نادر دست نشان که بود؟ از نساجی تا بیشترین گل متوالی تا نبرد با کرونا + عکس و علت فوت

.دست نشان پیشکسوت فوتبال استان مازندران سال‌ها در تیم‌ نساجی مازندران بازیکرد و هدایت تیم های مختلفی را بر عهده داشت، به علت ابتلا به کرونا درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نادر دست نشان بازیکن سابق و مربی فوتبال اهل قائم شهر بود. وی تمام دوران بازیکنی خود را در تیم نساجی مازندران گذراند همچنین عنوان دار زننده بیشترین گل‌های متوالی در لیگ برتر فوتبال ایران است. دست نشان به عنوان سرمربی موفق شد به همراه چهار تیم به لیگ برتر صعود کند و یک نایب قهرمانی جام حذفی را به دست آورد.

زندگی‌نامه
نادر دست نشان در ۳ خرداد ۱۳۳۹ سید محله قائم‌شهر متولد شد. پدر وی از مهاجرین آذربایجان (باکو) و مادرش ساروی بود. نادر در ۳ خواهر و ۵ برادر خود، فرزند کوچک خانواده بود. وی فوتبال را از برادر بزرگ‌تر خود رحیم دست‌نشان آموخت و در کنار برادر شروع به تمرین کرد. در ابتدا دست نشان دروازه‌بانی را دنبال می‌کرد.ولی به توصیه پدرش برای کمتر پاره شدن لباس‌هایش به پست هافبک رفت.

نادر دست نشان و حضور در تیم‌های باشگاهی

نادر دست نشان تمام دوران بازیکنی خود را در تیم نساجی مازندران گذراند و توانست در ۸ بازی متوالی در یک فصل ۹ گل به ثمر برساند. دست‌نشان در حالی که از تیم‌های دیگری مانند پرسپولیس درخواست‌هایی داشت اما به عشق خود نسبت به تیم نساجی پابند ماند و تا لحظه خداحافظی در این تیم توپ زد.

نادر دست نشان که بود؟ از نساجی تا بیشترین گل متوالی تا نبرد با کرونا + عکس و علت فوت

دست‌نشان کاپیتان تیم منتخب مازندران نیز بود. در سال ۱۳۶۴ بهترین نتیجه تاریخ فوتبال مازندران در لیگ برتر رقم خورد و این تیم بعد از تیم‌های تهران الف و ب، عنوان سومی جام قدس را به دست آورد. بعد از سومی در جام قدس، تیم منتخب مازندران به عنوان نمایندهٔ ایران به جام قائد اعظم پاکستان اعزام شد، در حالی که تیم‌های ملی چین، پاکستان و بنگلادش در مسابقات حضور داشتند به مقام قهرمانی جام قائد اعظم رسید و نادر دست‌نشان آقای گل این مسابقات شد. دست نشان سابقه دعوت به تیم ملی را نیز در کارنامه خود دارد.

نادر دست نشان و دوران مربی‌گری

دست‌نشان هر ۳ دوره مربیگری A و C ,B آسیا را زیر نظر ریچارد بیت انگلیسی، سوبرامانیان مالزیایی و برنارد شون آلمانی از استادان به نام فیفا، گذراند. دست نشان، پیش از اتمام این دوره‌ها در سال ۱۳۷۸، دستیار کارلو سولدوی ایتالیایی در تیم ملی فوتبال نوجوانان شد و توانست با این تیم به مقام چهارمی آسیا دست یافت.

نادر از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱ به عنوان سرمربی تیم نساجی فعالیت کرد و صنعت نفت آبادان آخرین تیمی است که توسط او به لیگ حرفه‌ای صعود کرد.

نادر دست نشان در سال ۱۳۸۷ با تیم پگاه گیلان عنوان نایب قهرمان جام حذفی را کسب کرد. دست‌نشان برای بار دوم در سال ۱۳۸۸ مربی تیم نساجی مازندران شد که بعد از ناکامی از این تیم کناره‌گیری کرد؛ سپس تصمیم گرفت با تیم ابومسلم همکاری کند اما وجود مشکلات زیاد در این تیم او را بر آن داشت که در مشهد نماند و با این تیم قرارداد امضا نکند.

وی در تیر ماه ۱۳۹۰ به عنوان سرمربی تیم شهرداری اراک معرفی شد اما طولی نکشید که به علت کسب نتایج ضعیف در لیگ آزادگان در اسفند ماه ۹۰ از سرمربیگری تیم شهرداری اراک اخراج شد.

هدایت تیم ماشین سازی

دست نشان در خرداد ۱۳۹۴ با باشگاه ماشین‌سازی تبریز قراردادی ۲ ساله برای هدایت این تیم بست. به محض پایان یافتن نیم فصل نخست رقابت‌های جام آزادگان ۹۵–۱۳۹۴ و شروع تعطیلات نیم فصل، رئیس سازمان ورزش شهرداری تبریز (سهرابی) در مقام متولی مدیریت باشگاه ماشین‌سازی تبریز که در گذشته نیز به دلیل تخلفات گسترده مالی و اخلاقی موجبات صدور سنگین‌ترین حکم تاریخ فوتبال ایران علیه تیم فوتبال شهرداری تبریز به سال ۱۳۹۱ را فراهم ساخته بود با تلاش‌های شبانه‌روزی و به رغم مخالفت گسترده قریب به اتفاق هواداران ماشین‌سازی و در عین کسب نتایج درخشان و قرار گرفتن تیم فوتبال ماشین‌سازی در رتبه پنجم جدول، به‌طور ناباورانه نادر دست نشان را از نیمکت مربیان ماشین سازان برکنار و رسول خطیبی را جایگزین وی نمود. در پی این اقدام عیسی اکبرزاده مدیرعامل باشگاه ماشین‌سازی به نشانه اعتراض و به دلیل پشتیبانی از نادر دست نشان از سمت خود استعفا داده و او نیز برکنار شد.

دست نشان، سپه دار فوتبال

هواداران تیم ماشین سازی آذربایجان در همان هفته‌های ابتدایی حضور نادر دست نشان بر روی نیمکت این تیم به عنوان سرمربی و کسب نتایج مطلوب در لیگ دسته ۱ جام آزادگان، آوازه و لقب سپه دار به نادر دست نشان دادند.

نادر دست نشان که بود؟ از نساجی تا بیشترین گل متوالی تا نبرد با کرونا + عکس و علت فوت

دست نشان و هدایت صنعت نفت آبادان

دست نشان در ۱۰ دیماه ۱۳۹۴ با قرار داد رسمی هدایت تیم فوتبال صنعت نفت آبادان را که در رده نهم جدول قرار داشت را بر عهده گرفت. دست نشان توانست تیم فوتبال صنعت نفت آبادان را که در نیم فصل رقابت‌های جام آزادگان و در رتبه نهم جدول تحویل گرفته بود روانه لیگ برتر فوتبال کشور کند. تیم فوتبال صنعت نفت آبادان چهارمین باشگاه فوتبال ایران می‌باشد که تحت هدایت وی به جام خلیج فارس صعود کرد. نادر دست نشان بعد حضور در لیگ خلیج فارس و سر و سامان گرفتن تیم صنعت نفت، با تعدادی از بازیکنان جوان و جویای نام با کمترین هزینه ممکن نسبت به سایر تیم‌های باشگاهی حاضر در رقابت‌ها، نتایج مورد پذیرش هواداران آبادانی را با تیم صنعت نفت به دست آورد. در ابتدای بهمن ۱۳۹۵ در پی بروز حاشیه از طرف دروازه‌بان صنعت نفت و درگیری لفظی حسن هوری با سرمربی نفت آبادان، مدیریت باشگاه رأی به برکناری نادر دست نشان داده و فیروز کریمی را جایگزین وی نمودند، این انجام دگرگونی کادر فنی در بستر تیم فوتبال صنعت نفت آبادان موجب اعتراض گسترده هواداران شده و شمار بسیاری از طرفداران نفت آبادان خواهان بازگرداندن نادر دست نشان شدند ولی در این میان مدیران باشگاه اعتراض هواداران را نادیده گرفته و هدایت تیم فوتبال صنعت نفت آبادان را به فیروز کریمی سپردند.

نادر دست نشان پس از جدایی ناخواسته از باشگاه صنعت نفت آبادان به زادگاهش مازندران رفته و سرمربیگری تیم فوتبال دسته اولی باشگاه فوتبال خونه به خونه را بر عهده گرفت.

حضور دست نشان در ملوان

نادر دست نشان در خرداد ۱۳۹۶ به عنوان سرمربی فصل جدید باشگاه ملوان بندرانزلی برگزیده شده و هدایت ملوانان را برعهده گرفت.ملوانی‌ها به رغم داشتن مشکلات فراوان مالی و نبود امکانات لازم با نادر دست نشان در رقابت‌های لیگ یک خوش درخشیدند و در بالای جدول رده بندی قرار گرفتند.

نادر دست نشان که بود؟ از نساجی تا بیشترین گل متوالی تا نبرد با کرونا + عکس و علت فوت

بازگشت نادر به مس کرمان

پس از پایان لیگ دسته یک ۱۳۹۷- ۹۶، در تیرماه ۱۳۹۷ هدایت تیم فوتبال مس کرمان برای بار دوم به نادر دست‌نشان داده شد. باشگاه فوتبال مس کرمان پیش از آن در سال ۱۳۸۶ با سرمربیگری نادر دست نشان به لیگ برتر فوتبال ایران راه یافته بود و با درخشیدن در رده نخست فوتبال باشگاهی ایران توانسته بود در رقابت‌های فرامرزی و جام باشگاههای آسیا نیز خوش بدرخشد. تیم فوتبال مس کرمان سال ۱۳۹۲ با سرمربی خارجی خود لوکا بوناچیچ به لیگ دسته یک سقوط کرده بود و در پنج سالی که این باشگاه از پهنه هماوردی‌های جام خلیج فارس دور مانده بود هواداران مس کرمان از روی سکوها مبادرت به تشویق نادر دست‌نشان نموده بودند و خواهان حضور وی در جایگاه سرمربی باشگاه محبوبشان شده بودند.

علت درگذشت نادر دست نشان
او در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ بر اثر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ در بیمارستان رازی قائمشهر بستری شد و در حالی که گمان می‌شد وی رو به بهبود است، دار فانی را وداع گفت.

علت فوت نادر دست نشان از زبان پزشک معالج

دکتر اولادی، پزشک نادر دشت نشان گفت: حدود یک ساعت پیش شادروان نادر دست‌نشان دچار ایست قلبی شد و از دنیا رفت. ابتدا افت فشار و بعد کاهش ضربان که در نهایت به ایست قلبی وی منجر شد. بیمار به مدت دو هفته درگیر بیماری کرونا بود، بر اثر فشار بیماری یا ناتوانی بدن بیمار، بدن نتوانست تحمل کند و دچار ایست قلبی شد.

کد خبر 487299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.