برنامه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

علی‌رغم فرصت ۶۰ روزه تا انتخابات ریاست جمهوری همواره سازوکار انتخاباتی اصلاح طلبان در هاله‌ای از ابهام بوده و هنوز هیچ برنامه‌ای توسط این جناح برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمتر از دو ماه دیگر به انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرصت باقی است و تنور انتخابات و فعالیت‌های تبلیغاتی احزاب نیز در حال گرم شدن است؛ اما در حالی که اصولگرایان از هم اکنون خود را پیروز انتخابات ۱۴۰۰ می‌دانند و با تعدد معرفی گزینه‌ها مواجهند، هنوز تکلیف سازوکار اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص نیست.

جبهه اصلاحات ایران سال ۱۴۰۰ را با جلسات منظم انتخاباتی آغاز کرد و به نظر می‌رسد این نهاد جدید اجماع ساز در ابتدا قصد داشت به فعالیت‌های انتخاباتی خود سامان ببخشد؛ البته با توجه به تجربه این جریان در انتخابات سال‌های ۹۲و ۹۶، آن‌ها مانند سابق درباره حمایت از گزینه ائتلافی ابهامی ندارند و به این نتیجه رسیده‌اند که آینده انتخاباتی جریان اصلاحات را به دستان یک نامزد اصلاح طلب بسپارند.

رد صلاحیت چهره‌های شاخص همچنین انصراف سیدحسن خمینی از حضور در انتخابات ریاست جمهوری، از مهمترین چالش‌های اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است؛ بر همین اساس و با توجه به احتمال رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب، این جریان هنوز برنامه مشخصی برای حضور در انتخابات ندارد و نحوه فعالیت آنان برای شرکت در انتخابات در هاله‌ای از ابهام است.

با این وجود، این روزها نام برخی افراد در میان کاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلب بیشتر از دیگران دیده می‌شود؛ هرچند فعالیت چشمگیر انتخاباتی، مانند آنچه از سوی برخی اصولگرایان دنبال می‌شود، از آنها به چشم نمی‌خورد.

با وجود تاکید اصلاح طلبان بر حمایت از یک کاندیدای تماماً اصلاح طلب، هنوز نام چهره واحدی از سوی آنان اعلام نشده و باید منتظر برنامه‌های آینده این جریان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ ماند.

جزئیات شاخصه‌های انتخاباتی اصلاح طلبان نهایی شده است

علی صوفی، وزیر تعاون در دولت هفتم و دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات به خبرنگار ایمنا می‌گوید: رویکرد جبهه اصلاحات ایران استفاده از تمامی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های اصلاح طلبی است و مهمترین ظرفیت‌های این جبهه وجود شخصیت سید محمد خاتمی است؛ بنابراین اعضای اصلی جبهه اصلاح طلبان تلاش می‌کنند در تمامی تصمیم گیری‌های کلان با رئیس دولت اصلاحات مشورت کنند.

به گفته وی، جبهه اصلاحات ایران در حال حاضر از تمامی احزاب اصلاح طلب و چهره‌های شاخص این جریان تشکیل شده و در چهارچوب این جبهه کمیته‌های مختلفی فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند و تا امروز چندین برنامه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر در مجمع عمومی این جبهه تصویب شده است.

به گفته دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات، کلیات شاخصه‌ها و سازوکار انتخاباتی ریاست جمهوری جبهه اصلاحات ایران مشخص شده، اما هنوز جزئیات این موارد در مجمع عمومی به تصویب اعضا نرسیده و نهایتاً تا هفته آینده این جزئیات و شاخصه‌های کاندیداهای مورد حمایت جبهه اصلاحات ایران توسط سخنگوی این جبهه اعلام می‌شد.

صوفی خاطرنشان می‌کند: پس از اعلام شاخصه‌های انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران، اشخاص اصلاح طلب که مایل به کاندیداتوری در انتخابات هستند باید خود را به این جبهه معرفی کنند.

مبحث حمایت از کاندیدای ائتلافی منتفی است

احمد شریف، دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بیش از یک سال است که جریان اصلاح طلب به مبحث انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ورود کرده، اما به دلیل گستردگی نیروهای سیاسی این جریان، جمع بندی نتایج نظرات گروه‌های مختلف، زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

به گفته وی، در حال حاضر سازوکار اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاملاً شفاف بوده و شاخصه‌های نهایی کاندیداهای این جریان تا هفته‌ آینده به صورت کامل مشخص خواهد شد.

به عقیده دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران، جزئیات سازوکار شفاف و دموکراتیک چند مرحله‌ای در آخرین جلسه جبهه اصلاحات ایران به تصویب رسیده و پس از آن، تا زمانی که مجمع عمومی تعیین کند هر فرد با پیشنهاد حداقل ۱۵ نفر از اعضای مجمع می‌تواند به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری به جبهه پیشنهاد و معرفی شود.

شریف می‌گوید: پس از آن، مجمع عمومی در خصوص پذیرش اولیه این افراد رأی‌گیری می‌کند و یک لیست از نامزدهایی که حداقل رأی یک‌دوم اعضای مجمع را کسب کنند، برای ارزیابی آن در مرحلهٔ اول در مجمع عمومی جبهه تعیین می‌کند.

وی اضافه می‌کند: نامزدهایی که حداقل رأی یک‌دوم اعضای جبهه را کسب کرده‌اند به مجمع دعوت می‌شوند تا در صورت تمایل به پرسش‌ها و دفاع از اهداف راهبردی خود پاسخ دهند؛ نهایتاً بعد از جلسه بررسی نامزدها، تنها نامزد یا نامزدهایی که حداقل دو سوم آرای اعضای مجمع را کسب کردند از طرف جبهه تشویق به ثبت نام می‌شوند و سخنگوی جبهه فقط همین نامزدها را به عنوان نامزدهای مورد حمایت جبهه اعلام عمومی کند.

به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، علی‌رغم این که برخی افراد شاخص جریان اصلاح طلب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند، اما هنوز جبهه اصلاحات ایران به مبحث مصادیق ورود نکرده است.

شریف خاطرنشان می‌کند: با توجه به تجربه‌ای که اصلاح طلبان در انتخابات سال‌های ۹۲ و ۹۶ با از حمایت کاندیداهای ائتلافی به دست آورده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که کاندیدای ائتلافی نمی‌تواند اهداف و انتظارات این جریان را برآورده کند، بر همین اساس در اولین بند راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران تاکید شده که جریان اصلاح طلب تنها از کاندیداهای همفکر این جبهه حمایت خواهد کرد بنابراین مبحث حمایت از کاندیدای ائتلافی به صورت کلی منتفی است.

کد خبر 487310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.