری به دنیا نگریست دنیایی که در آن صداها و سکوت‌ها به زیبایی سخن می‌گویند و همه می‌توانیم به سبک خود این تجربه را ابراز کنیم!

صدای تک تک ما در نوع خود منحصر به فرد است و تنوع این صداها واقعاً حیرت‌انگیز است. صدای شما هدیه‌ای است گرانبها است که موظفید از آن مراقبت کنید به خصوص اگر از صدای خود برای خلق زیبایی‌ها، آموزش، سرگرمی و تجارت استفاده می‌کنید.

متأسفانه بعضی افراد برای مراقبت از از صدای خود ارزش چندانی قائل نیستند و نبود آگاهی‌ها در این زمینه منجر به ایجاد آسیب‌های مختلف می‌شود. برای هنرمندانی که بیشتر درگیر با این موضوع هستند دوری از عادت‌های مضر و پیشگیری‌های لازم برای داشتن صدایی بهتر بسیار حائز اهمیت است. در واقع رعایت بهداشت صوتی در بعضی افراد ضرورت بیشتری دارد این افراد شامل کودکان، افراد پر حرف، هنرمندان، سخنرانان، افراد حرفه‌ای در این زمینه و افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف حنجره هستند.

بهداشت صوتی و نکاتی برای داشتن صدایی سالم

پرهیز از فریاد زدن و زمزمه کردن زیاد چرا که این کار فشار زیادی را بر تارهای صوتی شما وارد می‌کند بنابراین لازم است هنگامی که متوجه هر گونه خستگی و کوفتگی در صدای خود شدید به حنجره خود استراحت دهید.

توجه داشته باشید که رطوبت حنجره شما همواره باید حفظ شود و برای این کار لازم است به میزان کافی آب بنوشید. همچنین استفاده از آبمیوه طبیعی و بخور و خمیر دندان‌هایی که رطوبت داخل دهان را بیشتر می‌کند می‌تواند مفید باشد به علاوه تا حد امکان از مصرف زیاد موادی مثل قهوه، چای سنگین، آدامس و نوشابه که خشکی مخاط حلق و دهان را بیشتر می‌کند دوری کنید.

بدون شک استعمال سیگار یا مواد دودی دیگر برای سلامت سیستم تنفسی و مسیر هوایی فوقانی زیان‌آور است. تنها راه مؤثر برای مقابله با آثار مخرب سیگار حذف آن است.

از استرس اجتناب کنید یا آن را مدیریت کنید. تنش اضافی در حنجره باعث تولید پریشان صدا می‌شود که منجر به خستگی صوتی می‌شود و تورم و آسیب به تارهای صوتی را به همراه دارد.

از محیط‌های پر گرد و خاک و دودآلود بپرهیزید در صورت لزوم از ماسک استفاده کنید.

توجه داشته باشید که در محیط‌های سرد پوشش کافی داشته باشید و از خوردن مایعات خیلی گرم یا خیلی سرد پرهیز کنید.

هنگام ابتلا به بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی حتماً به پزشک مراجعه کنید زیرا در صورت بی توجهی ممکن است مشکلات جبران ناپذیری برای صدای شما به وجود بیاید.

همواره به رفلکس معده توجه داشته باشید و از خوردن غذاهایی که ممکن است موجب رفلکس بشود اجتناب کنید چرا که در صورتی که اسید معده شما کنترل نشود می‌تواند به حنجره شما آسیب وارد کند.

در مصرف ادویه‌جات و به خصوص فلفل همچنین مواد غذایی چرب و شیرین احتیاط کنید.

از پاکسازی مداوم گلوی خود پرهیز کنید انجام این کار می‌تواند به تارهای صوتی شما صدمه بزند و منجر به کوفتگی شود.

به راحتی صحبت کنید و از خندیدن بلند و صحبت کردن‌های طولانی با صدای بلند پرهیز کنید. بهتر است به حنجره خود استراحت کافی بدهید.

به یاد داشته باشید که زمانی که به حنجره خود استراحت می‌دهید به هیچ عنوان وسیله سنگین بلند نکنید.

کد خبر 487328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.