مارک تواین؛ خلاق و شوخ طبع

"مارک تواین" با داستان‌های پرماجرایی چون «تام سایر» و «هاکلبری فین»، تبدیل به یک نویسنده معتبر جهانی شد. او در نوشتن شوخ طبع و در عین حال خلاق بود، به همین دلیل ویلیام فاکنر او را پدر ادبیات آمریکا نامید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "ساموئل لانگهورن کلمنس"، نویسنده و فکاهی نویس نامدار آمریکایی در ۳۰ نوامبر ۱۸۳۵ در فلوریدای ایالات متحده آمریکا متولد شد. او ششمین فرزند از ۷ فرزند خانواده بود و از ۱۱ سالگی به علت درگذشت پدر، مشغول به کار نقاشی در نیویورک و فیلادلفیا شد. به فاصله کمی پس از تولد این نویسنده، خانواده او به هاینبال مهاجرت کردند و دوران کودکی و نوجوانی او در این منطقه سپری شد. کلمنس نام هنری خود را مارک تواین گذاشت. علت انتخاب این نام به حرفه او باز می‌گردد. تواین در برهه‌ای از زندگی خود، مشغول به کار ملوانی در زیر دریا شد. اصطلاح مارک تواین در انگلیسی به معنای امن بودن مسیری برای پیش بردن زیردریایی است.

نبوغ این نویسنده ابتدا خود را در زبان ساده و بدون جلای او نشان داد، اما زمانی که استعداد منحصر به فرد تواین در نوشتن به پختگی رسید، توانست با استفاده از هجو، طنز و کاریکاتور حقایق جامعه را به نحوی برهنه به رشته تحریر در آورد. او تیز بین بود و به دقت مسائل اجتماعی را زیر نظر می‌گرفت.

اولین اثر داستانی مارک تواین "شاهزاده و گدا" بود. این کتاب در سال ۱۸۸۲ منتشر شد و در مقایسه با کتاب "تام سایر" او چندان موفق نبود. این نویسنده در سال ۱۸۸۴ با انتشار داستان "ماجراهای هاکلبری فین" بار دیگر نگاه‌ها را متوجه خود ساخت. این کتاب از شاهکارهای ادبیات آمریکا محسوب می‌شود و در ایران توسط مترجمان بزرگی چون نجف دریابندری و محسن سلیمانی ترجمه شده است. ارنست همینگوی درباره مارک تواین می‌نویسد: «تمام ادبیات مدرن آمریکا از یک کتاب می‌آید و آن هم کتاب هاکلبری فین اثر مارک تواین است."

از دیگر آثار تواین می‌توان به رمان‌های "عصر طلایی"، "یک یانکی اهل کنتیکت در دربار شاه آرتور"، "تراژدی ویلسون کله‌پوک"، "تام سایر در خارج"، "خاطرات شخصی ژان‌دارک"، "داستان یک اسب"، "بیگانه مرموز" و داستان‌های کوتاه "جست و خیز قورباغه ولایت کالاوراس"، "یک قتل یک راز یک ازدواج"، "به دنبال خط استوا"، "مردی که هایدگر را تباه کرد"، "بشر چیست"، "زندگی بر روی می‌سی‌سی‌پی"، "خاطرات آدم"، "خاطرات حوا" و "داستان یک سگ" اشاره کرد.

تواین در عرصه سیاست نیز فعال بود و از طرفداران جدی مبارزه با امپریالیسم به شمار می‌رفت. او در سال ۱۹۰۷ دکتری ادبیات خود را از دانشگاه آکسفورد گرفت. این نویسنده در سال‌های پایانی عمر به علت درگذشت دختر و همچنین همسرش به افسردگی شدید دچار شد و سرانجام روز ۲۱ آوریل ۱۹۱۰ بر اثر حمله قبلی درگذشت.

کد خبر 487327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.